1

Onderwerp: wat moet ik doen?

Hallo,

Ik heb al een aantal taarten gemaakt. Ik gebruik bij Leke taart de funcakes biscuitmix. Nou gebeurt het bij elke taart dat ik heb in de oven zet voor 30 min en dan komt ie enorm omhoog, maar wordt totaal niet gaar van binnen. Als ik er dan even op druk, dus dan duw ik hem als het ware naar beneden en hem dan nog in de oven zet gaat het veel beter. Kan ik er wat aan doen dat ie zo omhoog komt en niet gaar wordt??

Thanx

2 Laatst bewerkt door Tante Tien (21-08-2012 12:54)

Re: wat moet ik doen?

Heb je de oven niet te heet staan? Dat denk ik als hij zo vreselijk gaat rijzen in het begin. Ik weet trouwens niet hoe hoog de oven moet staan bij mix, ik gebruik losse spullen en bak op 175 en zet hem halverwege terug naar 150. Je zou eens kunnen proberen iets langer te bakken en minder hoog.

Tieneke

3

Als je biscuit te snel rijst, dan staat de temperatuur van je oven te hoog. Je kan dus beter aan lagere temperatuur voor langere tijd bakken.

Persoonlijk werk ik met oplopende temperaturen omdat ik dat het beste resultaat vindt geven:
15min op 140°
15min op 150°
20-30min op 160°

Als je de biscuit te vroeg uit de oven haalt wanneer die nog niet gaar is, heb je het risico dat die inzakt en heel compact wordt binnenin.
Je ziet dat die gaar wordt wanneer de zijkanten een beetje loslaten van de vorm. Dan pas doe ik de oven open om even te voelen en veert de bovenkant netjes terug, dan is die gaar.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

4

heb je wel de juiste temperatuur genomen voor jouw oven?

5

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd. Het oplopende, gewoon op 160 graden, maar het gebeurt elke keer weer. Ik heb een heteluchtoven. Als ie zegt dat ie klaar is, kijk ik eerst met een saté prikker of de taart gaar is. En dat is ie nog nooit geweest in 1 keer. Ik haal hem er niet uit. Pas als de sate prikker droog is.  :s

6

Wel rekening mee houden dat je als je hetelucht gebruikt dat je 10 % van de graden af moet doen.

Ik bak in een hetelucht :

10 minuten op 130 graden
20 à 25 minuten op 155 graden

De deur gesloten houden tot minstens 30 minuten baktijd, anders kan de boel terug inzakken.

7

mijn taarten bak ik 39 minuten op 150 graden. en dan heb ik een ronde 25 cm vorm waar ik 400 gram mix met 6 eieren in doe.

8

Het kan helpen om de werkelijke temperatuur van je oven te meten, want ook al zegt de knop dat het 160° is, de temperatuur in de oven kan afwijken (en hoe ouder de oven, hoe meer dat zal gaan afwijken).
Bij Blokker verkopen ze oventhermometers.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

9

Bedankt voor alle tips. Ik heb vandaag weer een poging gedaan. Taart in de over 15 min op 130°, 15 min op 140° en daarna 35 mi op 150°. Mijn taart is nog nooit zo mooi geweest. Hij kwam er in 1 keer mooi droog uit!! Heel blij met het resultaat!! Dus heel erg bedankt.