1

Onderwerp: afsmeren met slagroom???

Zag vanmiddag een teleac programma over het maken van taarten. Zij gebruikten slagroom met versteviger om af te smeren voor onder de marsepein.
Nu leek me dit eerlijk gezegd wel lekkerder en makkelijker dan botercreme.
Maar ik lees hier vaak op de site dat je juist geen slagroom moet gebruiken............ :think:  :think:  :think:

2

Re: afsmeren met slagroom???

Zou het dan ook niet doen. In de serie gebruikt ze niet echt slagroom met versteviger, maar paticreme. Met slagroom blijf je het risico lopen dat je taart smelt. Ik zou dus toch botercreme doen...

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

3

Annemiek schreef:

Zou het dan ook niet doen. In de serie gebruikt ze niet echt slagroom met versteviger, maar paticreme. Met slagroom blijf je het risico lopen dat je taart smelt. Ik zou dus toch botercreme doen...

:Y . Voor mij hetzelfde. Hier is al eerder een topic over geweest. Toen zei ik ook dat het idd verwarrend is.

4 Laatst bewerkt door kaatjeka (23-02-2010 12:55)

Ik heb mn eerste inspiratie om met taarten te beginnen van de Teleac-cursus. Maak sindsdien heerlijke creaties  :P  en voor de eerste baksels, en later ook nog heb ik regelmatig slagroom met klop-fix gebruikt om af te smeren. Heb marsepein gebruikt om ze te bekleden, en ging echt super! Geen last van uitlopen en smaakt heerlijk. Inmiddels gebruik ik vaker botercreme omdat dit strakker afsmeert, maar qua smaak, nou, doe mij maar slagroom!

Conclusie: het kan best, afsmeren met slagroom met klopfix. Gewoon goed stijf kloppen en alles sal-recht-kom  :+

kaatjeka schreef:

Conclusie: het kan best, afsmeren met slagroom met klopfix. Gewoon goed stijf kloppen en alles sal-recht-kom  :+

met marsepein zou je nog een gokje kunnen wagen, maar met rolfondant echt absoluut niet doen.
Daar komt het namelijk ook vandaag. In engeland en amerika, gebruiken ze vaak fondant en geen marsepein, en slagroom plus fondant is smelten, vandaar dus de botercreme :)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

6

Sorry dat dit geen antwoord is op de vraag, maar ik lees dat je een teleac programma over taarten hebt gezien.
Kan iemand me vertellen wanneer dat programma waar te zien is?  O-)
Bedankt!

7

Bij deze.
http://elearning.teleac.nl/course/view.php?id=3
(Als de link niet werkt, dan copy/paste doen)

8

Bedankt Steef!

9

Graag gedaan  :Y
Veel kijkplezier!

10 Laatst bewerkt door Aapie23 (25-02-2010 22:50)

Je kan het gewoon afsmeren met slagroom en versteviger!
Ik doe dit al altijd, en niemand kan zeggen dat het niet kan maar het kan dus gewoon! :thumb:
Je moet alleen niet een hele dikke laag doen.

Veel succes! :lol:

11

Aapie23 schreef:

Je kan het gewoon afsmeren met slagroom en versteviger!
Ik doe dit al altijd, en niemand kan zeggen dat het niet kan maar het kan dus gewoon! :thumb:
Je moet alleen niet een hele dikke laag doen.

Veel succes! :lol:

En doe je dat onder marsepein of fondant?  O-)

Groetjes Melanie

12

Yup, eronder.

13

de armerikanen gebruiken ook iets anders dan botercreme. Het is een witte stevige massa. Heeft er iemand een idee wat het is want ik vindt die botercreme echt niet lekker. Ik heb eens bij mijn bakker gevraagd en die denk dat het een mensgel is van eiwit suiker en gelatine. Zou dit gaan??

14

amerikanen gebruiken botercreme op basis van shortening evt met toevoeging van boter-aroma. Shortening = crisco, en dus witter dan roomboter

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

15

Steef schreef:

Yup, eronder.

Volgens mij bedoelt ze 'het een of het ander", niet of het er onder moet ;)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

16

FF een waarschuwing: (een dunne laag) slagroom kun je gebruiken onder marsepein, NIET onder fondant hoor!

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

17

Jozien schreef:

FF een waarschuwing: (een dunne laag) slagroom kun je gebruiken onder marsepein, NIET onder fondant hoor!

goed dat je dat zegt. ik gebruik altijd fondant en wou het een keer proberen met slagroom, NIET DUS

18

Mascarpone met poedersuiker vermengen en dan gebruiken als afsmeermiddel is ook heel lekker! :9

19

huiskamp schreef:

Mascarpone met poedersuiker vermengen en dan gebruiken als afsmeermiddel is ook heel lekker! :9

Ik heb nog nooit mascrpone gebruikt en ben heel benieuwd waar het naar smaakt.Heeft het iets weg van de mix van de shop.
Ik moet nl nieuwe bestellen.Misschien dat ik dan eens een keertje dit kan gaan proberen.

Zeg wat je meent en meen wat je zegt!

20

Maar met slagroom krijg je je taart toch niet mooi strak? Ik heb al moeite om met bc de taart strak te krijgen! Ik ben nogal een perfectionist, erg genoeg  :s

21

Esther68 schreef:

Maar met slagroom krijg je je taart toch niet mooi strak? Ik heb al moeite om met bc de taart strak te krijgen! Ik ben nogal een perfectionist, erg genoeg  :s

Dat leek mij ook al.. Als je slagroom gebruikt onder marsepein moet je kapsel wel heel erg strak zijn,.. ook lijkt me slagroom niet geschikt als 'dijkje' dat moet toch inzakken door het gewicht van de volgende laag.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

22

huiskamp schreef:

Lijkt me lekker! Heb je hier fondant overheen gebruikt?

23

Rosanne schreef:
huiskamp schreef:

Lijkt me lekker! Heb je hier fondant overheen gebruikt?

Mascarpone als afsmeermiddel lijkt mij ook lekker op de taart!
Ben GEK op mascarpone  :D

Maar idd, is dat te doen onde fondant???