1

Onderwerp: twee halfjes kwark???

Mijn vader is vrijdag jarig en daarvoor ga ik twee heerlijke taarten maken die hij mee kan nemen naar zijn werk om te trakteren. (swarzchwalder kirsch en chocoladeslagroomtaart)
Thuis wil hij echter graag een kwarktaart voor de visite.
(valt het op dat hij niet zo weg is van fondant/marsepein haha)
Een banaan en een sinaasappel.
Leuk natuurlijk, maar hij wil dus graag twee halve taarten, tegen elkaar aan.
Hebben jullie enig idee of dit kan en zo ja, hoe dan?
Ik heb geen halve taart bakvormen.
Tips dus van harte welkom.

p.s. mag rond of vierkant zijn, maakt niet uit.

dank jullie wel alvast

I may not be perfect, but i'm always me

2

Re: twee halfjes kwark???

hmm waarom maak je niet gewoon 1 hele taart en snij je door de helft en maakt elke helft met de gewenste vulling?

of 2 hele maar dan kleinere taarten??

3

Wat voor soort kwarktaart wil je maken? De hollandse versie of de amerikaanse cheesecake?

Want een hollandse kwarktaart in 2 smaken zou ik proberen een "scheidingswandje" in de vorm te maken mbv karton/bakpapier en/of folie (bovenop de biscuitbodem) en dan aan weerszijden daarvan de 2 smaken laten opstijven en dan daarna de bovenkant en evt de zijkanten met slagroom en stukjes fruit decoreren dat de 'naad' niet te zien is...Of ook nog een biscuit bovenop leggen en dan decoreren.

Amerikaanse cheesecake heb ik nog nooit gemaakt, dus ik weet niet hoe die zich gedraagt.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

4

Ja, dat snap ik.
Alleen het wordt een gewone kwarktaart zeg maar, dus niet een biscuit gevuld met kwark, maar een biscuit met een laag er op en daarna niks meer.
Snap je?
(beetje kromme uitleg misschien haha)
Normaal laat je dit uitharden in de koelkast, in de vorm.
Nu gaat dat niet, omdat het twee halve zijn.....
Vandaar mijn vraag.

Maar...
Kun je evt een biscuit maken, deze in twee delen zoals LilT84 zegt, een dijkje maken van bc en daarbinnen opvullen met kwark.
Kan dat, blijft dat zitten?
hhhmmmm ga ik even uitproberen denk ik.
taart denkbeeldig in tweeën delen, daar een dijkje plaatsen en links de ene smaak en rechts de andere smaak opvullen, gewoon nog in de springvorm.

Bedankt, zo kom je toch op idee hahahaha  :thumb:

5 Laatst bewerkt door nagelsan (22-08-2012 21:38)

sweethtooth:
Gewoon een hollandse kwarktaart.
Maakte ik vroeger altijd met mn vader samen, vandaar....
Maar, jouw idee, alleen ipv bakpapier een dijkje bc en dan verder inderdaad leuk decoreren, zodat je de naad niet ziet, moet kunnen toch?

tnx  :D

6

Kan wel, natuurlijk, maar het lijkt mij niet nodig.
Ik zou dus helemaal geen botercreme gebruiken (kwarktaart stijft voldoende op) en dan vóór het decoreren het bakpapier er tussenuit halen. Zodat het dus echt 1 taart wordt die uit 2 delen bestaat.

Wat jij beschrijft met een dijkje en 2 verschillende vullingen heb ik overigens al wel vaak gedaan met marsepeintaarten met grote oppervlakken (Ø30 of groter cq. #25 of groter). Zo kon ik voor elk wat wils maken zonder extra taarten te hoeven maken. Dan zie je het sowieso niet vanaf de buitenkant, omdat er nog marsepein overheen gaat.

Mij lijkt de botercreme niet zo lekker bij een hollandse kwarktaart, maar dat is persoonlijk.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

7

We gaan het proberen met bakpapier!
Vind zelf eigenlijk wel dat je gelijk hebt, qua smaak van bc bij kwarktaart....
Tnx nogmaals

8

of 2 vierkante en dan tegen elkaar aan schuiven - wordt het een rechthoek? Is wel minder mooi natuurlijk...

9

Ja als de ouderen wat gewend zijn zijn ze moeilijk te bewegen om nieuwe smaken te proeven.
Wss wil je vader daarom de ouderwetse kwarktaart...die is zo bekend en herkenbaar ;)

Laat hem eens een keer een cheesecake proeven, dan hoeft hij beslist geen kwarktaart meer.
Zoals de heerlijke sinasappel chocolade cheesecake van james martin ( ja , meestal vind ik zijn recepten yammie yammie :) )
Zal hem eens bij de recepten zetten.

