1

Onderwerp: Bekleden met fondant met relief

Ik wil vanavond een taart bekleden met fondant waarin een ruitrelief is gedrukt. Nu pak ik normaal de fondant op met de plastic mat waarop ik hem heb uitgerold en leg het zo over de taart. Nu zal dat niet gaan omdat anders de reliefzijde aan de onderkant terecht komt. Kan iemand me vertellen hoe je de fondant het beste op de taart kan krijgen?

Re: Bekleden met fondant met relief

Twee keer flippen :)

De fondant ligt op de mat met relief, daar leg je een andere mat op. Omdraaien, mat lospeuteren en op je taart leggen. Dan de laatste mat lospeuteren.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

3

Re: Bekleden met fondant met relief

Suikertaartjes-Suuz schreef:

Twee keer flippen :)

De fondant ligt op de mat met relief, daar leg je een andere mat op. Omdraaien, mat lospeuteren en op je taart leggen. Dan de laatste mat lospeuteren.

Spreek je uit ervaring?

Ik was namelijk altijd in de veronderstelling dat het fondant aan het plastic bleef kleven door de gebruikte kracht van het uitrollen...

Re: Bekleden met fondant met relief

Als ik een reliëfmat gebruik, rol ik eerst de lap uit, dan de mat even bestuiven met ietsiepietsie maizena en dan pas het reliëf erin rollen.


Maar nu ik alles even teruglees....
Waarom rol je ook niet gewoon op het laatste je fondant op de reliëfmat? Dan kun je hem toch met mat en al erover heen gooien?

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

5

Re: Bekleden met fondant met relief

Ik heb dat laatste een keer geprobeerd, maar werd bij mij geen succes. Door de fondant op de reliëfmat uit te rollen 'verschuift' de fondant al uitrollende over de reliëfmat. Dus toen had ik geen strak reliëf meer, maar verschillende keren het reliëf door elkaar heen  :s
Heb het nog niet weer geprobeerd. Was nu aan het zoeken naar een 'how to' en kwam dit berichtje tegen. Ga nog even verder zoeken  :)

6

Re: Bekleden met fondant met relief

Uitrollen op je mat of poedersuiker, dan de reliëfkaart erop drukken, vervolgens je fondant loshalen van je mat , je rolstok eronder leggen, dan met je stok en je handen optillen en over je taart draperen, zoals je het zou doen als je geen mat hebt zeg maar......

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

7

Re: Bekleden met fondant met relief

Ik doe altijd uitrollen, dan lap op reliefmat leggen relief erin drukken en dan flip ik de reliefmatmat over de taart en haal hem los.

je kan best 3 keer vallen, als je maar 4 keer opstaat

8

Re: Bekleden met fondant met relief

maar gaat het reliëf dan niet uitrekken als je het taartje dan gaat bekleden? Daar ben ik zo bang voor. Dat het bovenop en boven aan de zijkanten mooi is, maar hoe verder je naar de onderkant gaat, dat het dan vervormd. Hoe voorkom je dat dan?

begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach...
want wie vrolijk is in de morgen, die lacht de hele dag!

9

Re: Bekleden met fondant met relief

mickeymama schreef:

maar gaat het reliëf dan niet uitrekken als je het taartje dan gaat bekleden? Daar ben ik zo bang voor. Dat het bovenop en boven aan de zijkanten mooi is, maar hoe verder je naar de onderkant gaat, dat het dan vervormd. Hoe voorkom je dat dan?


volgens mij kun je dat idd niet voorkomen,
dat heb ik ook altijd.

met bekleden vervormd de zijkant nu eenmaal,
normaal valt dat niet op,
maar met zo'n patroontje wel...

als iemand hier dé tip tegen heeft hoor ik hem graag,
maar ben beng dat je dit altijd zult houden.

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

10

Re: Bekleden met fondant met relief

Ik gebruik geen mat, omdat dit mij een onding lijkt  :o . Komt ook omdat bij mij de onderkant nooit zo mooi is (ik rol uit op tafelzeil) en dit zou dan de bovenkant worden. Ik gebruik marsepein, misschien is het bij fondant anders.
Maar goed..wanneer ik een reliefmat gebruik, rol ik de lap tot de dikte die ik normaal heb (gele ring). Dan de mat erop. Met een smoother het relief er voorzichtig indrukken en wrijven. Dan til ik de lap voorzichtig met twee handen, en deel van onderarm, op en leg 'm zo op de taart. Ik heb eigenlijk nooit last van een uitrekkend motief. Komt misschien omdat ik de lap niet te dun uitrol, en de lap niet te groot maak. De lap hangt dan nl niet, en kan dus niet uitrekken. Wel zo snel mogelijk de zijkant aandrukken.
Meestal gebruik ik Zeelandia marsepein, maar deze is best wel zacht. In2bake smaakt bijna hetzelfde, maar is iets steviger. Ideaal voor een relieftaart  ;)

11

Re: Bekleden met fondant met relief

maar je moet zo en zo de vouwen weg werken aan de zijkant,
de lap zal nooit strak om de zijkanten heen vallen.

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

12

Re: Bekleden met fondant met relief

Daarom moet je het ook snel doen  ;) Dan is het uitrekken minimaal. Bij deze taart zie je wel een beetje rekking, maar eigenlijk geen vouwen. Er staan wel grote letters op, waardoor je het, jammer genoeg, niet goed kan zien

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-DWPFJA7V.jpg