1

Onderwerp: Ideeen jubileumtaart voor een tegelzetter?

Hallo,

Ik heb net n opdracht gekregen voor n taart voor n 60-jarig huwelijk.
Persoonlijk vind ik dat n eer en lijkt me leuk om te doen....maar....
Haar vader is tegelzetter en ze wil graag 1tegel op de taart en daar 10 kleine tegeltjes omheen, die staan voor de 10 kinderen.

Hoe maak je zo'n taart leuk/mooi?
Ik vind mezelf nog steeds n beginnende bakster dus vind het soms nog moeilijk om gelijk iets uit mn mouw te schudden. En ik ben gewoon nog niet ervaren in boetseren etc.

Heeft iemand enig idee hoe ik deze taart kan gaan aanpakken?
Zat zelf te denken aan kleine tegeltjes op de zijkant ofzo? Pfff ben nog nooit zo ideeloos geweest haha

Alvast super bedankt!

2

Re: Ideeen jubileumtaart voor een tegelzetter?

sorry, ik heb geen idee... misschien de grote in met midden en de anderen langs de rand?

ik meld je ook ff. je vraag gaat over het decoreren en niet over het bakken voor anderen. ;)

Misschien kun je van die boerentegeltjes maken en er op schilderen?

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

4

zoek eens op google naar tegelspreuken, is dat niet leuk? dan 1 grote waar je 60 in zet, en anders vraag je bijvoorbeeld welk woord het eerst in hem op komt bij elk kind dus uiteindelijk heb je dan 10 verschillende woorden. deze in de kleinere tegeltjes. ik zou ze dan wel laten printen op frostysheetjes, dan kunnen ze mooi rond de taart geplakt worden, zoiets? :)

is maar een idee, maar leek mij wel leuk! volgens mij kent iedereen de tegelspreuk tegeltjes wel. en zo niet dan ziet het er gewoon heel leuk uit haha

5

een vierkante taart met de grote 'tegel' bovenop en de kleinere langs de rand? (10 is dan wel een onhandig aantal :s ).

:think: Kun je in kleuren werken (roze voor dochters, blauw voor zoons)?
:think: Moet er iets op de tegels komen te staan?
:think: Komen er kleinkindertegels (als onderste sierrand, kleine vierkantjes)?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

@ Petrawb, dacht sjah tis n taart voor n ander dus in t topic bakken voor anderen haha Maar dank je..

@Esther, kan helaas nog niet schilderen op marsepein en sowieso...mijn tekeningen zijn nou niet echt ala Rembrandt haha

@Imadecake, daar dacht ik, tijdens t roken haha erg, ook aan. Zat naar mn eigen tegeltjes in de keuken te kijken en daar staan soort swirls op. Zo'n spreuk lijkt me heel leuk en heb n redelijk handschrift dus tekenen hoeft dan niet haha
Het echtpaar weet zelf niet vd taart af dus kan niet vragen. Zat wel te denken dat ik op die tegeltjes misschien de eerst letter vd naam kan doen of gewoon de hele naam. Moet lukkt met n stift.
En euh...frostysheets? Beetje fototaart id is dat? Waar de foto op is gedrukt.

@Carien, ik kan geen vierkante taarten bakken in mn combimagnetron...zucht!
Hopelijk volgend jaar verhuizen en wil dan n mega oven! Haha
Er is alleen gezegd 10 tegeltjes en 1 grote in t midden. Heb wel kleurstof in huis en er is marsepein in kleurtjes onderweg.
Vind t lastig hoor...tegeltjes zijn zo saai...tenzij je ze mooi schildert, tekent, maja...verder dan stokpoppetjes kom ik niet...

Geweldig dat jullie met mij meedenken! Heeeeeeel erg bedankt!  O-)

7

VanessaAssenav schreef:

@ Petrawb, dacht sjah tis n taart voor n ander dus in t topic bakken voor anderen haha Maar dank je..

@Esther, kan helaas nog niet schilderen op marsepein en sowieso...mijn tekeningen zijn nou niet echt ala Rembrandt haha

@Imadecake, daar dacht ik, tijdens t roken haha erg, ook aan. Zat naar mn eigen tegeltjes in de keuken te kijken en daar staan soort swirls op. Zo'n spreuk lijkt me heel leuk en heb n redelijk handschrift dus tekenen hoeft dan niet haha
Het echtpaar weet zelf niet vd taart af dus kan niet vragen. Zat wel te denken dat ik op die tegeltjes misschien de eerst letter vd naam kan doen of gewoon de hele naam. Moet lukkt met n stift.
En euh...frostysheets? Beetje fototaart id is dat? Waar de foto op is gedrukt.

@Carien, ik kan geen vierkante taarten bakken in mn combimagnetron...zucht!
Hopelijk volgend jaar verhuizen en wil dan n mega oven! Haha
Er is alleen gezegd 10 tegeltjes en 1 grote in t midden. Heb wel kleurstof in huis en er is marsepein in kleurtjes onderweg.
Vind t lastig hoor...tegeltjes zijn zo saai...tenzij je ze mooi schildert, tekent, maja...verder dan stokpoppetjes kom ik niet...

Geweldig dat jullie met mij meedenken! Heeeeeeel erg bedankt!  O-)

toevallig haha!

ja klopt dat is zo'n frosty, die kan je in alle maten uit laten printen. er zijn erg veel mensen op dit forum die dat kunnen printen en opsturen (ikzelf helaas niet) en dan heb je wel leuke tegeltjes met swirls of iets dergelijks zonder te hoeven schilderen etc! dan kan je ook de tekst uit zo'n tegel weghalen met paint ofzo, en daar je eigen tekst in typen lijkt mij! dan laten printen in de juiste maten( hiervoor kan je een oproepje doen in vraag en aanbod)

@Imadecake, wat n idee inderdaad dat ik hier ook n oproep kan doen voor zo'n sheet! Waar ik mn marsepein altijd bestel kan ik t ook laten zie ik dus zal de prijs even opvragen en zal hier ook even vragen, mits de persoon die de taart besteld het ook een leuk idee vindt. Dank je!

9

Dan zou je de tekst in die tegeltjes met paint weg kunnen halen en daar in een sierlijk lettertype de namen van de 10 kinderen voor terugzetten. En dan voor de grote bovenop bijv. '60 jaar' en de namen van de jubilarissen. Of een mooie afbeelding van een diamant en dan afwerken met suiker-diamantjes.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

10 Laatst bewerkt door renata2 (12-09-2012 13:58)

pfff, best moeilijk inderdaad. ik denk dat je qua verdeling ook het beste 1 tegel bovenop kan doen en 10 aan de zijkant.
misschien bovenop een grote foto van het bruidspaar of van die delfts blauwe poppetjes, misschien een printje (kun je via het forum laten maken) dat je op een dikkere tegel plakt van marsepein of fondant. en dan tegeltjes aan de zijkant met kinderhoofdjes erop (als het kan in dezelfde stijl). ik roep ook maar wat hoor. ben wel benieuwd naar het resultaat straks!

@Sweettooth,
:o  wat zijn suiker diamantjes? Gewoon suiker in de vorm van diamantjes?  :o
Iets met diamantjes is wel erg leuk voor 60-jaar, want het is immers ook een diamanten huwelijk. Maar goed, ze wou tegels...
Kan het er nog eens over hebben. Verwacht vandaag of morgen toch een telefoontje.
En welke tekst bij de kleine tegeltjes weghalen?
Zou dan idd zelf er een mooie lettertype opzetten. 1 die niet zo standaard is zeg maar.

@Renata,
Ik vind die delfsblauwe poppetjes wel een erg leuk en soezig idee.
Vind vooral deze erg snoezig! Het kussende jongen en meisje
http://www.wallfashion.nl/Wall_Fashion_Schilderijen/Wall_Fashion_Collectie/Kids/Kids_Delfts_Blauw_Kus.jpg

Toen ik daar naar zocht kwam ik ook deze taart tegen
http://plzcdn.com/resize/500-500/upload/0c7105be927a03bb3567bf01feec05a5a2xldXItMjYtZGVsZnRzYmxhdXctb3VkLWhvbGxhbmRzLXZhbmFmLXBwLmpwZw==.jpg

Het is niet gelijk..owh die taart is voor een tegelzetter maar het is wel in het thema tegeltjes hahaha
Die hartjes erachter vind ik ook erg leuk maar vraag me wel af hoe t tegeltje is vastgezet, het lijkt mij niet dat die tegen de hartjes aanleunt.
Dan zou ik bv op de zijkant allemaal kleine vierkantjes kunnen maken en hier en daar er 1 tussen met de naam van 1 vd kinderen? Een klein versierd tegeltje dus.

