1

Onderwerp: Biscuit blijft plakken en zakt in

Afgelopen weekend heb ik mijn eerste taart zelf gemaakt. De eerste biscuit taart bleef in de vorm plakken, ik heb hem er uit gesneden maar daarna zag hij er niet meer uit. Toen heb ik er nog een gebakken, de vorm heb ik toen ingevet met roomboter en bestrooid met bloem. De taart wilde er beter uit maar bleef nog lichtelijk plakken. Wat me ook bij beiden opviel is dat ze inzakten nadat ik ze uit het bakblik gehaald had.
Ik heb een 20 cm bakvorm van de pipoos (dan zou het biscuit niet blijven plakken werd gezegd)
Ik gebruik de biscuitmix van funcakes
210 gr mix, 3 eieren en 21 ml water en bak dan in mijn gasoven op 175 gr 30-35 min zoals op de verpakking staat beschreven.
Kan iemand mij helpen? Wat gaat er niet goed?

2

Re: Biscuit blijft plakken en zakt in

Inzakken wil zeggen dat de biscuit nog niet helemaal gaar is : iedere oven werkt een beetje anders en de gaartijden zoals op de verpakking aangegeven, kunnen dus ook anders zijn voor jouw oven. Volgende keer misschien nog een paar minuutjes langer laten bakken. Als er niets aan een prikker blijft hangen en hij veert lichtjes terug als je erop duwt, is het meestal gaar. Blijven proberen dus. Voor het losmaken is bakpapier gebruiken misschien ook een optie ? Veel succes in ieder geval!

3

Dankje! Ik ga het proberen! Woensdag avond bak ik weer een taart, dis ik donderdag wil versieren, dus ben benieuwd!

4

Langer bakken en bodem met bakpapier bedekken.
Als ie goed gaar is laat de zijkant vanzelf los door het krimpen van het biscuit.

Ik schud de bakvorm een beetje op en neer zodat de biscuit er bijna uit vliegt. Zo komt ie overal los zonder brokken, van een banketbaker geleerd.

Ik gebruik bijna altijd springvormen dan heb je dat probleem helemaal niet.
Na het verwijderen van de ring keer ik de biscuit om op een rooster met de bodem er nog aan vast.
Die bodem kun je er dan met een beetje handigheid een met een beetje hulp van een spatel zo afhalen of steken als ie echt niet wil.

Gr,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

5

ik smeer het bakblik in en bekleed het dan helemaal met bakpapier.
ook laat ik hem na het bakken in de oven staan om af te koelen tegen het inzakken.

6

insprayen met bakspray! veel makkelijker en het biscuit valt er gewoon uit.

dat ie inzakt betekend dat hij nog niet gaar is, paar minuutjes langer dus :)

en in een 20 cm doe ik 266 mix en 4 eieren (en een ienieminie beetje water). wordt ie wat hoger van.
als de bakvorm 10 cm hoog is kan er zelf 333 gram mix in met 5 eieren.

7

Heel erg bedankt voor de tips! Ik twijfel of ik bakpapier ga gebruiken vanmiddag of de spray ga halen  :)

8

chantal1980 schreef:

insprayen met bakspray! veel makkelijker en het biscuit valt er gewoon uit.

dat ie inzakt betekend dat hij nog niet gaar is, paar minuutjes langer dus :)

en in een 20 cm doe ik 266 mix en 4 eieren (en een ienieminie beetje water). wordt ie wat hoger van.
als de bakvorm 10 cm hoog is kan er zelf 333 gram mix in met 5 eieren.

Hoeveel water gebruik je precies? Ik gebruik op 210 mix 21 ml water. Gebruik jij dan 26 ml? Of maakt het niet uit als je wat minder water gebruikt?

9

Als ik bakpapier gebruik spuit ik het blik ook eerst licht met bakspray in.
De bakspray zorgt ervoor dat het bakpapier niet teveel warmte tegenhoud en het blijft beter op zijn plek.
Wel even de luchtbellen eronderuit wrijven.

Suc6,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

10

marjan050 schreef:

Heel erg bedankt voor de tips! Ik twijfel of ik bakpapier ga gebruiken vanmiddag of de spray ga halen  :)

Je kan ook eerst invetten met Crisco (als je dat in huis hebt) en dan je vorm bekleden met bakpapier. Ik smeer dan ook weer het bakpapier licht in met Crisco en dat werkt goed voor mij.

Is ook goedkoper dan bakspray :)

Ben jij al wederom geboren ? Handelingen 2:38 ;)

11

Dank je Astrid. Ik heb net bakspray gehaald, dus die ga ik eerst maar eens proberen. Als dat niet goed bij mij werkt ga ik het met Crisco proberen.  :)

12

Of je koopt een springvorm, altijd makkelijker om je biscuit eruit te halen :D

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

13

ireen123 schreef:

Of je koopt een springvorm, altijd makkelijker om je biscuit eruit te halen :D

Een springvorm heb ik  :) Daar bak ik altijd appeltaart in.

Inmiddels heb ik het geprobeerd met het de hoeveelheden van hierboven en heb bakspray gebruikt, met als resultaat dat het biscuit er prima uit wilde joepie!!! Net de taart gevuld en dan zometeen versieren  :)