Onderwerp: Tweede taart = drukke taart

Kan heel wat vertellen over dit taartje, maar ben gewoon benieuwd naar reactie's / kritiek
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Taarten Parade » Tweede taart = drukke taart
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren

Kan heel wat vertellen over dit taartje, maar ben gewoon benieuwd naar reactie's / kritiek
Met een ander ondergrondje en geen chocolade was het een leuke geworden, nu is het echt te druk naar mijn smaak.
Ben wel benieuwd naar het verhaal 
precies, dat dacht ik nu ook
begrijp het ook niet helemaal
dat grijs (met impressie), zit dat aan 1 zijkant en dan het wit aan de andere kant? Was je fondant op of scheurde het erg of.... 
precies, dat dacht ik nu ook
![]()
begrijp het ook niet helemaal
![]()
dat grijs (met impressie), zit dat aan 1 zijkant en dan het wit aan de andere kant? Was je fondant op of scheurde het erg of....
Zal het verhaal vertellen.
Mijn jongste wilde een taart maken voor de eerste dag naar school.
Vorige week mijn eerste taartje gemaakt vanuit niks ( ben nooit een bakster geweest) en dus meteen voor de leeuwen ...
Ik had in gedachten om de fondant niet af te snijden maar als een soort plooi om de taart heen te vouwen om daar de letters op te leggen
Ik heb dus het bakblik waar de taart in gebakken is omgedraaid, de taart met eigengemaakt MMF bekleed...so far so good al had ik de fondant veel te dun al uitgerold maar het ging
Ik wilde de taart van het omgekeerde bakblik verplaatsen naar mijn cakebord - maar de fondant kwam er onder ... dus ..... HELP...... Met hulp vragen en moeilijk doen dus was het toch al dunne fondant inderdaad helemaal opgekruld
Had echt bijna de taart in de prullebak gegooid ...... maar ja omdat mijn jongste de taart graag wilde meenemen moest ik a la minute iets verzinnen
Ik had al een overvol programma gehad vanaf vrijdag dus was al bekaf ..... dan zijn de ideeen meestal niet zo simpel als dat je de tijd hebt om te fiksen
Ik heb dus paars fondant genomen van mijn vorige taart en dat in een vierkant gerold, op de structuurmat ( voor het eerst ) en over de grote plek gemaakt.
Vandaar dus een vreemd begin van de taart die grote paarse vierkant
Doordat we zo anders begonnen aan de taart wilden mijn jongste graag vormpjes op de taart dus hebben we rondjes en vierkantjes etc uitgestanst en met de stuctuurmat vorm gegeven Dat we bezig waren werd de jongste opgehaald voor buiten spelen, dus is het meer mijn taart geworden
Vrijdavond had ik chocolade ( gewoon van de Lidl ) verwarmd en gespoten op bakpapier. Ik had de namen van de leraren, meerdere puzzelstukjes uit het logo en wat versiersels gemaakt. In de koelkast gezet om uit te harden en het zag er goed uit. Met versieren er niet bij nagedacht dat het van 7 graden uit de koelkast terecht kwam in 23 graden huiskamerwarmte dus de namen vielen met oppakken met een mes gewoon uit elkaar, ik heb 3 puzzelstukjes kunnen plakken en 2012
Ik had eerst dus alleen de chocolade en de paarsen vormpjes en het paarse vierkant, maar dat was zo saai ....... vandaar de bloemetjes weer extra gemaakt
Dus ....... héél veel geleerd van dit ene taartje en ik wilde toch laten zien om zo tips en tricks te horen
Oh ja, het onderbord ..... ik had er 1 gekocht ( € 2,50
per stuk slik....zei de hobbyiste ) en vond het zo jammer om deze meteen na gebruik weg te gooien
Dus gezocht naar een leuk ondergrondje maar had alleen dit pakpapier in huis, dus dat eromheen gemaakt en afgeseald met doorzichtig plastic ( voor boeken te plastificeren) Ga een nieuw bord kopen en dan bedekken met een rustig patroontje en ook plastificeren ..... dus vandaar een niet bijpassende ondergrond
dus je hebt je taart gevuld en bekleed op het omgekeerde bakblik?..... nog nooit gehoord, maar best een goed idee eigenlijk
(behalve dan wanneer je er een losse flap bij wilt, dan niet
).
Zo zie je maar weer, misschien niet het gewenste resultaat, maar ze hadden wel lekkere taart en jij weet weer een boel meer 
Een heel avontuur dus
Nu snap ik het.
