1

Onderwerp: Ideeën gevraagd, en nog wat vraagjes....

Ik ben net begonnen met taarten bakken en heb nog lang niet alle handige spullen maar kan wel het een en ander lenen.

Mijn allereerste taart was een Nijntje taart (was niet zo mooi geworden). Onlangs een heel eenvoudig meptaartje gemaakt maar nu wil mijn dochter voor haar 3e verjaardag een Dora-taart.

Iemand ideeën? Ik zie hier zo'n geweldige dingen voorbij komen!
Hoe oefenen jullie met het boetseren van poppetjes ed? Ook echt met fondant? of kun je ook prima met klei oefenen?
Kun je de figuurtjes langer van te voren maken? Nu heb ik het altijd de dag van te voren gedaan en dat is zo'n gestress!
Ik heb geen letters-en cijfersvormpjes, iemand een tip hoe je dat dan gemakkelijk kan doen? Of kan ik zoiets voor niet teveel geld ergens kopen?

Dank voor jullie hulp!

2 Laatst bewerkt door Kaasvrouwtje (05-09-2012 14:47)

Re: Ideeën gevraagd, en nog wat vraagjes....

Hoi Liza,

Als ik een poppetje niet ken of onzeker ben of ik het kan maken, dan oefen ik met fondant of marsepein (met eat het uiteindelijk moet worden) in 1 kleur, dan kan ik als het niet goed gaat alles weer tot een bal maken en opnieuw beginnen (of bewaren als ik die kleur niet nodig heb). Als ik dan weet dat ik het poppetje kan maken dan maak ik m gewoon in de kleuren die het moeten zijn. Je kan ook met klei oefenen natuurlijk! Het enige nadeel daarvan is dat de structuur toch anders is, als je het dan nog eens wil dioen met fondant of marsepein voelt dat toch anders en kan het dus ook anders uitpakken.

Figuurtjes kun je zeker (en lang) van tevoren maken, als je zorgt dat ze goed afgesloten bewaard worden. Let er hierbij wel op dat als je fondant niet luchtdicht verpakt dat het uithard. Soms maak ik versiersels wel 3 weken van tevoren  :Y

Letters zijn altijd lastig. Als je geen uitstekers hebt kun je ervoorkiezen om ze op te spuiten met botercreme of icing. Je kan ze ook uitsnijden uit een stuk uitgerolde marsepein of fondant, dat heb ik ook gedaan toen ik nog geen letter-tappits had, werkt prima, maar is wel lastig.

Heel veel succes en plezier met taarten!

Oh ja, ik heb zelf nog nooit iets met Dora gedaan, maar ik lees hier op het forum altijd dat ze erg lastig is om te boetseren, als je hier onzeker over bent kun je er natuurlijk ook altijd een puzzelplaatje van maken.

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

3

Mijn kapsel zit al in de vriezer. Met een recept van dit forum prima gelukt  :D

Nu alleen nog het puzzelplaatje. Ik heb een leuke afbeelding maar weet niet goed wat voor kleurstof ik het beste kan gebruiken. Paste, dust of icing?

Wat zijn de verschillen?

4

Ik gebruik de gel versie dat is paste gok ik. Zo een potje doe je heeeeeeel lang mee

Dust is om o.a een blosje op wangetjes van n gezicht te doen en icing is een pasta en iet geschikt om fondant mee te kleuren.

Moet wel zeggen dat Dora redelijk moeilijk te maken ze lijkt al snel op een trol helaas... Dus suc6

5

Dank je voor de duidelijke uitleg ik heb het in huis gehaald.
Ben wel wat zenuwachtig voor het puzzelplaatje omdat Dora zo moeilijk lijkt te zijn maar iemand gaat me dinsdag helpen gelukkig!