1

Onderwerp: [Tips gevraagd] Last van m'n bak-klier appeltaart :)

Ik had weer eens last van mijn bak-klier, dus ja dan kun je natuurlijk niet anders dan bakken  :D

Weer eens wat anders dan een taart met marsepein of fondant, 'gewoon' lekker appeltaart, maar...

Ik heb altijd ruzie met appeltaart, ik krijg mijn deeg niet goed uitgerold (lees: zonder dat het scheurt of breekt), en als ik het dan per ongeluk een keer goed uitgerold heb, dan kan ik 't weer niet oppakken om het netjes in de vorm te krijgen (wederom: zonder dat het in een heleboel stukjes breekt).

Dus: heeft er iemand tips hoe ik nou wel zonder veel  :grr:  :mad:  :grr:   :mad: :grr:  :x  dat deeg in die springvorm krijg?

Alvast bedankt!  :)

(oh ja ondanks alle deeg-irritatie is ie wel  :9 )

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/533242_461731060526258_939272180_n.jpg

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

2 Laatst bewerkt door Titataart (30-08-2012 15:07)

Re: [Tips gevraagd] Last van m'n bak-klier appeltaart :)

Ik vind hem er anders prima uitzien.

Maar goed, dan nu mijn tip.
Bodem...niet uitrollen maar een klont/bal met de hand uitdrukken in de bakvorm en vervolgens omhoog drukken langs de rand met je vingertoppen of een vochtige lepel.

De stroken kan je ook rollen en dan platdrukken op de taart, of anders tussen twee lagen plastikfolie uitrollen.

Hmmm lekker hoor.....warme appeltaart met een dot vanilleslagroom. :9

Groetjes v. Annette.

3

hoi hoi,
ik maak altijd hele platen appeltaart.. en daar gebruik je hele lange stroken voor.
De stroken rol ik altijd uit door er onder bloem te doen en bij het uitrollen eerst een doorgeknipt boterhamzakje te gebruiken en daarna de deegroller. Hierna met een aardappelschilmesje reepjes snijden en met de kaasschaaf 'los' steken en oppakken..
maar misschien deed je het al zo en heb je misschien plakkeriger deeg?
maar.. ben blij dat hij lekker smaakte! daar gaat het immers ook om ;)

genietze!

groetjes,
ellen

4

Hij ziet er lekker uit hoor. Ik leg het deeg altijd een een half uurtje in de koelkast. Dan is het wat steviger. Op bloem uitrollen en dan je lap deeg op je roller draaien en weer afdraaien boven de vorm.
Maar als het niet lukt werkt de tip van titataart ook. Succes ermee.

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

5

Ik heb de perfecte tip! Deeg uitrollen op bakpapier. Dan schuif je je springvorm bodem eronder. Vervolgens niet moeilijk doen, maar gewoon zo de ring eropzetten en vastklikken! Overtollig bakpapier en deeg weghalen. Overig deeg weer tot een bal kneden, uitrollen, in stroken snijden die even breed zijn als de ring van je springvorm, voorzichtig oprollen (echt waar), in de vorm zetten en tegen de rand aan voorzichtig uitrollen! Werkt super!

6

Er ruikt niets lekkerder in huis dan een appeltaart in de oven.  :9

Ik bak taart, ik eet taart, ik ben taart.
groetjes Ingrid

Dank jullie wel voor de tips...

maar ik zit nog met een paar vraagjes:

- ik leg mijn deeg ook te rusten in de koelkast, dat maakt het idd iets makkelijker

- Uitrollen tussen bakpapier heb ik geprobeerd, maar dan schuift mijn onderste bakpapier alle kanten op  :/ , en plakband blijft niet aan bakpapier plakken, dus ik kan m ook niet vast leggen...

- Ik heb het nu idd zo gedaan als Brwie zegt, maar bij het oprollen van de rand brak die steeds in een heleboel stukken.

Misschien moet ik gewoon iets meer boter gebruiken in mn deeg? (ik had nu 300  bloem, 175 boter en 150 suiker), dan blijft ie misschien iets beter aan elkaar plakken?

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

8

Ik doe altijd een deel van het deeg als bol op de bodem. Net als titataart. Maar de randen doe ik anders.
Ik maak vervolgens van het deeg 2 boallen die ik een klein beetje uitrol tot dikke worsten. De eerste worst leg ik aan de zijkant tegen de rand en vanuit het midden van de worst druk ik dit plat tegen de wand en een beetje omhoog. Zo werk ik naar de zijkanten van de worst toe.
Daarna de 2e worst er tegenover leggen tegen de rand en hetzelfde te werk gaan. De naad tussen de bodem en de randen kun je dan nog een beetje stevig aanduwen aan het eind.
Ik hoop dat je deze uitleg een beetje begrijpt.

De deegverdeling is een beetje uitproberen, maar ik gebruik vaak ongeveer 1/3 voor de bodem, 1/3 voor de randen en de rest voor de stroken bovenop.

Succes ermee!

9

O, en ik gebruik ook gekoeld deeg, maar geen bakpapier. Ik gebruik invetspray.
(en dan zo'n blok amandelspijs van dr. Oetker met de kaasschaaf bewerken en de plakjes over de bodem verdelen voordat je de appels erin doet... nom nom!)