1

Onderwerp: Waarom breekt mijn fondant

Hallo,

Afgelopen week heb ik een taart bekleed met het fondant recept van hier links (niet het marshmellow fondant). Het enige dat ik aan het recept heb veranderd is dat ik geen poedergelatine maar van die blaadjes heb gebruikt.

De fondant was echter heel erg brokkelig, en ik snap niet wat ik fout dee, ik dacht dat ik misschien of
niet genoeg heb gekneed (ik heb niet erg veel gekneed)
of
niet genoeg gelatine blaadjes gebruikt (ik heb anderhalf blaadje gebruikt)

Ik wil het graag weten, want ik moet vanavond nieuwe maken... Hopelijk kunnen jullie helpen

2

Re: Waarom breekt mijn fondant

Poedergelatine en bladgelatine worden normaal gesproken anders verwerkt. Het kan zijn dat daar het probleem in zit.

3

Op het pakje van de bladgelatine stond dat je het eerst even in water weekt, voor je het toevoegd en ergens in oplost.

Ik heb het twee keer geprobeerd, een keer volgens de aanwijzingen en een keer heb ik het direct aan het mengsel toegevoegd, en beide keren had ik hetzelfde resultaat, dus ik denk niet dat dat het was...

4

De sterkte van bladgelatine en poedergelatine kan anders zijn.
Maar ik heb lang lang geleden ook zelf fondant gemaakt en toen werd het ook snel brokkelig. Het is mij nooit perfect gelukt. Marshmallow fondant gaat beter, vind ik. Extra crisco kan ook helpen tegen het korrelige.

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !