Re: rotroom!
dat heb ik nog nooit gehoord! maar inderdaad, dat is wel het geval... maar helaas duurt dat nog wel even en moet de taart zaterdag toch echt afgeleverd
Het staat er toch echt mieperdemiep
En het ging niet om Chantal maar om de TS
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » rotroom!
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
dat heb ik nog nooit gehoord! maar inderdaad, dat is wel het geval... maar helaas duurt dat nog wel even en moet de taart zaterdag toch echt afgeleverd
Ja de taart is voor morgen - ik had gelezen op het forum dat deze room goed ingevroren kan worden, dus los... dat was mijn plan, omdat ik ook nog eens een aantal cupcakes moest afleveren en het zaterdagochtend al helemaal klaar moest zijn...
Maar geen stress - het is me gisteravond gelukt! met de hand, en met andere room, en inderdaad in een goed ontvette kom....
Bedankt voor alle hulp!
Babycakes schreef:dat heb ik nog nooit gehoord! maar inderdaad, dat is wel het geval... maar helaas duurt dat nog wel even en moet de taart zaterdag toch echt afgeleverd
l
verkeerd begrepen..
..maar babycakes, nog even wachten dan, hoor, as de taart pas morgen wordt opgegeten. Een banketbakker zou de slagroom altijd dezelfde dag kloppen, ik zelf doe het al de avond van te voren, dus in dit geval vrijdagavond. Lukt mijzelf anders met dit soort decoratietaarten niet om hem in 1 ochtend te vullen, afsmeren, terugkoelen, bekleden en decoreren.
En ik weet niet hoe warm het vandaag/ vanavond gaat worden, maar alles goed voorbereiden zodat hij bij het bekleden etc niet te lang buiten de koelkast staat. De binnenkant van de taart (met slagroom) mag eigenlijk niet op kamertemperatuur komen, wil je voldoende houdbaarheid meegeven voor de ontvanger.
Ja de taart is voor morgen - ik had gelezen op het forum dat deze room goed ingevroren kan worden, dus los... dat was mijn plan, omdat ik ook nog eens een aantal cupcakes moest afleveren en het zaterdagochtend al helemaal klaar moest zijn...
Maar geen stress - het is me gisteravond gelukt! met de hand, en met andere room, en inderdaad in een goed ontvette kom....
Bedankt voor alle hulp!
Nou, zie je reactie nu pas na het typen vorige bericht... alle gedoe om niet..Je hebt het helemaal onder controle! Fijn dat de slagroom mooi geworden is!
Dank voor alle tips! Jullie hebben helemaal gelijk dat het een heel ander verhaal is of je voor jezelf of op opdracht bakt - dit is gelukkig voor een vriendin en niet voor een betalende klant, maar de standaard moet wel hoog blijven natuurlijk!
Ik heb mn wekker gezet voor morgen 7 uur... omdat de taart om 10 uur gebracht moet worden. Dan ga ik m vullen en bekleden, ik heb nu de vulling en botercreme al voorbereid en in de vriezer staan en het biscuit bak ik vanavond pas!
Komt goed!
is dat echt zo met als je ongesteld bent? En wat wordt bedoeld met asum?
ik heb de houdbare slagroom pakjes, die zet ik dan alvast in de koelkast, maar met dit weer ga ik geen taarten maken. Wil er 1 maken voor iemand, maar met dit weer is dat veelste veel gedoe!
heb weleens de verse slagroom van AH iets met hoeve gekocht, en die is bij mij een ook paar keer mislukt hij bleef zacht. vandaar dat ik overgegaan ben op de houdbare pakjes.
en als het echt niet gelukt was, kon je altijd nog een slagroom van friese flag kopen die al opgeklopt is, en ook erg lekker voor tussen je taart
is dat echt zo met als je ongesteld bent? En wat wordt bedoeld met asum?
ik heb de houdbare slagroom pakjes, die zet ik dan alvast in de koelkast, maar met dit weer ga ik geen taarten maken. Wil er 1 maken voor iemand, maar met dit weer is dat veelste veel gedoe!
heb weleens de verse slagroom van AH iets met hoeve gekocht, en die is bij mij een ook paar keer mislukt hij bleef zacht. vandaar dat ik overgegaan ben op de houdbare pakjes.
en als het echt niet gelukt was, kon je altijd nog een slagroom van friese flag kopen die al opgeklopt is, en ook erg lekker voor tussen je taart
Is wel mijn ervaring met menstruatie.....En asem betekent adem.