Tips mbt de twee smaken heb je al binnen, komt goed dus :D

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

10

Ik heb het ook wel eens gedaan!
Ik heb toen eerst de bodem gemaakt en iid met een scheidingswand een kant gevult. Als die stevig genog is de scheidingswand voorzichtig weghalen en dan de 2e smaak erin en weer in de koelkast.
Dan heb je heel leuk 2 smaken en de naden liggen echt tegen elkaar aan!

11

Top allemaal.

ireen123 schreef:

Ja als de ouderen wat gewend zijn zijn ze moeilijk te bewegen om nieuwe smaken te proeven.
Wss wil je vader daarom de ouderwetse kwarktaart...die is zo bekend en herkenbaar ;)

Tja, wat dat betreft, klopt het niet helemaal. (normaal wel, alleen in dit geval niet hihi)
Mijn vader staat nml vooraan om met mij nieuwe dingen te bedenken en te proeven en ik heb inmiddels al wat verschillende soorten taarten voor hem gemaakt.
Maar omdat ik dit weekend al een taart moet maken (stapel) voor een collega, en er twee ga maken voor mee naar mijn vader zijn werk en er plotseling ook nog eentje moet maken voor mn schoonmoeder, die toch dr verjaardag viert....vond mn vader juist een ouderwetse kwarktaart, zoals die we vroeger maakten een goede oplossing voor degene die op visite komen. (alle 4.....)
En, die hebben we al jaaaaaaaaren niet gegeten hahahaha.
Vandaar.

Binnenkort wil ik echter die cheesecake wel proberen hoor! Dus receptje is zeer welkom!  ;)

12

ik heb het ook wel eens gedaan, maar dan niet 2 halve taarten tegen elkaar aan maar 1 taart met in het midden de ene smaak en daar omheen de andere smaak.

Ik heb toen de bodem gemaakt, daarna op de bodem een rond bakje gezet gevuld met zware dingen zodat het goed op de bodem aansloot. Daarna de buitenste smaak kwark in de vorm gedaan, dus om dat bakje heen.

Nadat dat goed opgesteven was heb ik het bakje er uitgehaald en de binnenste holte gevuld met de andere smaak.

Was een groot succes, iedereen had zo een stuk in 2 kleuren & smaken!

Je moet wel even uitrekenen welke vorm de goede inhoud heeft voor binnenin. Heb ik mijn man voor gebruikt, die is goed in rekensommetjes :lol:

Groetjes, Monica

13

Ik zou het ook met bakpapier doen. Heb je denk ik wel even hulp nodig, zodat als je een kant gevuld heb deze het bakpapier niet kan verdringen. Ik zou het bakpapier dubbel vouwen als een soort dakje in het midden zetten.

ireen123 schreef:

Laat hem eens een keer een cheesecake proeven, dan hoeft hij beslist geen kwarktaart meer.
Zoals de heerlijke sinasappel chocolade cheesecake van james martin ( ja , meestal vind ik zijn recepten yammie yammie :) )
Zal hem eens bij de recepten zetten.

Tips mbt de twee smaken heb je al binnen, komt goed dus :D

Ik vind cheese cake niet te eten en kwarktaart wel er lekker, dus iets oudst kan heel goed zijn. Maar dat is voor iedereen persoonlijk

14 Laatst bewerkt door mookje (23-08-2012 14:35)

Lcm schreef:

Ik vind cheese cake niet te eten en kwarktaart wel er lekker, dus iets oudst kan heel goed zijn. Maar dat is voor iedereen persoonlijk

Haha had mijn tekst kunnen zijn! Kwarktaart op de ouderwetse manier, vind ik de lekkerste taart die er is. En dus ook lekkerder dan een marsepein taart!
Ik maak 'm trouwens meestal met kersensmaak en kersen (uit pot) er in, en die is dan roze.
Als ik 'm met sinaasappelsap maak dan is 'ie crèmewit. Ik doe er dan mandarijntjes uit blik in. Ook lekker.

Groetjes, Monica

15

mookje schreef:

ik heb het ook wel eens gedaan, maar dan niet 2 halve taarten tegen elkaar aan maar 1 taart met in het midden de ene smaak en daar omheen de andere smaak.

Ik heb toen de bodem gemaakt, daarna op de bodem een rond bakje gezet gevuld met zware dingen zodat het goed op de bodem aansloot. Daarna de buitenste smaak kwark in de vorm gedaan, dus om dat bakje heen.

Nadat dat goed opgesteven was heb ik het bakje er uitgehaald en de binnenste holte gevuld met de andere smaak.

Was een groot succes, iedereen had zo een stuk in 2 kleuren & smaken!

Je moet wel even uitrekenen welke vorm de goede inhoud heeft voor binnenin. Heb ik mijn man voor gebruikt, die is goed in rekensommetjes :lol:

Dat is er 1 om te onthouden, goede tip.
Helaas is wel Kwarktaart :D  ;)  ;)  :lol:

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

16

Ook gaaf!
Binnencircel en buitenrand.
Leuk  :Y