1

Onderwerp: Hoop dat iemand zo lief is om mijn vragen te beantwoorden..

Iemand die misschien 'n how to filmpje heeft van een strik? Een grote strik voor op 'n taart?  :o

En dan vroeg ik me 't volgende af;

Hoe krijg je zulke motieven op taarten?
http://i46.tinypic.com/rkmnph.jpg Met structuurmatten, iemand eventueel 'n juiste website om het te bestellen? En wordt dat gedaan nadat de taart bekleed is of daarvoor?

En wat betreft taarten, wat raden jullie aan qua marsepein of fondant?
En welke merken?

En uitstekers zoals vlinders kan je gewoon in marsepein steken toch?

Sorry voor de zovelen vragen, maar wil voordat ik begin met 'n 1ste taart het een en ander eerst weten..

2

Re: Hoop dat iemand zo lief is om mijn vragen te beantwoorden..

Hoi !!

Op de site van de leukste en dan bij how to vind je veel info, filmpjes ed. ook over strikken.

http://www.tartacadabra.com/nl_main.html zie je hoe je een strik kan maken.

De structuurmatten kan je bij bijna elke taart winkel of taart webwinkel kopen. Je hebt matten en rollers.
Bij de leukste kan je ze ook bestellen.
Je rolt  eerst je fondant of marsepein uit , nog niet te dun, dan leg je de mat er op en rol je over de mat en klaar.
Dan je taart bekleden.

Ik gebruik fondant van Bakels, soms doe ik er wat marsepein door om het wat vetter te maken. Maar het is heel persoonlijk.

Uitstekers kan je gebruiken bij marsepein, dan harden ze niet uit. Bij gumpaste en fondant met evt tylose wel. Het is maar net welke uitstekers je gebruikt.
Bloemen die niet hoeven uit te harden maar ik van marsepein omdat ik dat lekkerder vindt.
Gewoon proberen.

Hopelijk kan je hier wat mee, suc6!!

Groetjes Margo

3

O ja,het verschil tussen een structuurroller en een structuurmat is vaak ook de breedte.
Als je een taart gaat bekleden bedenk dan:
Een structuurmat is gauw 50 cm breed of zelfs iets breder. geschikt voor taart 30-35 cm doorsnede, afhankelijk van de hoogte.
Rollers kunnen erg smal zijn, twee-drie keer naast elkaar rollen word niet mooi.  Vaak worden de structuurrollers voor cupcakes, strikken en stroken gebruikt.

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

4

Heeeel erggg bedankt! Hier heb ik echt heel wat aan, ik kan niet wachten :9

5

Dan had ik nog 'n vraagje betreft botercreme!

Als ik de biscuit heb gemaakt met 'n biscuitmix van fun cakes bijv, de taart in lagen snij en het  vul. Stel ik doe bavaroisevulling en de andere laag met banketbakkersroom o.id, moet ik botercreme aan de zijkanten spuiten en dan in het midden de vulling? Ohja, en de taart afsmeren met botercreme, kan ik gewoon zo'n botercreme mix kopen van de webshop?

6

Idd een randje botercreme op de zijkant spuiten, een 'dijkje'.
Dit voorkomt dat je 'natte' vulling tussen je biscuit uitkomt en je marsepein of fondant doet smelten.
Om de taart af te smeren gebruik ik altijd de botercrememix, gaat tnt altijd goed. Er zijn echter veel anderen die afsmeren met botercreme 1:1 omdat de botercreme van de mix meer vocht bevat en de kans op het smelten van marsepein en fondant zou vergroten.
Tip: zet je taart na het afsmeren een uurtje in de koelkast, daar wordt de botercreme steviger van en de taart strakker. Na het opstijven met een warm mes opnieuw over de taart heen om het nog strakker te krijgen en dan bekleden.
Succes!

taartenvanirma.simpsite.nl
Alles kan, behalve omhoog vallen, dat is onmogelijk...

7

En nog een tip, strijk je bodemlagen( boven en onderkant tov de vulling) een beetje in met botercreme 1:1 of ganache om doorlekken van vullingen te voorkomen.
Als je dat niet doet kan je biscuitlaag nattig worden.

Dus de lagen, heel dunnetjes ( net als boterhammen smeren), dijkjes en afsmeren doe ik met botercreme; 1 roomboter:1 poedersuiker.

Mij bevalt Satin Ice fondant goed om mee te werken, niet zo zoet en wat elastischer. Maar zo heeft ieder zijn voorkeur

8

:s jakkes, 1:1 onder je vulling :s  :o
Wanneer je je vulling goed maakt, krijg je echt geen nattige biscuit hoor :nooo

Ik werk het alleliefst met marsepein, van Zeelandia :Y  Lekkerrrr en fijn om mee te werken. Fondant gebruik ik van RegalIce, is niet zo zoet vind ik. Er zijn zoveel merken, ieder heeft z'n eigen voorkeur, dus het is een kwestie van uitproberen.

Voor afsmeren gebruik ik bijna altijd ganache (slagroom met chocolade). Op youtube staat het heel duidelijk in 3 filmpjes 'inspired by Michelle' :Y  Alleen wel veeeel dunner afsmeren dan dat zij doet hoor ;)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

9

:D @Carien je proeft het niet...heeeeeeeeeeeeeel dun
jakkes is doorlekken. Enne ikke vind 1:1 niet vies O-)  Soms met cacao erdoor...lust je ook geen cacao boter? :D
enne ganache vind ik ook niet vies O-) dat kan ook heel dun op de laagjes en voor afsmeren.

@Faar Smaken en manieren zijn persoonlijk. probeer alles uit en kijk wat voor jou het beste werkt

10

CountryIrma schreef:

Idd een randje botercreme op de zijkant spuiten, een 'dijkje'.
Dit voorkomt dat je 'natte' vulling tussen je biscuit uitkomt en je marsepein of fondant doet smelten.
Om de taart af te smeren gebruik ik altijd de botercrememix, gaat tnt altijd goed. Er zijn echter veel anderen die afsmeren met botercreme 1:1 omdat de botercreme van de mix meer vocht bevat en de kans op het smelten van marsepein en fondant zou vergroten.
Tip: zet je taart na het afsmeren een uurtje in de koelkast, daar wordt de botercreme steviger van en de taart strakker. Na het opstijven met een warm mes opnieuw over de taart heen om het nog strakker te krijgen en dan bekleden.
Succes!

ik gebruikt alleen die mix maar voor afsmeren en dijkjes gebruikt ik meer boter ,dus in plaats van 250 graam maakt ik 500 graam

11

Dank jullie wel dames! Ja ik weet indd dat het geheel persoonlijke smaak is, maar wou dus tips hebben waarbij de taart geheid de 1ste x goed zal lukken hahaha en dan kan ik weer verder kijken!  *D