1

Onderwerp: Koekjes worden zacht van royal icing

Hallo,

ik heb een keer koekjes proberen te maken met royal icing erop.
http://halfyourluck.wordpress.com/2012/ … rousel-528

Ik had deze koekjes 's namiddags gebakken, 's avonds afgewerkt en de volgende dag waren ze al zacht geworden van de royal icing. Hebben jullie dat ook? Hoe los ik dit probleem op?

groetjes,
Pyrrha

2

Re: Koekjes worden zacht van royal icing

koekjes worden altijd zacht van royal icing, je moet ze ook nooit de dag van te voren pas decoreren, ze moeten namelijk wel een paar dagen drogen. als de koekjes droog genoeg zijn om te stapelen kun je ze in een trommel doen met een handje rijst er bij, de rijst neemt dan de rest van het vocht op.

Je kunt ze schijnbaar ook drogen op 50 graden in de oven met de deur op een kiertje zo dat het vocht weg kan. de dag na het decoreren een uur ongeveer in de oven. maar mijn oven doet daar niet echt aan aan 50 graden.

alettasbakery.nl

3

Kijk dan eens of je een ( brood) rijs stand op je oven hebt. ( ff boekje lezen  ;) )
Bij mij is dat 1 stand van 35 graden en 1 van 60 graden.

Als tip
Bij mijn oven mag de deur niet open blijven, de oven voert het vocht zelf af door de ventilators, laat ik de deur open dan trekt de vocht in de binnenkant van mijn oven en gaat die kapot ( zo is mij vertelt bij installatie)

Ovendeuren open, is iets van vroeger, toen hadden ze nog niet de techniek van nu

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

4

ireen123 schreef:

Kijk dan eens of je een ( brood) rijs stand op je oven hebt. ( ff boekje lezen  ;) )
Bij mij is dat 1 stand van 35 graden en 1 van 60 graden.

Als tip
Bij mijn oven mag de deur niet open blijven, de oven voert het vocht zelf af door de ventilators, laat ik de deur open dan trekt de vocht in de binnenkant van mijn oven en gaat die kapot ( zo is mij vertelt bij installatie)

Ovendeuren open, is iets van vroeger, toen hadden ze nog niet de techniek van nu

Zal idd per oven schelen. Die van mij houdt prima vocht vast. Kan dus echt niets laten drogen met de deur dicht!  Maar voor sommige andere recepten juist handig als het niet uitdroogt. Ze zouden daar ook een keuzeknop voor moeten maken! :Y

If life gives you lemons, make lemoncurd.

5

Dus Waternimpf,

jij denkt ook dat als ik ze bijvoorbeeld op maandag decoreer, dat ze dan op woensdag of donderdag niet meer zo zacht zijn? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

6

Laat de koekjes helemaal afkoelen (een nacht) voordat je ze versiert, daarna royal icing erop, en weer 24 uur laten drogen (gewoon in de open lucht). Royal icing zorgt er dan juist voor dat ze niet zacht worden. Na die 24 uur in een luchtdichte trommel bewaren met een handje rijst.