1

Onderwerp: Hoe doen jullie dat toch? TIJD/STRESS

Ik had dit weekend mijn 2de en 3de bruidsopdracht. Ik voel mij zo vereerd als ik dat mag doen maar.... Wat een stress! De taart van vrijdag was voor 90 personen. 6 taarten in totaal. Ook nog even naar A'dam rijden, waar ik niet van houd. Drie dagen, veel uren! Het was de tweede keer dat ik zo'n grote opdracht had. Ondertussen voorbereidingen voor de opdracht van vandaag: 40 cakepops en een aansnijtaartje. Gistermiddag begonnen en vanochtend om 5 uur verder gegaan. Het was vanochtend half tien af. Gelukkig ruim op tijd. Tijdens het maken van deze opdrachten liep niet alles op rolletjes, vooral bij de cakepops! Stress! (Hopelijk zijn dat beginners problemen :s .) Ik heb de hele tijd het gevoel dat ik tijd te kort ga komen. Dat is gelukkig nog nooit echt gebeurd.
Dan zie ik iemand twee bruidstaarten voor dezelfde dag showen en dan denk ik:" HOE DOE JE DAT???"

(hoor ik hier of bij een babbel na het bakken? Ik heb 'net' staan bakken namelijk, :lol:  :lol:  :lol: )

2

Re: Hoe doen jullie dat toch? TIJD/STRESS

als het je teveel stress opleverd kan je er beter maar 1 aan nemen en daar al je energie insteken
beter 1 goed produkt dan 2 stuks net niet!

en het is een kwestie van alles goed inplannen en optijd de decoraties klaar hebben en de ervaring!

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

ik neem nooit meer dan 1 taart per dag aan, is het een grote opdracht zoals een bruidstaart of een verjaardagstaart voor 50+ dan houd ik de dag ervoor en erna ook vrij. Ik bak van te voren en vries het in en ik maak klaar wat ik klaar kan maken (decoraties etc.), ik maak lijsten met wat nog moet gebeuren etc en streep weg wat gedaan is. Het blijft stress, ook al is het een kleiner taartje want je wilt het gewoon zo goed mogelijk doen. Ervaring helpt maar een taart voor 90 personen blijft altijd een groot project waar stress bij komt kijken in mijn idee.

Ik heb geen enkel probleem dat niet kan worden opgelost met chocola

4

taart van gout schreef:

ik bak van te voren en vries het in en ik maak klaar wat ik klaar kan maken (decoraties etc.), ik maak lijsten met wat nog moet gebeuren etc en streep weg wat gedaan is.

Ik doe precies hetzelfde als ik een drukke week heb (werk/thuis/taart/enz.), planning maken en afstrepen. Al doe ik niet zoveel bruidsopdrachten hoor (maar wel eens 4 dagen op een rij gebak moeten maken, varierend van 3-laags tot 100 cc's).

Ik probeer dingen zoals boetseersels al aan het begin van de week te maken en te laten uitharden, kapsels bak ik dan meestal 1 dag van te voren en vries het een nachtje in. Ik zorg ook dat ik op tijd al het fondant gekleurd heb e.d. Dus veel voorbereidingen die vooraf gedaan kunnen worden, ook echt op tijd al doen.

Maar bij een bruidstaart of grote opdrachten blijft de spanning/stress denk ik altijd hoor, maar ik weet dan gelukkig wel dat ik goede voorbereidingen getroffen heb :D

5

:think: Geen 2 bruidstaarten in 1 weekend doen?? ;) :+

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

Adrienne schreef:

:think: Geen 2 bruidstaarten in 1 weekend doen?? ;) :+

Goeie, haha!

Ik hoop op steeds meer handigheid :Y .

Waarom zou je eigenlijk je kapsels een nachtje invriezen?

8

[MOVE] -> taartdecoratie algemeen (niet specifiek voor het bakken voor anderen, maar wel over planning  ;) )

9

Daar loop ik ook vaak tegenaan.... wil het zo vers mogelijk hebben maar de meeste taarten zijn in het weekend. Zeg tegen mezelf vaak dat ik er niet meer dan 4 maak maar dan wordt er weer gebeld/gemaild en ik kan moeilijk nee zeggen. De boetseersel en andere harde decoraties maak ik ook al eerder maar toch kom ik op de dag zelf tijd te kort.

