Re: Taarten van de laatste tijd (veel foto's sorry)
heel mooi! hoe heb je de kleur gekregen van het kettingtaartje??
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Taarten Parade » Taarten van de laatste tijd (veel foto's sorry)
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
Bedankt weer voor jullie reacties!
Esther68 schreef:Mooie parade!
Vind de kleuren ook zo mooi
Spatten bijna van het scherm! Gebruik je trouwens 2 smoothers om de randen zo scherp te krijgen?
Nee, die tweede smoother staat nog op mijn verlanglijste
. Ik probeer met afsmeren een scherpe rand te maken. Dat lukt beter met ganache dan met 1:1 botercreme dus vandaar dat sommige taarten een scherpere rand hebben dan andere.
Ik lees regwelmatig op het forum dat er met ganache wordt afgesmeerd en je daardoor een strakke taart krijgt. Wat ik me wel altijd afvraag is......wordt dit erg hard? ik bedoel...dan heb je een zachte taart (biscuit+vulling) dan een hardere ganache-laag, dan een zachte fondant/fondant. Of zie ik het verkeerd? Heb wel eens ganache gemaakt, maar smelten en chocolade gaat bij mij altijd fout (net als slagroom kloppen trouwens, maar dit is weer een ander verhaal......)
Wow, wat een prachtige parade! 
Mooie taarten zeg, als ik dat zo zie heb ik nog heel veel te leren. Ga vanmiddag voor het eerst ganache proberen te maken. Ben erg benieuwd of het me gaat lukken.
Ik lees regwelmatig op het forum dat er met ganache wordt afgesmeerd en je daardoor een strakke taart krijgt. Wat ik me wel altijd afvraag is......wordt dit erg hard? ik bedoel...dan heb je een zachte taart (biscuit+vulling) dan een hardere ganache-laag, dan een zachte fondant/fondant. Of zie ik het verkeerd? Heb wel eens ganache gemaakt, maar smelten en chocolade gaat bij mij altijd fout (net als slagroom kloppen trouwens, maar dit is weer een ander verhaal......)
Hoi Esther68,
Als je de goede verhouding slagroom/chocolade gebruikt, wordt de ganache niet hard.
Gr.
Sandra
Als je zegt koelen, bedoel je dan gewoon in de koelkast? En de bc is dat bc mix? Na het maken van de taarten, bewaar je hem dan in koeling (in doos ?) Tot je hem gaat afleveren? Hoe lang van te voren maak je taarten?
Met koelen bedoel ik inderdaad even in de koelkast, een kwartiertje ofzo.
Afhankelijk van de vulling bewaar ik de taarten in de koelkast of in mijn bijkeuken waar het normaal gesproken (lees: van de herfst t/m het voorjaar) een graad of 17 is. Deze taarten zijn trouwens allemaal in de koelkast bewaard omdat het zo warm is geweest, soms in doos, soms alleen in de onderkant van de doos omdat ze daar ivm de hoogte niet inpasten.
De taarten maak ik een dag van tevoren, soms de dag zelf. Een lussenstrik of ander opstaande decoratie zet ik er pas op de dag zelf op.
Mooie parade!
Hartelijk dank voor deze prachtige parade! Stuk voor stuk superstrakke taarten! Ik blijf maar heen en weer scrollen, maar kan geen favoriet benoemen, ik vind ze allemaal even prachtig! Je Nijntjetaart heeft een hele mooie kleur, heb je die zelf gemengd?
De kleur van de nijntjetaart heb ik inderdaad zelf gemengd. Het is marsepein gekleurd met Fuchsia van Americolor.
Het kettingtaartje is bekleed met een mengsel van gewone fondant en chocoladefondant (ongeveer 3:1). Vervolgens heb ik het taartje gedust met pearl dust.
Hoi Esther68,
Als je de goede verhouding slagroom/chocolade gebruikt, wordt de ganache niet hard.Gr.
Sandra
Inderdaad
.
Carien schreef:
Wat zit er onder je taarten? Bekleed je een drum mee ofzo?
Nee, er zit gewoon een kartonnetje onder. Wel bekleed ik altijd tot helemaal onderaan de taart en zelfs een stukje van het onderbord. Vervolgens smootheren en afsnijden op de scheiding dan de taart en onderbord. Zo krijg ik de strakste onderkant.
hoe verplaats je ze dan nog? Ik zag dat je je stapels ook zo maakt...
Een kartonnetje.... dat buigt toch hartstikke door bij het verplaatsen
Ook al heb je zelf misschien die grote taartschep (
cake leveler ofzoiets
), dan nog kunnen de mensen voor wie de taarten zijn ze niet verplaatsen?

edit: zie nu na nog eens heeel goed kijken dat je er wel plaatjes onder hebt
, maar dat die op de foto wegvallen tegen de achter-/ondergrond 
edit: zie nu na nog eens heeel goed kijken dat je er wel plaatjes onder hebt
, maar dat die op de foto wegvallen tegen de achter-/ondergrond
Ik snapte al niet waarom je vroeg wat er onder mijn taarten zat, nam dus maar aan dat je het vroeg ivm strakkte onderkant/makkelijker bekleden tot onderaan met drums eronder.
Maar ja, er zitten dus inderdaad mdf plaatjes onder (en eerst een kartonnetje)
.
Mooie parade!
MamaSan schreef:Hoi Esther68,
Als je de goede verhouding slagroom/chocolade gebruikt, wordt de ganache niet hard.Gr.
SandraInderdaad
.
Ga ik het toch maar eens proberen 
mooi parade en nog steeds niet geprobeert afsmeren met ganache ,ik denk altijd dat je het proeft en twijfel dan met de combi van de vulling,b.v. cheesecake vulling met aarbei
maar tis super strak
grt Carla
Zo leuk
, al die reacties op mijn taarten, bedankt weer!
mooi parade en nog steeds niet geprobeert afsmeren met ganache ,ik denk altijd dat je het proeft en twijfel dan met de combi van de vulling,b.v. cheesecake vulling met aarbei
maar tis super strak
![]()
![]()
![]()
![]()
grt Carla
Carla, ik smeer ook niet al mijn taarten af met ganache hoor. Ook alleen maar als het volgens mijn idee bij de vulling past. Van deze taarten zijn alleen het kettingtaartje en het 30 taartje afsgesmeerd met ganache. De rest is afgesmeerd met 1:1 bc.
Ik vind trouwens de combi cheesecake, aardbei, witte chocoladeganache wel goed klinken hoor
.
Ik vind je bumba taart heel leuk! De rest ook hoor! Maar volgende week mag ik zelf mn eerste bumba taart maken
Ik vroeg me af of je dat mutsje ook gevuld hebt? En welke maat blanda heb je gebruikt?
groetjes,
Caroline
waaw wat een prachtige en kleurvolle parade!!!!! 
Ik vind je bumba taart heel leuk! De rest ook hoor! Maar volgende week mag ik zelf mn eerste bumba taart maken
Ik vroeg me af of je dat mutsje ook gevuld hebt? En welke maat blanda heb je gebruikt?
groetjes,
Caroline
Caroline, de bumba is een 22.5 cm vierkant met een 12 cm blanda (Ikea). Het mutsje is niet gevuld. Ik heb hem gemaakt door een kegel te maken van een cirkel bakpapier (zoals je ook een chinees hoedje maakt). Hieromheen heb ik op de zelfde manier een kegel gemaakt van een cirkel gumpaste en zo een nacht laten uitharden (het geheel stond over een longdrinkglas voor de stevigheid). Vervolgens heb ik de volgende dag het bakpapier erondervandaan gehaald.
Hopelijk heb je er wat aan.
Ik zorg dat de basis goed is, en recht is. Na het vullen eerst een tijdje koelen, zodat de lagen van het taartje niet gaan schuiven met het afsmeren. Afsmeren met behulp van draaiplateau en gummiespatel. Ik weet dat heel veel mensen met iets hards afsmeren zoals een paletmes of zelfs geodriehoek, maar voor mij werkt iets flexibels het beste, anders trek ik het biscuit stuk. Na afsmeren weer goed koelen, en nog een keer de laatste oneffenheden wegwerken met botercreme en een mooie scherpe rand maken. Weer koelen en ondertussen fondant/marsepein uitrollen (ik gebruik meestal marsepein, maar soms ook fondant, van deze taarten is het glitter en glamour taartje met fondant bekleed). Ik rol uit op poedersuiker met de roller van wilton met ringen, ik gebruik de rode ringen, volgens mij zijn die 3mm, dus dat is de dikte van mijn marsepein/fondant. Ik zorg ook altijd dat ik een overdreven grote lap heb, dus nog een paar centimeter groter in doorsnede dan de doorsnede van de taart + 2x de hoogte, dat bekleed makkelijker. Enige nadeel is dat je zoveel overhoud na het bekleden, maar dat gebruik ik weer voor een volgende taart.
Na het uitrollen breng ik de lap met mijn roller over naar de taart en ik bekleed met veel geduld, cm voor cm naar beneden. Daarna goed smootheren en klaar.Ik zie dat het een heel verhaal is geworden, hopelijk heb je er wat aan!
De taarten zijn erg leuk en erg strak.
Bedankt voor je uitleg 
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Taarten Parade » Taarten van de laatste tijd (veel foto's sorry)