Qua tips kan ik alleen maar geven dat de chocolade als deze getemperd is niet zo makkelijk meer smelt op kamer temperatuur. Het makkelijkste is dan om deze met korte etappes van 15 a 20 seconden in de magnetron te smelten ( 800 of 1000 watt ) Roeren, smelten, roeren enz tot alles gesmolten is. En dan spuiten en buiten de koelkast laten uitharden
Zo werkt het altijd voor mij tenminste.
vwb die ondergrond... je kunt bij de Gamma/Praxis/ enz uit mdf (3mm) gratis plankjes laten zagen (van 30x30 of 20 x 20, net wat je handig/mooi vindt). Ze kosten dan iets van 50 cent per stuk; die bekleed je met pakpapier en doet er folie (van dat kado-/bloemenfolie) omheen. Kost veel minder, de plankjes bekleed je na elke taart opnieuw en zo kun je bij elke taart een bijpassende ondergrond maken
ik vind het niet zo hygienisch om 2x een taart op hetzelfde plastic te zetten, maar goed, met iedereen zelf weten
(wanneer het taart voor jezelf is).
Een heel avontuur dus
![]()
Nu snap ik het.
Qua tips kan ik alleen maar geven dat de chocolade als deze getemperd is niet zo makkelijk meer smelt op kamer temperatuur. Het makkelijkste is dan om deze met korte etappes van 15 a 20 seconden in de magnetron te smelten ( 800 of 1000 watt ) Roeren, smelten, roeren enz tot alles gesmolten is. En dan spuiten en buiten de koelkast laten uithardenZo werkt het altijd voor mij tenminste.
Gebruik je echt de melt chocolade of kan het ook met chocoladereep van de Lidl of chocolade van Verkade ?
vwb die ondergrond... je kunt bij de Gamma/Praxis/ enz uit mdf (3mm) gratis plankjes laten zagen (van 30x30 of 20 x 20, net wat je handig/mooi vindt). Ze kosten dan iets van 50 cent per stuk; die bekleed je met pakpapier en doet er folie (van dat kado-/bloemenfolie) omheen. Kost veel minder, de plankjes bekleed je na elke taart opnieuw en zo kun je bij elke taart een bijpassende ondergrond maken
![]()
ik vind het niet zo hygienisch om 2x een taart op hetzelfde plastic te zetten, maar goed, met iedereen zelf weten
(wanneer het taart voor jezelf is).
Inderdaad had ik ook al nagedacht dat ik niet twee taarten op de dezelfde ondergrond wil, dus heb ik onder de taart een stukje huishoudfolie gedaan, maar niet vastgeplakt en dat is dus weer niet mooi afgewerkt.
Dus na de taart huishoudfolie eraf en voila .... had ik gedacht
Doordat het dikke afplakplastic is kan je de bovenkant heel goed schoonmaken dacht ik ......
De tip van Praxis ga ik zeker even toepassen, thanks 
hhfolie krijg je er nooit mooi strak omheen en daar snij je zeker door; kans op een stukkie plastic bij de taart 
WickedMir schreef:Een heel avontuur dus
![]()
Nu snap ik het.
Qua tips kan ik alleen maar geven dat de chocolade als deze getemperd is niet zo makkelijk meer smelt op kamer temperatuur. Het makkelijkste is dan om deze met korte etappes van 15 a 20 seconden in de magnetron te smelten ( 800 of 1000 watt ) Roeren, smelten, roeren enz tot alles gesmolten is. En dan spuiten en buiten de koelkast laten uithardenZo werkt het altijd voor mij tenminste.
Gebruik je echt de melt chocolade of kan het ook met chocoladereep van de Lidl of chocolade van Verkade ?
Het werkt eigenlijk met alle chocolade, voor puur is het wel wenselijk dat het meer dan 70 % cacao is, maakt niet zoveel uit welk merk ( al zijn de betere kwaliteit chocolades vaak wel smakelijker )
Heb het zelf gedaan met de melk en puur van de Lidl, nog niet geprobeerd met wit. Witte chocolade heeft bijna tot geen cacaomassa dus weet niet wat het temperen doet met de kristallen in de chocolade en of het hetzelfde werk, gewoon uitproberen dus 
Wat je ook nog kunt doen, is de onderplaat uit een stevige kartonnen doos knippen en vervolgens inpakken met een leuk papiertje en daarna plastic folie. Dit doe ik zelf altijd, is gratis (op het papier na) en voor een 1-laags taart stevig genoeg. Ga je echt een stapeltaart maken, dan zou ik het niet doen.
Wat je ook nog kunt doen, is de onderplaat uit een stevige kartonnen doos knippen en vervolgens inpakken met een leuk papiertje en daarna plastic folie. Dit doe ik zelf altijd, is gratis (op het papier na) en voor een 1-laags taart stevig genoeg. Ga je echt een stapeltaart maken, dan zou ik het niet doen.
Bedankt voor de tip .... ben voorlopig nog niet aan stapeltaarten toe, het duizelt me nu al om al de info in de praktijk te brengen
Ik ben er pas een paar weken mee 'besmet' en heb ervoor echt op een cake na niks aan bakken gedaan dus helemaal blanco
Wel een goed idee om het zo op te lossen kan je ze ook precies maken zoals je wilt
Top! 
hhfolie krijg je er nooit mooi strak omheen en daar snij je zeker door; kans op een stukkie plastic bij de taart
Krijg ik vast straks te horen van de leraar en lerares
dat ze plastic er gratis bij hadden ... je hebt helemaal gelijk 
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Taarten Parade » Tweede taart = drukke taart