1

Onderwerp: HELP!!! Zo wordt het niets met die bruidstaart :-(

http://www.mijnalbum.nl/Foto-46WZS6O7.jpg

Hallo medebaksters,

Ik ben een nieuwe bakster (Mijn taarten zijn nog op 2 handen te tellen..) en nu heeft de moeder van mijn op 19 oktober trouwende vriendin gevraagd of ik een bruidstaart voor hun wil maken.

Nou ik voel me enorm vereerd natuurlijk dat snap je, maar hoe nu verder. Ik had nog nooit gestapeld.

Nou dat heb ik ondertussen geprobeerd, nu zit ik met het volgende:
Ik had een kartonnetje ertussen gedaan, maar dat vond ik lelijk omdat het niet mooi op de taart aansloot?? En stom genoeg vergeten te bekleden, ik denk dat dat wel de bedoeling is? Dus er maar weer tussenuit gehaald maar dat snijd natuurlijk weer niet makkelijk...

En ik vond het niet mooi hoe ik de roosjes gedaan had, ik vond ze ook te zwaar oid weet het zelf eigelijk niet zo goed wat ik nu moet. Jullie maken allemaal van die prachtige grote openstaande bloemen. Wauw..

Duss help! Wie heeft er tips voor me zodat ik toch een mooie bruidstaart aan ze kan geven!

Alvast enorm bedankt!

Groetjes Sylvia

Re: HELP!!! Zo wordt het niets met die bruidstaart :-(

Als je kartonnetje niet mooi aan sluit kun je er eventueel nog een parelrand of een lint van marsepein langs maken.

www.caketolove.nl
Voor verjaardagen, traktaties of gewoon lekker!

3

Even goed kijken... Hij ziet er toch goed uit hoor.

Heb je de biscuits omgedraaid? Volgens mij niet. Zo worden ze iig wat rechter/platter. Je taartkartonnetje heb je toch wel op maat geknipt? Je zou er niets van moeten zien dan hoor. Bovendien zou ik het lintje er pas omdoen als hij al gestapeld is. Een eventueel kiertje,verdoezel je dan op die manier.

Wat betreft je rozen,ik ben er ook geen held in. ;) Je zou ook zo'n mooie bloem van Etspaghet kunnen gebruiken. http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=152087. Of gewoon een stuk van je roosjes afsnijden.

4 Laatst bewerkt door Suu (06-09-2012 19:34)

Hoi hoi, je kunt het beste een steviger karton nemen, die met aan de ene zijde zilver en de andere zijde goud. Karton op je taart is niet zo voedselveilig. Je kunt eventueel ook twee kartonnetjes op elkaar nemen, met de glanzende zijdes aan de buitenzijde. Als je in je onderste taart niets doet om de bovenste taart te verstevigen, dan gaat je taart vroeg of laat zakken, en krijg je bobbels.
Je bekleed de onderste taart, daarna doe je afhankelijk van de grote van de taart dowels erin. Deze zijn er van plastic, hout of gewoon bv chocoladesticks als je het eetbaar wilt houden) Ik denk ongeveer een stuk of vijf. Dan een klein beetje witte chocopasta erop bv en dan het bovenste al bekleede taartje op je op maat gemaakte taartkarton. Dit taartje kun je ook op je taartkarton wat vastzetten met een beetje pasta bv. De rand kun je inderdaad wegwerken met lint of een andere rand.
Wat dikker bekleden of twee dunne laagjes, helpt om het geheel strakker aan de onderranden te krijgen en je biscuit inderdaad omdraaien! Pearl spray (eetbare glansspray) is een mooi effect op wit. En bloemen, oefenen, oefenen ;) Succes met je bruidstaart!!! :thumb:

Een ongeluk zit in een klein hoekje, geluk zit in al de rest!

5 Laatst bewerkt door Suikertaartjes-Suuz (06-09-2012 19:33)

Ik stapel het liefst met cakeboards. Doorgaans vallen die niet meer op na afsmeren en bekleden, maar mocht je nog wel iets zien, kun je inderdaad gewoon een sierrandje onderlangs maken.

En ook goed dowelen hoor!

Hoe hoog wordt de taart?

Wat de roosjes betreft, ik zou er gewoon wat meer doen, en dan iets meer naar voren halen. Meer een bosje ervan maken als het ware en ook een paar bovenop.
Ik maak ze het liefst met gumpaste en fondant, dan kun je ze veeeeeeel dunner er lichter maken.

Adem in, adem uit... komt vast goed!

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

6

Idd ff je kartonnetje ertussen op maat knippen. 
Ik zou ook ff de how tos van roosjes bekijken en oefenen. Ff kijken welke methode bij.jou het beste werkt.