Ik heb jammer genoeg geen grote vriezer waardoor ik niet alle biscuits in kan vriezer. Ik vries mijn biscuits ook voor een nacht in. Beter te snijden en de biscuit is dan lekkerder  :Y  :Y

10

viaDaniëlle schreef:

Waarom zou je eigenlijk je kapsels een nachtje invriezen?

dat snijdt makkelijker (minder kruimels) en volgens sommigen wordt het kapsel er lekkerder van :think:

Bruidstaarten geeft een hele hop stress, dus idd alles voorbereiden wat maar kan en nog eens nadenken en nog eens en nog eens :rolleyes:  ;)

Persoonlijk zou ik na een 90persoons opdracht niet een andere opdracht plannen :nooo  Maar goed, dat zeg ik nu O-)  Nooit de keus gehad, maar wel vaker dat ik dacht 'nu kan er niks meer bij' en dan toch nog een taartje aannemen, want ja, nee zeggen, da's een hele kunst :think:  :o  ;)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

11

Carien schreef:

Persoonlijk zou ik na een 90persoons opdracht niet een andere opdracht plannen :nooo  Maar goed, dat zeg ik nu O-)  Nooit de keus gehad, maar wel vaker dat ik dacht 'nu kan er niks meer bij' en dan toch nog een taartje aannemen, want ja, nee zeggen, da's een hele kunst :think:  :o  ;)

Het verzoek voor de grote opdracht kwam toen ik de 'kleine' al had staan. Ik kon gewoon geen nee zeggen O-) . Twee opdrachten in twee dagen moet kunnen, ahum. Alleen bestond één van de twee opdrachten uit 6 taarten, oeps.

Zelf denk ik dat de stress ook te maken heeft met het feit dat alles op het laatste moment moet (omdat het taarten zijn) Als er dan iets mis gaat heb je zo weinig tijd om het op te lossen.

Ik was de mousse aan het klaar maken voor het vullen de volgende dag. Krijg ik om 9uur 's avonds problemen met de slagroom :nooo . Lang leve de Makro om de hoek!

12

Esther68 schreef:

Ik heb jammer genoeg geen grote vriezer waardoor ik niet alle biscuits in kan vriezer. Ik vries mijn biscuits ook voor een nacht in. Beter te snijden en de biscuit is dan lekkerder  :Y  :Y

En is één nacht dan de max of kan het ook langer? (dat invriezen)
Snij je het kapsel als het nog bevroren is?

13 Laatst bewerkt door Carien (10-09-2012 09:36)

kan langer in de vriezer hoor; ik maak ze weleens een week van tevoren (int weekend, nachtstroom O-)  ;) ).
Ik snij ze regelmatig half bevroren, maar de taartzagen vinden dat niet zo'n goed idee :nooo die knappen dan vrij snel :grr:
Ga ze nu maar weer helemaal laten ontdooien, is nie leuk meer zo

14

viaDaniëlle schreef:
Esther68 schreef:

En is één nacht dan de max of kan het ook langer? (dat invriezen)
Snij je het kapsel als het nog bevroren is?

Kan wel langer (1-2 maanden, wel heel goed ingepakt). Soms snij ik de biscuit wanneer deze nog half bevroren is (bv in de zomer). Als ik een 3D taart heb is het makkelijker in vorm snijden  :Y

15 Laatst bewerkt door koekenbakkerBrinky (10-09-2012 10:10)

Ik heb pas ontdekt dat de biscuit inderdaad lekkerder is uit de vriezer. Vond em dan minder droog gek genoeg. Dus nu vries ik ook in en dat scheelt me een hoop stress. Ik heb het gevoel dat ik meer tijd over heb voor de leukere dingen, het decoreren. Overigens moet ik nog aan mijn eerste bruidstaart gaan beginnen, over 2 weken is dat zo ver.

Succes met je volgende planning!

16

viaDaniëlle schreef:

Het verzoek voor de grote opdracht kwam toen ik de 'kleine' al had staan. Ik kon gewoon geen nee zeggen O-) .

ja, dat snap ik dan wel weer. Heb ook weleens iets erg leuks af moeten zeggen voor een minder leuke, uitdagende taart die ik al aangenomen had :rolleyes:  :grr: