1

Onderwerp: vraagjes over royal icing en bc

Kan ik royal icing op smaak brengen met bijvoorbeeld vloeibare smaakstoffen of citroensap? En zo ja, welke is dan beter de vloeibare smaakstof citroen, of gewoon verse citroensap? Ik gebruik gewoon zo'n zak poeder, dus kan zelf een heel klein beetje vocht toevoegen. Ik vind koekjes vaak veel te zoet, dus wil graag een klein zuurtje toevoegen. Hoeft dus niet echt citroen smaak te worden.

En eigenlijk dezelfde smaak voor bc. Ik weet natuurlijk dat ik bc op smaak kan brengen, maar dan weer de vraag welke ik het beste kan gebruiken. Ik wil sinaasappel en framboos. Zou ik dan sinaasappelsap en frambozen coulis kunnen gebruiken? Of zal de framboos een ranzige kleur krijgen? Zal de smaak dan sterk genoeg zijn? Iemand ervaring?

En tot slot. Hoeveel royal icing ben je ongeveer nodig voor koekjes? Ik gebruik maar 2 kleuren. Het zijn hartjes met een doorsnede van ongeveer 7 cm.

2

Re: vraagjes over royal icing en bc

Klein & fijn is voor het showen van creaties [MOVE] -> decoreren

3

Re: vraagjes over royal icing en bc

Ik doe zelf altijd limoensap (uit zo'n plastic flesje uit de super) door mijn RI, maar dan in plaats van het water, want anders wordt het te dun. Smaakt inderdaad iets minder zoet.

Voor de botercreme heb ik weleens patidess framboos erdoor gedaan. Ik vond dat je het niet echt heel goed kon proeven, maar de kleur werd niet lelijk. Nadeel was wel dat er in deze smaak frambozenpitjes zitten. Ik vreesde dat dat lastig zou zijn met afsmeren. Dat viel echter mee, de pitjes werden door het smeren in de creme gedrukt en er kwamen geen zichtbare pitjes in de laag of marsepein.

Ik maak zelf altijd RI van een recept met 500 gram suikerbakkerspoeder en kleur en gebruik dan wat ik nodig heb. Je kunt het heel lang bewaren in een luchtdichte doos. Wel goed kloppen als je het weer wilt gebruiken, want anders is het eiwit gezakt en wordt je icing niet hard (spreek uit ervaring, roeren is niet genoeg). Ik denk dat ik met 1 recept makkelijk 50 koekjes kan versieren, misschien wel meer. Wat je overhoudt, kun je ook spuiten tot decoraties. Als deze hard zijn, kun je ze jarenlang bewaren. Alleen goed beschermen tegen vocht.

Groetjes,

Tieneke