1 Laatst bewerkt door nolly1970 (05-08-2012 16:35)

Onderwerp: m'n eerste fondanttaart

Heb m'n eerste fondanttaart gemaakt.
Is een echte "hobbel-de-bobbel" taart geworden :rolleyes:

De MBC bleef veel te zacht en daar kon ik de taart niet mooi mee gladkrijgen (weet niet of het anders wel mooi was geworden hoor  ;) )

Het uitrollen van het fondant ging -dacht ik- best goed. Ik had het op bakpapier met poedersuiker uitgerold, maar met het over de taart keren, kreeg ik het fondant bijna niet van het papier af.
Bovenop leek het netjes en glad, maar de zijkanten zijn écht lelijk.
Helaas was de volgende dag, de boven kant ook niet meer zo mooi, was gaan indeuken/zakken.

Gelukkig was de taart wel erg lekker. Had een gewone biscuit gemaakt.
Met 1 perzik-kwark-vulling en 1laag met oreo-slagroom.
Afgestreken met MBC met vanille/butterscotch smaak en fondantlaag en fondant roosjes en uitgestoken bloempjes en blaadjes.

De hele "hobbel-de-bobbel"taart;
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZEWA6BJ7.jpg

De vullingen;
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OECBMBRU.jpg

close-up van de fondantroosjes
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XWRVH4QF.jpg

Alle opmerkingen/tips zijn welkom!  :)

Re: m'n eerste fondanttaart

Helaas kan ik de foto' s maar heel klein zien. Maar volgens mij is hij voor een eerste taart goed gelukt ( ik heb die van mij nooit durven posten  :o )
Wat ik super vind werken om op uit te rollen is een bureau onderlegger van Ikea (pjors) hij kost € 4,95 en dan heb je geen poedersuiker nodig. Om de taart af te smeren vindt ik botercreme 1:1 het mooiste en strakste resultaat geven.

Gewoon blijven oefenen en er plezier in blijven houden...dan worden ze alleen maar mooier!

3

Heb de foto's kunnen vergroten.
Hmmm nu zie je ook erg goed hoe de taart "zweet".

4

Ik gebruik ook inderdaad die onderleggen van Ikea en ook gebruik ik Crisco. Daar vet ik hem dan mee in en dan gaat het uitrollen van de fondant makkelijker en blijft het ook niet plakken.

Vegetables are a must on a diet. I suggest carrot cake, zucchini bread, and pumpkin pie ;) http://www.detaartenvandejuf.nl/

5

Ook ik gebruik die onderlegger, ideaal ;)
Ook handig om uit te rollen (ik doe het zonder crisco oid) en daarna de mat met fondant op de taart te leggen.
Dan heb ik de fondant precies netjes over de taart heen!

Dit is de onderlegger:
ikea.com/nl/nl/catalog/products/66703500/ (even www. ervoor)

6

welkom bij de fondanttaarmakers :)

:think: ik denk dat de fondant is gaan smelten door de mbc.... welke verhouding heb je gebruikt?
(MBC 1:2:3 is om af te smeren (1 deel eiwitten, 2 delen suiker, 3 delen roomboter); MBC 1:2:2 om te vullen).

Klinkt als een erg lekkere taart idd :thumb:  (maar het oog wil ook wat natuurlijk :rolleyes:  ;) ). Volgende keer de bc 1:1 of ganache :9

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Heb je het botercrememengsel ook de tijd in de koelkast laten staan zoals op de verpakking staat?

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

8

:think: de verpakking van mbc?

9

ik had de mbc 1-2-2 gemaakt. Dacht dat ik ergens had gelezen dat je daar én mee af kon smeren én ermee kon vullen....dus niet...
Dus als ik hem 1-2-3 zou maken, dan wordt hij steviger?

Ik heb hem een hele tijd in de koelkast gehad, maar had geen bc-mix. Heb gewoon  eiwit,suiker en roomboter gebruikt.

