1

Onderwerp: Afsmeren met ganache.... niet tevreden

gister heb ik voor het eerst een taart afgesmeerd met ganache. ik heb het recept 1 deel slagroom op 2 delen melkchocolade gebruikt.
ik had hem af laten koelen en opgeklopt. maar ik denk dat ik hem te ver af heb laten koelen. wel op het aanrecht en hij was nog vloeibaar, maar ik kreeg het niet mooi strak. daarom paar keer in de koelkast gezet en een nieuwe laag erop gesmeerd, met als gevolg dat ik een dikke, machtige laag kreeg. en ik vond hem nog steeds allesbehalve strak. wat doe ik verkeerd?
moet je hem smeren als hij nog vloeibaarder (zelfs nog een beetje warm) is? en is het ook mogelijk om 1 deel slagroom en 1 deel melkchocolade te gebruiken (dat is volgens mij wel het recept hier op het forum) of blijft hij dan te dun/wordt hij dan niet strak? tips zijn welkom!

2

Re: Afsmeren met ganache.... niet tevreden

Volgens mij kun je nog vloeibare ganache het beste over de taart gieten (taart op een rooster en iets eronder om het gedruip op te vangen).
Om af te smeren, klop ik de ganache op (als hij afgekoeld is) totdat hij smeuïg smeerbaar is. Dan werk ik er vervolgens hetzelfde mee als met bc.

3

Antoneti schreef:

Volgens mij kun je nog vloeibare ganache het beste over de taart gieten (taart op een rooster en iets eronder om het gedruip op te vangen).
Om af te smeren, klop ik de ganache op (als hij afgekoeld is) totdat hij smeuïg smeerbaar is. Dan werk ik er vervolgens hetzelfde mee als met bc.

bedankt voor je reactie. welke verhouding gebruik jij om af te smeren (en met welke chocolade)? wordt het bij jou wel mooi strak en hoeveel lagen smeer je dan?

4

Ik gebruik gewoon het recept van de site. http://www.deleukstetaarten.nl/recept/153/Ganache/
Voor mij werkt dit prima.

Ik smeer gewoon één laag, laat deze opstijven in de koelkast en vervolgens doe ik óf nog een laag (als ik de eerste laag heel dun heb gedaan) óf ik werk het met een heet mes bij. (paletmes even onder de hete kraan houden, afdrogen en meteen gebruiken om onregelmatigheden "weg" te smeren)
Die laatste stap doe ik ook als ik 2 lagen smeer, maar dan pas na de 2e laag.

En dan wordt het best strak, al zeg ik het zelf. :)

5

Antoneti schreef:

Ik gebruik gewoon het recept van de site. http://www.deleukstetaarten.nl/recept/153/Ganache/
Voor mij werkt dit prima.

Ik smeer gewoon één laag, laat deze opstijven in de koelkast en vervolgens doe ik óf nog een laag (als ik de eerste laag heel dun heb gedaan) óf ik werk het met een heet mes bij. (paletmes even onder de hete kraan houden, afdrogen en meteen gebruiken om onregelmatigheden "weg" te smeren)
Die laatste stap doe ik ook als ik 2 lagen smeer, maar dan pas na de 2e laag.

En dan wordt het best strak, al zeg ik het zelf. :)

bedankt, ga ik het een keer zo proberen!

6

Hoi, ik heb geen problemen met ganache en afsmeren, maar volgens mij doe ik het op een aparte manier....

Ik laat de ganache (1:2 bij melkchoco en 1:2,5 bij witte choco) de hele nacht koelen, ik heb ook standaard in de vriezer liggen wat ik dan even laat ontdooien en gelijk gebruik.... Ik klop het niet op verder.

En dan gebruik ik gewoon een paletmes om de taart te bedekken - eerst de randen helemaal, mag best een beetje klodderig/ongelijk zijn. Dan de bovenkant, hoeft ook niet superstrak. En dan... Houd ik mijn paletmes onder de gloeiend hete kraan, maak m snel droog met keukenpapier (dus dat ie droog maar heet is) en dan smeer ik over de ganache (eerst zijkanten dan bovenkanten). Daardoor wordt ie superstrak! Steeds mes heet maken, droog maken, en gelijk smeren...

Nog nooit problemen mee gehad! Je kunt ook even op cakecentral.com de upside down frosting techniek bekijken, heb ik nog nooit gedaan (lijkt me ook moeilijk) maar het ziet er wel superstrak uit....

trouwens, ik smeer 1 laag melkchoco ganache, en 2 lagen witte (omdat ie anders doorschijnt)

7

Babycakes schreef:

Hoi, ik heb geen problemen met ganache en afsmeren, maar volgens mij doe ik het op een aparte manier....

Ik laat de ganache (1:2 bij melkchoco en 1:2,5 bij witte choco) de hele nacht koelen, ik heb ook standaard in de vriezer liggen wat ik dan even laat ontdooien en gelijk gebruik.... Ik klop het niet op verder.

En dan gebruik ik gewoon een paletmes om de taart te bedekken - eerst de randen helemaal, mag best een beetje klodderig/ongelijk zijn. Dan de bovenkant, hoeft ook niet superstrak. En dan... Houd ik mijn paletmes onder de gloeiend hete kraan, maak m snel droog met keukenpapier (dus dat ie droog maar heet is) en dan smeer ik over de ganache (eerst zijkanten dan bovenkanten). Daardoor wordt ie superstrak! Steeds mes heet maken, droog maken, en gelijk smeren...

Nog nooit problemen mee gehad! Je kunt ook even op cakecentral.com de upside down frosting techniek bekijken, heb ik nog nooit gedaan (lijkt me ook moeilijk) maar het ziet er wel superstrak uit....

trouwens, ik smeer 1 laag melkchoco ganache, en 2 lagen witte (omdat ie anders doorschijnt)

bedankt! hoe koel je hem, in de koelkast? wordt hij dan niet heel hard?

8

nee hoor, kwestie van je koelkast niet te koud zetten? En liever te hard dan te zacht hoor, dan gaat het 'lopen' terwijl je m als ie hard is makkelijk kunt afsmeren met een hete spatel!

Succes - laat je weten of het gelukt is?

9 Laatst bewerkt door Carien (30-08-2012 10:42)

ik doe a la Michelle :Y  (you tube: (3x) inspired by Michelle)
1:2 melkchoc en 1:3 witte choc.

Als het klaar is, een nacht in de koelkast en daarna wat je nodig hebt in een apart bakje scheppen, effe in de magnetron (7 sec vol vermogen, evt nog een keer) en smeren maar.
Eerste keer doe ik echt heel dun, soort crumbcoat. Op laten stijven (half uur in koelkast) en dan nog een dun laagje (zeker niet zo dik als Michelle hoor :nooo ).
Doordat de choc snel hard wordt, hoeven er geen dijkjes gespoten en kun je de vulling gewoon tot de rand smeren; da's wat mij betreft, behalve natuurlijk de smaak, het grootste voordeel van ganache :Y

1x afgesmeerd
https://lh3.googleusercontent.com/-8wEp6ZaNC1Q/UC5Ai2Idf3I/AAAAAAAAVpM/-l3Vj2oor84/s640/IMG_5115%2520%2528Kopie%2529.JPG
2x afgesmeerd
https://lh4.googleusercontent.com/-8Aob31DKXsY/UC5AjD_ZYxI/AAAAAAAAVpQ/fABR_O2Kcts/s640/IMG_5119%2520%2528Kopie%2529.JPG

is natuurlijk geen gewone taart, maar daar heb ik nu eenmaal geen foto's van :rolleyes:  ;)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl