1

Onderwerp: HELP!! taart soort van ingezakt (volgens mij wel gaar)

Hallo iedereen! :D

Ik HOOPPPPP dat iemand mij kan helpen. O-)

Ik ben bezig met mijn 1e stapeltaart(3 hoog) en nu lijkt het alsof taart 1 en taart 3 aan het inzakken zijn(zijn al een tijdje uit de oven) Maar ze waren wel gaar, na de priktest. Ik wilde ze invriezen omdat ik ze pas donderdagavond/vrijdagmorgen moet afmaken. Maar de bovenkant wat ik normaal als onderkant zou gebruiken is gaan scheuren(nog niet kapot) kan ik dit binnenste buiten doen? Misschien een heel rare vraag hoor....Maar ik heb niet zo een zin om nog een keer te bakken  :nooo ....

MVG Sindy

2

Re: HELP!! taart soort van ingezakt (volgens mij wel gaar)

Inzakken is toch een teken van nog niet gaar........

Wat bedoel je met binnenste buiten doen?  :think:

3

haha, ja dat dacht ik ook eigenlijk in eerste instantie, maar bij de priktest kwam die er droog uit (een paar x).

Ik bedoel dat als ik hem door 2en ga snijden (en hij is idd gaar OP HOOP VAN ZEGEN dan maar :lol: ) dat de binnenste kant aan de buitenkant kan, omdat de bovenkant niet stevig genoeg is voor de onderkant.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is! LOL!

4

inzakken is echt niet gaar, want gaar biscuit is gefixeerd als het ware en kan dus niet inzakken. het kan zijn dat je het bovenste gat bij het prikken niet groot genoeg hebt gemaakt, dan trek je de prikker als het ware weer schoon. Dat is mij ook wel eens gebeurt in het begin.

Je zal echt opnieuw moeten bakken, hij hoort verend te zijn en stevig. Bij mij zakt hij zelfs geen mm in.
Ik snap dat je er geen zin in hebt, echt waar, maar je wilt toch een lekkere luchtige gare taart neem ik aan?

je zou in principe wel kunnen doen met een snijvlak als onderkant gebruiken, maar dan loopt de taart aan de buitenkant niet recht. Hij loopt nl altijd toch een beetje taps (heel licht) en als je dat omkeert zal hij niet meer mooi overvloeien.

5

Okay dat is goed, ik had idd vannacht al besloten om een nieuwe te bakken aangezien ik nog tijd genoeg heb.

Het is de eerste keer dat dit gebeurt, zelfde baktijd, zelfde ingredienten(alleen ander merk boter), zelfde priktest. Het enige verschil was dat het keukenraam openstond bij het eruithalen van mijn cake. Verder kan ik echt niks verzinnen.

Maar bedankt voor de reacties!!