1

Onderwerp: Vraag over biscuit.

Hallo,

wanneer ik taarten bak gebruik ik de biscuitmix van Funcakes.
Ik gebruik de tabel op de verpakking voor 25cm taart.
alleen de taart word niet hoog.

ik heb al geprobeerd:

- met bakpapier de bakvorm verhogen.
- eieren 10 min mixen en dan pas de overige ingrediënten toevoegen.
- de oven minder warm zetten, maar langer erin, ( had ik ergens gelezen maar ik weet niet of dit uberhaupt enige effect zou hebben op biscuit verhoging.)

heeft iemand hetzelfde probleem en een oplossing?
eventueel een andere biscuitmix?

mvg Linda

2

Re: Vraag over biscuit.

Wordt het beslag dan wel luchtig, hoe hoog is het beslag in je bakblik voordat je het bakt, 2/3 van het blik?

Waar mix je het mee en hoelang?

Is het gebakken biscuit wel luchtig of komt het gewoon niet omhoog?

Gr,
John.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

3

Hoi Konijntje,

Als je de eieren zo lang mixt en dan de rest toevoegt - mix je dat dan ook wel weer lang? Ik mix de eieren altijd met het water eerst, en dan voeg ik in delen de biscuitmix toe. En dat dan 10 minuten mixen tot het helemaal luchtig en 'stijf' is...

Ideetje is ook om de eieren niet direct uit de koelkast erin te gooien, maar ze op kamertemperatuur pas te gebruiken. Je kunt ze ook in warm water doen om ze snel op de juiste temp te krijgen...

Met de funcakes mix wordt het bij mij heel luchtig, maar inderdaad komt het geen 'meters' omhoog! Als ik mijn blik tot 2/3 vul komt het nog een centimeter of 2 op ongeveer, das volgens mij normaal....

4

Ik gebruik altijd meer dan op de tabel van het pak staat. Ik gebruik altijd de tabellen van deze website!

Ik maak voor mijn 25 cm altijd net iets meer dan aangegeven staat. meestal voor een 28 cm.
Dan iid even de bakvorm verhogen met bakpapier.
eieren in warm water op temperatuur laten komen.
Dan alles mixen.
dan bak ik het 10 min 150 graden, 10 min 160 en 20 min 175 graden.

Meestal komt het kapsel dan zo'n 2 cm boven het bakblik (5 cm hoog)

hopelijk heb je er iets aan.
succes

6

Bij de tabellen hier op de site wordt je cake ongeveer 5 tot 6 cm hoog. Wil je hoger dan moet je meer beslag maken. Hoeveel precies kun je uitrekenen met dit topic:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=201922

7

en je vorm is ook 25 cm? ik gebruik altijd de hoeveelheden voor een iets grotere vorm. zie ook de tabellen hier op het forum.
verder zorg ik dat de eieren en  het water op kamertemperatuur zijn en lang mixen. eerst 8 min op hoogste stand, daarna 3 op lage stand. en de taart in de oven laten afkoelen. en ophogen met bakpapier. succes!

8

Bij de mix hoef je de eieren niet 10 minuten voor te mixen. Ik doe alles tegelijk (eieren op kamertemp) en dan 8 min snel, 2 min langzaam.
Voor een 25 cm gebruik ik 400 gr mix en mijn biscuit wordt 7-8 cm hoog. Verder verhoog ik mijn bakvorm (PME 7 cm) niet.

Zou overigens de biscuit niet af laten koelen in de oven maar gelijk storten op taartrooster ivm vocht.......

9

ja, dat bedoelde ik ook, alles tegelijk mixen  :) .
en ik heb weleens gehad dat hij bij het uit de oven halen een stuk inzakte, vandaar dat ik hem in de oven af laat koelen en dat geeft bij mij geen vochtproblemen. maar ieder moet doen wat voor hem het beste werkt natuurlijk.

10

Als hij na het uit de oven halen inzakt dan is hij nog niet helemaal gaar ( ook al komt een satéstokje er droog uit). Vaak is dan een paar minuten langer bakken voldoende.

djehr schreef:

Als hij na het uit de oven halen inzakt dan is hij nog niet helemaal gaar ( ook al komt een satéstokje er droog uit). Vaak is dan een paar minuten langer bakken voldoende.

Kun je hem er dan gewoon weer inzetten? Want ik heb dat inderdaad ook wel eens. Mooi schoon satestokje, maar toch zakt ie dan net in.

12

Ik gebruik altijd 7 eieren, 400 gram mix van fun cakes, water 30 gram , bak op 170 graden 40 min en heb altijd hoge taarten. De eieren kan ik met mijn kitchenaid hooguit 2 a 3 min mixen, langer gaat  het  niet, dan gaat alles over de kom heen. Nog nooit mislukt.

Veel taart plezier

13

Zorg je ervoor dat de kloppers van je mixer niet onder je beslag zitten, maar halverwege anders sla je geen lucht in je beslag. verder ben je met een handmixer wel langer bezig dan met een kenwood cq kitchenaid

www.cakelady.nl
regio Zaanstad / 't Gooi / Arnhem / Zevenaar

14

Ik bak meestal tot de biscuit los begint te komen van de zijkanten van de bakvorm, dan test ik ook nog even het terugveren.
Als de sateprikker er droog uitkomt is ie niet altijd voldoende gaar

Het terugveren van de bovenkant is een betere indicatie van gaar genoeg.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

15

Paula_Wiertsema schreef:
djehr schreef:

Kun je hem er dan gewoon weer inzetten? Want ik heb dat inderdaad ook wel eens. Mooi schoon satestokje, maar toch zakt ie dan net in.

Ik weet niet of dat kan. Ik zou gewoon de volgende keer een paar minuten langer bakken. Op een gegeven moment weet je precies wat je baktijd moet zijn...

16

JPS schreef:

Ik bak meestal tot de biscuit los begint te komen van de zijkanten van de bakvorm, dan test ik ook nog even het terugveren.
Als de sateprikker er droog uitkomt is ie niet altijd voldoende gaar

Het terugveren van de bovenkant is een betere indicatie van gaar genoeg.

Zo test ik het ook en mijn biscuits zijn altijd gaar  :Y