Hmz..nog steeds lastig maar jullie zijn echt een grote hulp!  :Y
Ik wacht even het telefoontje af over de print. Als ze dat leuk vindt kan ik er mijn eigen draai aan geven toch? Ze wou 1 grote en 10 kleine tegeltjes en verder mocht ik mij uitleven.

12

ja, dat tegeltje had ik ook in mijn hoofd  :D ! leuk, dat wordt vast een hele mooie taart! succes! en tzt wel showen he  :Y

Natuurlijk zal ik m showen   ;)
Hoop dat ze t zelf ook n leuk idee vindt.
We wachten af...

14

VanessaAssenav schreef:

@Sweettooth,
:o  wat zijn suiker diamantjes? Gewoon suiker in de vorm van diamantjes?  :o
Iets met diamantjes is wel erg leuk voor 60-jaar, want het is immers ook een diamanten huwelijk. Maar goed, ze wou tegels...
Kan het er nog eens over hebben. Verwacht vandaag of morgen toch een telefoontje.

Dit zijn suikerdiamantjes:
.aribacakes.nl/Webwinkel-Product-6462815/Edible-Sugar-Diamonds-pk-16.html
(even www voorzetten)

Je kunt ze ook zelf maken met een mal en isomalt, maar je kunt ze dus ook zo kopen.

VanessaAssenav schreef:

En welke tekst bij de kleine tegeltjes weghalen?
Zou dan idd zelf er een mooie lettertype opzetten. 1 die niet zo standaard is zeg maar.

Daarmee doelde ik op dit idee:

IMadeCake schreef:

zoek eens op google naar tegelspreuken, is dat niet leuk?

En dan dus de "spreuk" weghalen, maar wel de versiering op de rand/hoeken laten staan. En in plaats van de spreuk dan dus op de kleintjes de namen van de kinderen zetten (ik neem aan dat ze er dus 10 hebben  :x ) en op de grote "60" eventueel in een grote diamant.

Ik zag trouwens de foto met dat grote tegeltje erop en dan zou het ook leuk zijn om in plaats van de hartjes de kleine tegeltjes zo op sprietjes in de taart te steken om de grote tegel heen.
En dan kun je alsnog de taart rondom versieren met de diamondcutter en suikerdiamantjes.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

Ze heeft van het idee met tegeltjes afgezien. Ze zag n taart die ik al heb gemaakt en wil graag zo 1. Maar ze wil daar wel 2ringen en n 60 op. Moet dus nog even verzinnen hoe ik dat ga doen. Was n taart met openslaande punten en rozen in t midden.

Denk dat ik de 60 in t midden doe, de rozen aan t einde vd punten en die ringen staand? Hmz ja zoiets haha
Verdorrie, had ik n leuk idee in mn hoofd, mede dankzij jullie, voor die tegeltjes...moet ik wat anders verzinnen haha

Heb geen gouddust dus dat moet ik aanschaffen maar kan ik die ringen van fondant maken? Wordt dat hard genoeg om omhoog te zetten? Misschien met euh...tylose (ofzo) erdoor?

16

VanessaAssenav schreef:

Ze heeft van het idee met tegeltjes afgezien. Ze zag n taart die ik al heb gemaakt en wil graag zo 1. Maar ze wil daar wel 2ringen en n 60 op. Moet dus nog even verzinnen hoe ik dat ga doen. Was n taart met openslaande punten en rozen in t midden.

Denk dat ik de 60 in t midden doe, de rozen aan t einde vd punten en die ringen staand? Hmz ja zoiets haha
Verdorrie, had ik n leuk idee in mn hoofd, mede dankzij jullie, voor die tegeltjes...moet ik wat anders verzinnen haha

Heb geen gouddust dus dat moet ik aanschaffen maar kan ik die ringen van fondant maken? Wordt dat hard genoeg om omhoog te zetten? Misschien met euh...tylose (ofzo) erdoor?

ooo jammer zeg! had je net helemaal een idee. kan je weer opnieuw beginnen. maar dat is inderdaad leuk! fondant met tylose kan goed hoor, wel goed een paar dagen laten uitharden! en anders gumpaste. misschien een klein sateprikkertje erin, zodat ze beter omhoog blijven op de taart, en met een beetje icing vast zetten

Heb me eens even ingelezen over fondant, heb t nl nog nooit gebruikt, en het kan ook zonder tylose las ik. Idd n paar dagen laten harden maar met tylose wordt de smaak anders.
Maar als ik niet of de ringen of de 60 omhoog zet past t allemaal niet op de taart haha
Is icing ook persé nodig om het te laten plakken?
Dan moet ik dat ook even kopen hihi

Had van te voren ook n prijs genoemd, deze taart is anders dus andere prijs. Ja nou ja..als t maar niet duurder dan dat wordt zei ze. Voelde me best opgelaten. Ik ga natuurlijk niet voor niets staan te bakken en die ze nu wil moet ik allemaal rozen boetseren dus sjah...heb 5euro bij de prijs opgedaan. €35 voor een taart voor 20personen, met rozen, ringen en die 60 dan is toch niet duur? Ze wil m laten vullen met bokkepootjesvulling. Gewoon standaard versiering, zonder boetseren is bij mij €30. Staat bij mijn onderwerpen wel ergens n taart met zwarte strepen en vlinders. Dat is bij mij standaard versiering.
Hmz wil niet te veel aan mezelf twijfelen... :/  Vervelend dit want heb t gevoel alsof ik de prijs moet verantwoorden...naja heb toch wel zin om de taart te maken.

18

is helemaal niet teveel hoor is nog geen 2 euro pp heb je net een gebakje bij de bakker voor , en nu een mooie taart met rozen

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

Dank je. Omdat ik veel mooiere taarten voorbij zie komen op t forum ben ik er nog wat onzeker over.  :o
Veel mensen denken dat je zo even n taart maakt.
Een vriendin van mij wou t ook doen, tot ze hoorde hoeveel werk t nog is haha

20

ik vind altijd: hun willen graag een taart op maat
daar mag je best iets voor vragen willen ze er niet voor betalen even goede vrienden gaan ze maar naar de bakkker

maar je moet ook niet vergeten dat de meeste mensen niet in de gaten hebben hoeveel alles kost en hoeveel uren er in zitten
vaak wordt gedacht wat meel suiker eitjes en een beetje slagroom
maar tel maar eens op wat je aan grondstoffen alleen al uitgeeft voor een taart, en dan tel je de stroom en de afwas nog niet eens mee

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

Klopt, veel mensen hebben geen idee wat erbij komt kijken.
Naja doe mn best om er n mooie en lekkere taart van te maken  :D
Straks mn bestelling qua marsepein etc even doorbellen en halen.

Dus nog ff dubbelcheck  :o
Er hoeft niet persé tylose door fondant, gewoon langer laten drogen dan.
De 60 of de ringen vastzetten met n prikker (floral wire) en icing?

Dan kan ik dat er even bij bestellen  :D

22

Ik heb even meegelezen...vind het eigenlijk wel jammer dat de tegeltjestaart nu niet doorgaat. Was erg benieuwd geworden naar dát resultaat. Maar ja, deze taart gaat vast ook heel mooi worden.

Succes!

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

@Bianca, vind het zelf ook jammer. Zo had ik weer wat ervaring kunnen opdoen en had n heel leuk idee in mn hoofd!
Maar ik ga mn best doen om deze ook heel mooi te laten worden  ;)
Er komt vast wel weer n opdracht waarbij ik lekker crea bea mag zijn dus hou dit tegeltjes idee echt in mn achterhoofd!