Onderwerp: witte chocolademousse, doe ik iets fout?
Ik heb op internet een eenvoudig recept voor witte chocolademousse gevonden en wou die uitproberen, maar het gaat niet helemaal goed geloof ik...
Dit is het recept:
2 blaadjes gelatine
300 gr room
400 gr witte chocolade
4 eieren
100 gr suiker
Smelt de chocolade.
Klop de eigelen op met 50 gr suiker.
Klop de room niet te stijf.
Klop het eiwit met 50 gr suiker.
Smelt de gelatine in een weinig water.
Doe de eigeel bij de gesmolten chocolade en schep onder elkaar. Doe dit mengsel bij de room en roer dit door de room. Voorzichtig of de room schift.
Doe de gelatine erbij. Schep het eiwit eronder en stort in een vorm, niet meer roeren.
Na 2 uur in de koelkast kunt u de mousse serveren of eventueel spuiten.
Ik ben begonnen met het smelten van de chocolade zodat deze in ieder geval niet warm zou zijn zodra hij door de slagroom moest, ivm het schiften.
Daarna de room, eigeel en eiwit opgeklopt.
De chocola was goed vloeibaar maar zodra ik het eigeel erbij deed werd het een hele dikke brij.
Geprobeerd voorzichtig door de slagroom te scheppen, maar ja dat wil bijna niet met zo'n dikke brij dus die schoot natuurlijk gelijk in de schift.
Ik heb dit mengsel nu in de koelkast gezet om goed af te laten koelen, om te kijken of ik het straks met mixen nog weer goed kan krijgen. De gelatine en eiwit heb ik er dus nog niet bijgedaan, dat wou ik pas doen na het koelen en mixen.
Is het normaal dat die choco/eigeel zo'n dikke brij word of doe ik iets niet goed? Wat moet ik dan wel doen? Heeft dit recept nog kans van slagen?
Weet iemand anders nog een recept voor een echte witte mousse die ook zo eenvoudig is en meer kans van slagen heeft?
Ik wil dus wel echt een mousse en geen witte chocola met slagroom opgeklopt, al is dat natuurlijk ook erg lekker.