Ik had t eergister met slagroom van de hoogvliet...
Nog nooit gezien dat slagroom boter met water werd....
Goor he? het schijnt wei te heten, dat water. Geven boeren aan koeien omdat het wel heel voedzaam is (heb ik me laten vertellen)....
Dank voor alle tips! Jullie hebben helemaal gelijk dat het een heel ander verhaal is of je voor jezelf of op opdracht bakt - dit is gelukkig voor een vriendin en niet voor een betalende klant, maar de standaard moet wel hoog blijven natuurlijk!
Het maakt toch helemaal niet uit of je hem cadeau geeft of tegen onkostenvergoeding of dat je hem verkoopt? Het gaat er toch om dat je kwaliteit wilt leveren? Dat doe je niet als je een slagroomtaart van drie dagen oud levert.
ik laat de kids een schoon potje met slagroom hard schudden tot boter. Dan hebben we lekker verse boter en wat over blijft is karnemelk
Ja Jacqueline, klopt - daarom sta ik morgen dus vroeg op om hem te maken, zodat ie vers is. Ik geef niemand oude taart.
Ik vraag mij toch af waarom je dan al woensdag avond begint met de slagroom kloppen?
Haha, hoe langer we het erover hebben, hoe gekker ik het zelf (ook) begin te vinden! Maar ik dacht dat het, omdat ik gewoon fulltime werk en heeeeeeel weinig tijd heb om de taart te maken, een idee zou zijn om de slagroom al te maken en in te vriezen - omdat er ook bij het recept stond dat dat kon! Net als de botercreme, ook al gemaakt en ingevroren...
Als jullie denken dat dat toch niet kan, dan graag tips wat 'veilige' vullingen zijn (ik houd niet van jamvulling), zonder dat ik in de stress zit vanwege tijdstekort....
thanks!
Hoi Babycakes,
Slagroom kan prima hoor houd gewoon met dit weer wat kritische tijd aan. Dus zaterdag klaar zijn dan pas vrijdagavond maken. En zoveel mogelijk de taart in de koeling zetten ook tijdens decoreren. Beter nog maak de meeste deco's alvast zodat de taart er minimaal uit hoeft, alles erop plakken en terug koeling in.
Als je toch wat anders wil doe dan botercreme met smaakje.
Bastogne, aardbei etc etc check eens recepten > vullin op het forum hier.
Ganache kan ook is gekookte slagroom dus langer houdbaar dan niet gekookte slagroom.
Groetjes
Rianne
Ik ben nog nooit ongesteld geweest maar kan me niet voorstellen hoe dat er mee te maken zou kunnen hebben.
Als je een kenny gebruikt gebruik dan 1 of 2 standjes lagere snelheid dan maximaal.
Te langzaam is met deze warmte ook niet goed omdat het dan te veel tijd krijgt om op te warmen.
Met de handmixer heb je idd de meeste kans van slagen
Vet in de kom maakt voor slagroom geen moer uit, slagroom is van zichzelf ook al 30 tot 35% vet
Groetjes, john
Ik ben nog nooit ongesteld geweest maar kan me niet voorstellen hoe dat er mee te maken zou kunnen hebben.
Als je een kenny gebruikt gebruik dan 1 of 2 standjes lagere snelheid dan maximaal.