Aaaaah Ikea!  Ben er net afgelopen 2weken toevallig 2x geweest (en kom er anders bijna nooit, ligt niet echt in de buurt).
Maar zal het op m'n Ikea-boodschappenlijstje zetten  ;)
@Joanna; ik had dus wel de fondant op dezelfde manier als jij over de taart "gehangen". Alleen dus met bakpapier ipv matje. (het idee was er, nu nog de goede materialen...)

10

nolly1970 schreef:

ik had de mbc 1-2-2 gemaakt. Dacht dat ik ergens had gelezen dat je daar én mee af kon smeren én ermee kon vullen....dus niet...
Dus als ik hem 1-2-3 zou maken, dan wordt hij steviger?

Ik heb hem een hele tijd in de koelkast gehad, maar had geen bc-mix. Heb gewoon  eiwit,suiker en roomboter gebruikt.

Aaaaah Ikea!  Ben er net afgelopen 2weken toevallig 2x geweest (en kom er anders bijna nooit, ligt niet echt in de buurt).
Maar zal het op m'n Ikea-boodschappenlijstje zetten  ;)
@Joanna; ik had dus wel de fondant op dezelfde manier als jij over de taart "gehangen". Alleen dus met bakpapier ipv matje. (het idee was er, nu nog de goede materialen...)

Afsmeren met botercreme 1:1 (poedersuiker:boter) vind ik het prettigst. Of met chocolade ganache :)

11

nolly1970 schreef:

....maar had geen bc-mix. Heb gewoon  eiwit,suiker en roomboter gebruikt.

:think: wel op de mbc manier dan? (incl verhitten enz)

1:2:3 is idd steviger, zit meer boter in ;)

12

Carien schreef:
nolly1970 schreef:

....maar had geen bc-mix. Heb gewoon  eiwit,suiker en roomboter gebruikt.

:think: wel op de mbc manier dan? (incl verhitten enz)

1:2:3 is idd steviger, zit meer boter in ;)

Ja, had de eiwitten goed verhit en staan kloppen met suiker tot je de suikkorreltjes niet meer tussen je vingers voelde.
Toen laten afkoelen en daarna met (gewone mixer) heel heel erg lang de boter in stukjes erdoor gemixed.
Het werd bij mij ook niet "klonterig" zoals ik in een filmpje had gezien....

Overigens heb ik comentaar van m'n dochter gehad, want ik had moeten vermelden dat zij de gele bloemen heeft gemaakt.
Bij deze; Daniëlle heeft de gele bloemen gemaakt  :Y

13

Als je de taart even in de vriezer zet na het afsmeren dan is de boter eerder hard, misschien is dat ook nog een optie?

14

het is toch een leuke taart geworden hoor.
ik zou 1:1 botercreme gebruiken, gaat bij mij altijd goed. ik laat hem net zo lang in de koelkast staan tot de botercreme stevig genoeg is (ik zet de koelkast dan ook wat hoger). en misschien was de vulling ook te dun en uit je taart gelopen? ik vind kwark eigenlijk te dun om te vullen en slagroom maak ik altijd stevig met klopfix.
ik gebruik een transparant stuk tafelzeil van marskramer om op uit te rollen. die leg ik gewoon op z'n kop op de taart en dan pel je de marsepein (of fondant) er zo vanaf. misschien was het ook te warm in huis en moet je dikker uitrollen? dan zie je de hobbels niet zo. zelf gebruik ik altijd marsepein.

15

In de vriezer is bij mij -helaas- geen optie. Heb maar een klein vriezertje en die zit altijd al vol...

Dat het erg warm was, dat klopt....(ik woon in Spanje  ;) )

De kwark had ik met gelatine gemaakt (volgens m'n kwarktaartrecept) en eerst wat laten opstijven voor ik hem op de taart deed.