Heb je fondant of marsepein voor je roosjes gebruikt? Ik doe t zelf liever van fondant zodat ze hard kunnen worden.

Succes ermee!

7

vwb het stapelen, kijk eens hier: http://www.tartacadabra.com/nl_main.html

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

8

ik verhuis je vraag even naar de juiste rubriek... decoreren.

9

Suu schreef:

Hoi hoi, je kunt het beste een steviger karton nemen, die met aan de ene zijde zilver en de andere zijde goud. Karton op je taart is niet zo voedselveilig. Je kunt eventueel ook twee kartonnetjes op elkaar nemen, met de glanzende zijdes aan de buitenzijde. Als je in je onderste taart niets doet om de bovenste taart te verstevigen, dan gaat je taart vroeg of laat zakken, en krijg je bobbels.
Je bekleed de onderste taart, daarna doe je afhankelijk van de grote van de taart dowels erin. Deze zijn er van plastic, hout of gewoon bv chocoladesticks als je het eetbaar wilt houden) Ik denk ongeveer een stuk of vijf. Dan een klein beetje witte chocopasta erop bv en dan het bovenste al bekleede taartje op je op maat gemaakte taartkarton. Dit taartje kun je ook op je taartkarton wat vastzetten met een beetje pasta bv. De rand kun je inderdaad wegwerken met lint of een andere rand.
Wat dikker bekleden of twee dunne laagjes, helpt om het geheel strakker aan de onderranden te krijgen en je biscuit inderdaad omdraaien! Pearl spray (eetbare glansspray) is een mooi effect op wit. En bloemen, oefenen, oefenen ;) Succes met je bruidstaart!!! :thumb:

Ik heb ook van die zilveren/gouden cakebords gebruikt hoor, zou ook geen gewoon karton ertussen doen, beetje dom geschreven van mezelf  :o  Maar had er niet aan gedacht om het kartonnetje op maat te knippen. Dat zal inderdaad wel schelen. Bedankt voor je tips!  :thumb:

10

petrawb schreef:

Heb je fondant of marsepein voor je roosjes gebruikt? Ik doe t zelf liever van fondant zodat ze hard kunnen worden.

Ik had marsepein gebruikt, omdat ik had begrepen dat fondant niet zo makkelijk op elkaar plakt?

11

Suikertaartjes-Suuz schreef:

Hoe hoog wordt de taart?

Ik wil de taart 3 lagen hoog maken pff  ;)
heb wel vaker iets gelezen over gumpast, is dat ook een soort fondant ofzo of moet je dat erdoor doen, net zoiets als tylose?

Bedankt!

12

Hoi meiden,

Heel erg bedankt voor al jullie tips en trucs! Ik ga weer lekker verder met oefenen en lezen en dan hoop ik dat het goed komt  :s  pff wat kun je jezelf toch op je hals halen...
Maar dan ook wel weer trots zijn als het dan wel lukt  ;)

Groetjes Sylvia

13 Laatst bewerkt door Suikertaartjes-Suuz (06-09-2012 22:15)

sylvia1981 schreef:
Suikertaartjes-Suuz schreef:

Hoe hoog wordt de taart?

Ik wil de taart 3 lagen hoog maken pff  ;)
heb wel vaker iets gelezen over gumpast, is dat ook een soort fondant ofzo of moet je dat erdoor doen, net zoiets als tylose?

Bedankt!

Ik verwijs je even door naar dit topic, daar heb ik net e.e.a. uitgelegd :)
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … 49&p=4
Gumpaste is ook een soort suikerpasta, maar je kunt er niet mee bekleden hoor. Je kunt er wel ontzettend dun mee uitrollen, en het wordt heel snel hard.
En die van Satin Ice is nog lekker ook!

Edit:
Bij drie lagen zou ik ook die zilver-gouden dingen niet gebruiken hoor. Echt even cakeboards halen, en goede dowels.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

14 Laatst bewerkt door petrawb (06-09-2012 22:59)

sylvia1981 schreef:
petrawb schreef:

Ik had marsepein gebruikt, omdat ik had begrepen dat fondant niet zo makkelijk op elkaar plakt?

Klopt, maar door de andere structuur, worden je randjes vd blaadjes mooier. Vind ik tenminste. En met een kwastje een mini beetje water op de randjes vd blaadjes, plakken ze ook prima.

Edit: gumpaste is natuurlijk ook goed. Heb ik alleen (nog)  geen ervaring mee ;)

Succes!

15

Bedankt meiden, ga ook maar eens andere bloemen proberen te maken ipv rozen, misschien is dat wel mooier.
Bedankt voor de link deborah! Wist niet dat je zo bloemen kon maken,
ik kwam nog niet verder dan uitsteken en een beetje omvouwen...

Groetjes Sylvia