Te langzaam is met deze warmte ook niet goed omdat het dan te veel tijd krijgt om op te warmen.Met de handmixer heb je idd de meeste kans van slagen
Vet in de kom maakt voor slagroom geen moer uit, slagroom is van zichzelf ook al 30 tot 35% vetGroetjes, john
Elk geslacht zo zijn voor-en nadelen.. Ik vraag me ook af of het echt waar is, maar ik zou terplekke wel een theorie kunnen verzinnen. Komt ie: inmiddels bekend dat mannen een eisprong ook kunnen ruiken, iets met feromonen, geloof ik. Misschien heb je wel weer andere feromoon-achtige stoffen tijdens een menstruatie, aangezien er dan ook weer andere hormonen actief zijn in de cyclus. Dan nog een theorietje of deze stoffen, die misschien een bepaalde zuurgraad hebben, die misschien in combinatie met een bepaalde temperatuur of luchtvochtigheid een slagroom laten schiften.. voilá.
En dat vette kom en slagroom, ik ga het eens uitpluizen, kan mij herinneren dat ik ooit eens iets gelezen heb, waar ook weer..
Altijd leuk, een beetje ouwehoeren over semi-wetenschappelijke theorieën over eten.
@mieperdepiep,
Ik zal nooit beweren dat theorien over invloed van hormonen/feromonen enz onzin is maar het lijkt mij nogal vergezocht.
Over vette kommen en slagroom,
Xhafal van dit forum heeft al eens de proef op de som genomen en als een ware mythbustster bewezen dat het echt niet uitmaakt zie klikje
Het enige wat echt belangrijk is is de temperatuur
Als ik aangevette slagroom maak koel ik de slagroom nog even extra in de vriezer. Dan smelt ik de boter net vloeibaar en die mik ik dan vrijwel direct na het aanzetten van de mixer door de nog vloeibare slagroom
Werkt bij mij tot nu toe ook altijd goed.
Wat je slagroom ook kan verzieken is bijv iets van verse annanas erdoor mengen, daar zitten nl enzymen in die de slagroom aantast, sommige andere vruchten ook wel maar annanas is het beste voorbeeld
Waar slagroom ook soms niet tegen kan is te laat toegevoegde klopfix
Groetjes, John
Het lijkt mij echt dikke onzin hoor, dat slagroom niet te kloppen is als je ongesteld bent. De enige theorie die ik kan bedenken: Je bent chagrijnig en je zit niet helemaal lekker in je vel. Je wil nog even snel de slagroom doen, maar je mixt te hard. Of je let niet goed op. En dan gaat het dus mis.
Ook dat vet een slecht effect heeft op de slagroom; ehhh, volgens mij is slagroom nou niet bepaald mager.... Gelukkig is dat dus al eens ontkracht.
Ik gebruik zelf van die houdbare pakjes slagroom en dat ging ook vaak mis. Niet meer sinds ik ze in de koelkast bewaar. Ik denk toch dat dat het probleem is. Het is te warm nu. Dus alle materialen en de slagroom goed koelen voor je begint.
wat ik hier wel mis is het volgende...
gek genoeg vind slagroom het niet zo fijn als deze wordt geklopt in een schaal of mixkom die van binnen nog vettig is, dus stel jouw mixkom is eerder gebruikt voor bijvoorbeeld botercreme en niet echt goed vetvrij, dan kan je dit probleem krijgen
verder, niet op hoge stand kloppen want dan wordt het sneller boter, dus rustig aan, en inderdaad zorgen dat alles koud is, dus ook de garde!
gr Saskia
Hoi!
Hier ben ik t niet mee, slagroom is van zichzelf al vet, er zijn zelfs mensen hier op t forum die gesmolten boter tijdens het mixen toevoegen om dikkere slagroom te krijgen!
Meiden, nog even een update: hij was top! De bananenroom was perfect en een lekkere dikke laag gebleven, heb nog een laag dulche de leche gebruikt... die combi is echt een tip!
Enige drama van het in elkaar klussen was de fondant eroverheen krijgen zonder scheuren (ik ben wat dat betreft blij dat het wat is afgekoeld...), maar de 2 scheuren die ik echt niet kon vermijden heb ik opgelost met wat bloemen, alsof er niks was gebeurd!
dank voor alle tips!
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » rotroom!