1 Laatst bewerkt door Angel24 (09-09-2012 18:23)

Onderwerp: Mijn eerste stapel- tevens bruidstaart

Hoi hoi,

Dit is de eerste keer dat ik een stapel taart en ook de eerste keer voor een bruidstaart. Morgen 1 jaar getrouwd dus dacht ik waarom niet zelf een taart maken  O-)
Deze taart heb ik gevuld met choclate chip slagroom en botercream(baileys smaakje)

Ik heb gewerkt met mmf (rood &wit). Witte mmf werkte heel prettig. EEn deel hiervan heb ik gekleurd (rood) maar weet niet wat er mis ging  :think:  was heel moeilijk werken met de rode mmf. Ik vond het te droog (snel scheuren) en ook tijdens het kneden kreeg je van de scheurrandjes  :( het werd niet glad  :rolleyes:  Weet iemand misschien hoe dat kan?
Ik heb toch geprobeerd het een en ander te doen met de rode mmf.

Ik wilde graag meer doen maar tja, hier de foto's. Zeg me wat jullie ervan vinden.

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/392396_10152099238390045_1545247662_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/284566_10152099239140045_1348701374_n.jpg

2

Re: Mijn eerste stapel- tevens bruidstaart

Mooi, maar een beetje bobbelig. Was je fondant zo dun?
Blijft een mooie combi, rood wit.

Ga je wel even melden want je hoort bij de stapels.

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

3

En er moet heel veel kleurstof bij om het rood te krijgen, masschien dat het daardoor kwam?

4 Laatst bewerkt door Angel24 (09-09-2012 18:25)

anouckjewel schreef:

Mooi, maar een beetje bobbelig. Was je fondant zo dun?
Blijft een mooie combi, rood wit.

Ga je wel even melden want je hoort bij de stapels.

ja beetje bobbelig weet ook niet waarom  :(  fondant was niet te dun want ik kon er goed mee omgaan. Niet dat het scheurde tijdens het tillen. Hij had dus een normale "dikte"

5

Misschien te dik afgesmeerd? En anders volgende keer een smoother gebruiken, doet wonderen ;-(

6

Ook niet te dik gesmeerd, want zoveel bc had ik ook niet  :mad:  smoother gebruikt maar kon hem niet glad krijgen. Mijn eerst taart vond ik dan wel gladder. Ligt het misschien aan de mmf?

7

Geen idee dan, sorry

8

anouckjewel schreef:

Geen idee dan, sorry

:| jammer, mIsschien dat iemand anders het weet  :grr:

Angel24 schreef:

Ook niet te dik gesmeerd, want zoveel bc had ik ook niet  :mad:  smoother gebruikt maar kon hem niet glad krijgen. Mijn eerst taart vond ik dan wel gladder. Ligt het misschien aan de mmf?

Als je niet veel botercreme had... misschien heb je de taart juist te dun afgesmeerd.... alle onevenheidjes van de cake moeten weggesmeerd zijn voordat de fondant er over heen gaat.

Lief taartje, veel oefenen , je komt er wel!

Life is uncertain......eat dessert first!

10

Petula Dillema schreef:
Angel24 schreef:

Als je niet veel botercreme had... misschien heb je de taart juist te dun afgesmeerd.... alle onevenheidjes van de cake moeten weggesmeerd zijn voordat de fondant er over heen gaat.

Lief taartje, veel oefenen , je komt er wel!

Zou kunnen, maar zou het fondant niet gaan schuiven met een dik laagje botercreme? Alles was wel goed  afgesmeerd :)

De eerste keer toen ik met fondant (klaargemaakte fondant) werkte had ik naar mijn inzien met precies zoveel bc afgesmeerd als gisteren. Misschien dat ik gewoon met fondant uit de winkel moet werken  *D

je kunt net zo dik afsmeren met botercreme als je zelf wilt/lekker vind. De truuk is: na het afsmeren in de koelkast tot de botercreme hard is... dan kun je alle kanten er mee uit en ik beloof je er gaat niets schuiven. Maar je ziet ook geen onevenheidjes van je cake, geen korreltjes enz. zolang je maar strak afsmeerd en ook zorgt dat de botercreme helemaal smooth is. Je kunt geen taart netjes bekleden met een zachte buitenkant (tenminste.... ik niet).

Succes

12

Had niet in de koelkast gezet :( pfff

13

Dan is dat het probleem geweest

14

:o Ja

Angel24 schreef:

Had niet in de koelkast gezet :( pfff

Gelukkig opgelost! Op naar de volgende taart :D

16

ja man, de vorige taart stond wel netjes in de koelkast. we worden oud hahahahahahahha :lol:

Heb je gel of poeder gebruikt om het rood te kleuren? Als het poeder is dan waarschijnlijk daar droog van geworden !

18

Gel (Wilton)

Hm dat weet ik het ook niet ! Niet ga lang gelegen voor je het ging bewerken ?

20

Hairdresser31 schreef:

Hm dat weet ik het ook niet ! Niet ga lang gelegen voor je het ging bewerken ?

Witte mmf gemaakt op 5 sept en de rode dan gekleurd op 7 sept. 8 sept decoratie gemaakt. Zo lang heeft het toch niet gelegen? :rolleyes:

21

Heb je m trouwens helemaal niet in de koelkast gehad of alleen na het afsmeren niet?

22

Ik gebruik ook altijd mmf (zelfgemaakt) en voor rood, donkerblauw en zwart gebruik ik de wilton icing colors. Hier heb je minder van nodig om het toch goed te laten kleuren. Je moet het alleen wel een aantal dagen van de tevoren al kleuren zodat het lekker kan intrekken. Het nadeel is wel dat het inderdaad wat sneller scheurt. Dit kun je verhelpen door vóór het uitrollen goed door te kneden met wat extra crisco (vet) Hierdoor blijft het wat soepeler.
Misschien heb je er wat aan. Succes met de volgende taart! Ik vind deze trouwens al best goed gelukt  :thumb: . Alleen de hobbels en bobbels inderdaad een beetje meer wegwerken dmv de tips die hierboven al zijn aangegeven.

23

plientje schreef:

Ik gebruik ook altijd mmf (zelfgemaakt) en voor rood, donkerblauw en zwart gebruik ik de wilton icing colors. Hier heb je minder van nodig om het toch goed te laten kleuren. Je moet het alleen wel een aantal dagen van de tevoren al kleuren zodat het lekker kan intrekken. Het nadeel is wel dat het inderdaad wat sneller scheurt. Dit kun je verhelpen door vóór het uitrollen goed door te kneden met wat extra crisco (vet) Hierdoor blijft het wat soepeler.
Misschien heb je er wat aan. Succes met de volgende taart! Ik vind deze trouwens al best goed gelukt  :thumb: . Alleen de hobbels en bobbels inderdaad een beetje meer wegwerken dmv de tips die hierboven al zijn aangegeven.

Ik heb inderdaad genoeg crisco gebruikt want ik wist echt niet meer wat ik moest doen om het scheuren te verkomen. Tijdens het tillen van de "lint" brak die ook steeds  :lol:  dus dan maar stukje bij elkaar gepuzzeld.  :Y