Ik heb deze week mijn eerste poging gewaagd, nadat ik op vakantie belachelijk lekkere Franse macarons had geproefd. Later nog supermarkt versies geproefd, ook Franse, dat was hem niet.. Dus zelf proberen, wel met een ander recept: Maar nog niet tevreden. Aan de smaak proefde ik dat ze geweldig konden worden, maar net te taai, niet het wegsmeltende gevoel wat ik had geproefd.
Wat heb ik geleerd:
- Je kunt geen natuurlijke kleurstoffen gebruiken op basis van water. Baal daar van, want gebruik liever geen kunstmatige E-nummers, maar nu werd het beslag net wat te dun, waardoor het niet mooi hoog rees. Moet dus op zoek naar droge kleurstoffen op natuurlijke basis.. Kan nu alleen cacao en matcha thee verzinnen.. zoek nog iets roze..
- Batch daarvoor, zonder kleurstof en was goede dikte, had ik na 9 minuten de oven bij open gedaan om te voelen of ze al gaar werden, nadat ze wel met een prachtig voetje waren gerezen, gevolg: na het open doen zakte de boel alsnog gezellig in.. weg voetje. Ze voelden ook niet gaar aan. Dus dat was natuurlijk het probleem, te vroeg oven open gedaan.
Mijn vraag: hoe zie, of voel je het moment waarop ze de perfecte garing hebben? Hoe lang nadat ze voetjes hebben gekregen moeten ze nog door garen?