Ook de slagroom was met gelatine verstevigd aangezien ik hier geen klopfix kan kopen (alleen bij de Nederlandse winkel en die zit hier niet echt in de buurt. van de week was ik er en heb ik meteen een pakje meegenomen.

De eerste dag vond ik de taart eigenlijk nog het minst lekker. Daarna leek het wel of de smaken beter waren  "ingetrokken".
Hebben jullie dat ook?

Heb al zin in m'n volgende fondant taart te maken.
Maar moet er nog maar even mee wachten, want deze nieuwe hobby is niet echt goed voor ons figuur....

16

:Y ik vind een taart ook na een dag beter gaan smaken :Y

17

misschien weer een rare vraag van mij  maar wat is mbc?

18

charmed1962 schreef:

misschien weer een rare vraag van mij  maar wat is mbc?

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd... Eiwit, suiker en boter. But what to do with it? :think:

Life is short, eat dessert first

19 Laatst bewerkt door Carien (10-08-2012 18:35)

:D  :o  meringue boter crème

recept: http://www.deleukstetaarten.nl/recept/1 … otercrème/

zie ook deze (oa) http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=170068

20

Jéé, je eerste taart. :thumb:  Ondanks de hobbeligheid, krijg ik wel ineens trek als ik hem zie.. :D

Ik denk dat er iets mis is gegaan met de MBC. Op de foto ziet het er heel vloeibaar uit, ook wat je beschrijft. Het is ook niet het makkelijkste recept om mee te starten. Begrijp dat je wel van een uitdaging houdt.  ;)
Misschien kan je nog eens naar het recept kijken of er nog stappen in het recept staan die je niet gehad hebt. Waren de eiwitpieken bijvoorbeeld stijf genoeg? Kon je het tot 72 graden verhitten, zonder het eiwit gekookt te krijgen? Heb je het eiwit lang genoeg laten afkoelen voordat je de boter er door heen hebt geroerd. En heb je het daarna weer lang genoeg door gemixt. Allemaal stappen, die kunnen maken dat de MBC niet opstijft. En inderdaad 1;2;3 is beter voor afsmeren, alhoewel het op zich zou ook zou kunnen lukken met een 1;2;2, zolang je deze goed koel houdt en niet hoeft te vervoeren.
Succes met de volgende!

21

Ik heb een boek waar de botercreme in staat maar de tip van even in de koelkast klinkt nu wel logisch en daarna bekleden.

Staat ook niet in het boek dat soort praktijktips.

Vind je taart nog niet eens zo verkeerd hoor.
Moet die van mij nog maken voor de eerste keer.

En de dingen die je nu minder goed vind zou je de volgende keer beter doen.

Succes!

In spanje is het nu heel warm :-)

22

@miep; volgens mij heb ik echt alle stappen doorlopen.
Ik weet niet of het tot 72graden verhit is geweest.
Ik had begrepen uit "het filmpje' dat als je het eiwit/suikermengsel met je vingers voelt, en je voelt geen korreligheid meer, dat je dan goed zit.

Daarna goed -in de koelkast- een tijd laten afkoelen.

Wat mij wel opviel, was dat toen ik de boter erdoor mixte, dat het niet "zo vies klonterig' werd. Ik heb zeker 12 minuten gemixt. Maar wel met een gewone mixer. Ik heb niet zo'n mooi keukenapparaat, want ik begin nog maar net. Misschien vind ik het na 3 taarten toch niet leuk genoeg om door te gaan....

Maar ik laat me niet kisten, volgende keer ga ik het gewoon weer proberen  :Y
Hij was in ieder geval heerlijk, en dat vind m'n man belangrijker dan hoe die eruit ziet (al wil mijn oog ook wel iets moois zien hahaha)

23 Laatst bewerkt door charmed1962 (12-08-2012 22:40)

vind de taart er lekker uitzien hoor !!
lijk me wel ingewikkeld die mbc

en bedankt voor het antwoord  wist niet wat het was