Onderwerp: Vrolijke kleurige stapeltaart
Afgelopen zaterdag is mijn dochter 5 jaar geworden…tijd om mijn eerste stapeltaart te maken. Keuzes maken is altijd moeilijk…Eerst wilde ze een K3 taart, daarna een Hello Kitty taart, later zei ze “Ik wil toch een bloementaart met vlinders in de kleuren roze, paars en groen”. De grote meid heeft zoveel wensen en samen hebben we een tekening van de taart gemaakt.
Tijdens het bakken nogal wat problemen met het beslag gehad, teveel gerezen (na het bakken een houten snijplank op de nog warme taart gelegd om deze wat te laten zakken), de witte chocolade ganache bleef dun (de verhouding van 1:2,5) en het bekleden van fondant en marsepein is niet helemaal gelukt omdat ik het te dun heb uitgerold. Ik vond het erg jammer dat de taart niet helemaal mooi strak is geworden, maar de grote meid vond haar verjaardagstaart heel mooi. Als beginnende taartenbakster mag ik stiekem best wel tevreden zijn.
De taart is gevuld met een laagje jam en frambozen/bramen bavarois (obv Blueband Classique slagroom), afgesmeerd met witte chocolade ganache. De bovenste laag is bekleedt met fondant (mijn dochter heeft een pinda/noten allergie en mag geen marsepein) en de middelste en onderste laag zijn bekleedt met marsepein.
Ik vraag me af wat de gemiddelde dikte voor de fondant of marsepein moet zijn om deze mooi strak te kunnen bekleden (ik vind te dik fondant of marsepein niet lekker). Andere feedback is natuurlijk ook welkom.

Een strakke taart zit 'em altijd in het afsmeren, als je dat eenmaal beheerst hoef je er echt geen dikke laag marsepein overheen te doen. Op youtube zijn heel veel filmpjes te vinden en dan is het oefenen oefenen en nog eens oefenen