1

Onderwerp: HELPP! Met het maken van de vulling

Hoi allemaal :) ,

Ik hoop  dat jullie me misschien kunnen helpen!
Ik wilde een chocolade biscuit maken en als vulling citroenkwark gebruiken, maar nu weet ik dat degene erg van oreo koekjes houd!
Is dit een goeie combinatie en zoja hebben jullie tips hoe ik dit het beste kan mengen en vullen?

Liefs,

Laura

2

Re: HELPP! Met het maken van de vulling

hmmm nee dat lijkt me niet echt een lekkere combi... chocola en oreo: ja, maar met citroen... nee ik zou dat zelf niet zo snel doen...

Als je de taart niet lang koeft te bewaren zou ik de oreokoekjes door opgeklopte slagroom doen; maar als de taart even moet 'wachten' dan zou ik geen slagroom gebruiken.

Kijk anders even bij het sticky topic vullen/compbinaties; daar vind je vast inspiratie!

3

Zou de citroen ook niet doen icm oreo. De oreo-koekjes kun je misschien door de bc (van mix) mengen? Ik verkruimel wel eens speculaas of bastogne door de bc. Oreo heb ik (nog) niet gedaan...

4

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Is dat lekker heel je taart van botercreme? Of kan ik ook bijvoorbeeld het dijkje van botercreme en het afsmeren maar de vulling van slagroom en oreos? Ik zag bij recepten daar een recept van staan....
Lijkt jullie dat wat?
Of is dat nog niet lekker bij chocolade biscuit?
(die kan ik ook weglaten)
Ik heb nog niet zo vel geëxperimenteerd met vullingen, gebruik vaak biscuit ( normaal) en dan dijkje en afsmeren van botercreme, en dan vullen met of citroen of tegenwoordig bosbessenkwark...

5

hier kom ik weer met een 'domme' vraag: wat bedoelen jullie toch met dat dijkje??  :rolleyes:
kom ook uit België! ons taalgebruik is ietsjes anders, maar ben al 30 jaar getrouwd met een Nederlander, dus dat lukt aardig ;)

6

http://taartenmeer.webs.com/Afbeelding%20774.jpg

dit bedoel ik met het dijkje! hoop dat je hem kan openen!

x

7 Laatst bewerkt door Carien (12-09-2012 12:28)

:) een dijkje is een gespoten sliert botercrème die ervoor moet zorgen dat natte vullingen niet in kontakt komt met de fondant/marsepein ;)

Lverschoor, citroen en choc vind ik ook minder; aardbei/kers/sinasappel is dan lekkerder (vind ik dus O-)  ;) ). Ik hou ook niet zo van bc vullingen. Je kunt prima een dijkje van bc doen en dan een slagroomvulling erin :Y

:think: of beter nog, met ganache werken :9  :9
ganache is slagroom met chocola en kun je gebruiken om af te smeren O-)  :D

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

8

oeff, da's geen dijkje, da's een dijk :s

9

Ik vind de bc van mix erg lekker en hier wordt ook veel om gevraagd. Laatst had ik iemand die alleen maar vanille-bc wilde in de taart. Dan doe ik 3 dunne lagen. Slagroom mislukt bij mij altijd  :s  dus ben blij dat hier eigenlijk nooit om gevraagd wordt (en anders koop ik de kant en klare van Campina  :shh: ) Voordat ik een vulling in de taart doe ik nog nooit gebruikt heb probeer ik het altijd uit of het wel lekker is. Maar combi fruit/chocolade heb ik nooit lekker gevonden. Vind bv kersen erg lekker, en chocolade ook, maar niet samen. Al vinden de meeste dit juist wel erg lekker... :)

Afsmeren doe ik ook altijd met de 1:1 +smaakje

10

Carien schreef:

:lol:  :lol:  ja, inderdaad

11

Carien schreef:

:) een dijkje is een gespoten sliert botercrème die ervoor moet zorgen dat natte vullingen niet in kontakt komt met de fondant/marsepein ;)

Lverschoor, citroen en choc vind ik ook minder; aardbei/kers/sinasappel is dan lekkerder (vind ik dus O-)  ;) ). Ik hou ook niet zo van bc vullingen. Je kunt prima een dijkje van bc doen en dan een slagroomvulling erin :Y

:think: of beter nog, met ganache werken :9  :9
ganache is slagroom met chocola en kun je gebruiken om af te smeren O-)  :D

Hi Carien,

ganache kan je dat zo kopen of moet je dat zelf maken?
Is dit ook wat hard wordt? Soms zie je van die taarten en die dan niet bedekt zijn met marsepein maar er zit dan een andere laag op? Kan alleen niet ontdekken wat dat presies is!

Maar zou je zeggen een chocoladebiscuit en dan dijkje + afsmeren met ganache en dan vullen met slagroom en oreos?:P
Ik ben zoals je kan lezen nog niet zo thuis in vullingen! :nooo

Hoe proeven jullie eigelijk :P Bedoel je maakt en taart en wil zelf eerst proeven of de combinatie wel lekker is.....

x

12

he, bedankt! dat had ik ook in gedachten, maar ik werk meestal met botercreme en dan heb je dat probleem niet, maar ik ben volop in het experimentele stadium, dus deze tip is zeer welkom
groetjes en veel bakfun! hoop dat je de juiste combinatie kan vinden  :)

13

Esther68 schreef:
Carien schreef:

:lol:  :lol:  ja, inderdaad

:lol:  :lol:  :lol: Ik dacht ook al, "da's een zeedijk".

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

14 Laatst bewerkt door Carien (12-09-2012 14:27)

Ganache maak je zelf, is heeeeeeeeeel simpel :Y
Bekijk de 3 filmpjes 'inspired by Michelle' maar eens op youtube (en dan veeeel dunner afsmeren natuurlijk ;) )

In het kort:
1 deel slagroom op 2 delen pure- of melkchoc
1 deel slagroom op 3 delen witte choc
Choc in stukjes (of callets gebruiken), slagroom eroverheen gieten (ongeklopt), in de magnetron verwarmen (vol vermogen, 15 sec), eruit halen, ronddraaien (a la Michelle), weer in magnetron, weer ronddraaien enz. Één nacht in de koelkast en klaar voor gebruik :)

Makkelijker, stiller, strakker en veul lekkerder dan bc  :)

hoezo chocola en citroen geen combi! heerlijk, als we een ijsje halen neem ik eigenlijk altijd een bolletje chocola en een bolletje citroen... of ben ik dan de enige die dat lekker vind :o

16

ik zou of of doen. lijkt me niet zo'n lekkere combo. iedereen houdt trouwens ook niet van citroen, zoals ik  :s . dus als je zeker weet dat ze van oreo koekies houdt, kun je beter daarvoor gaan.

17

renata2 schreef:

ik zou of of doen. lijkt me niet zo'n lekkere combo. iedereen houdt trouwens ook niet van citroen, zoals ik  :s . dus als je zeker weet dat ze van oreo koekies houdt, kun je beter daarvoor gaan.

Klopt. Aardbei lust bijna iedereen wel maar citroen niet. Ik ook niet trouwens. Mij maak je dus ook niet blij met bv lemoncurd  :nooo