1

Onderwerp: GRRRRR biscuit funcakes mix; er komt een blaas op ?!?!?

Ik bakte mijn kapsels altijd met het basisrecept van de site hier.
Nooit problemen, maar het gemak van de bicuitmix leek mij ook wel handig.

De smaak en de textuur van het biscuit vind ik echt veel prettiger.

Ik krijg mooie hoge kapsels, alleen er lijkt een soort van blaas te ontstaan bovenop de taart.
Bij het afkoelen zakt deze in en valt dan wat te ruim over de bovenkant heen (als een te grote onderbroek zeg maar :s )

Op zich nog niet zo'n probleem, maar hieronder is het een plakkerige bedoeling, lijkt wel of het beslag daar totaal niet gegaard is.

Ik moet het eraf snijden, want als ik het laat zitten en ik snij mijn taart aan... een kleffe bedoeling. En aangezien boven onder is heb ik dus ook geen stevige bodem meer.

Waarom gebeurt dit, waarom heeft mijn buurvrouw dit niet en haar buurvrouw weer wel ???  :mad:

Wie heeft de oplossing?

Dit heb ik zelf al geprobeerd:
- Eieren in warm water voordat er gemixt wordt.
- 10 minuten mixen op de hoge stand, 3 minuten op de lage stand
- De oven op 150°C ipv op 175 en dan iets langer
- Op het einde de oven toch even naar 175°C geschroefd
- Aan het begin de oven voorverwarmd op 175, maar gebakken op 150

De oven moet eigenlijk op 160°C, maar mijn heteluchtoven heeft die stand niet. Oh en ik heb een draaiplateau en zet em op het rooster dus midden in de oven.

:grr:  :grr:  :grr:  :grr:  :grr:  :grr:  :grr:

Groetjes Silvia

2

Re: GRRRRR biscuit funcakes mix; er komt een blaas op ?!?!?

Misschien gewoon op 150 bakken en de tijd langer aanhouden, een kapsel die klef is van binnen is niet goed gaar.

Ik mix mijn beslag zoals op de verpakking staat en zet mijn hetelucht oven pas aan in de laatste 2 minuten van het mixen.
Dan in de oven, zo kan het beslag langzaam aan de oven wennen zeg maar, en rijst het mooier omhoog. Het licht er aan welke vorm ik gebruik maar soms moet het er wel een kwartier langer in staan dan op de verpakking staat. Ik bak op 160.

Christine.

Van binnen is de kapsel prima, alleen onder de blaas is het klef.
1/4 cm van de bovenkant.

Groetjes Silvia

4

Ik lees even mee, want ik had het de laatste 2 biscuits ook. Daarvoor nooit problemen.

De biscuits die ik had gebakken met de mix was een 20 cm rond en een 15 cm rond. Ik heb niks anders gedaan: dezelfde mixer, dezelfde mixtijd, dezelfde oven, dezelfde temperatuur, dezelfde bakblikken. Ra, ra.

Nou ik heb het bij elke vorm of maat.
Begint erg frustrerend te raken, want heb alles al uitgeprobeerd wat ik kan bedenken  :mad:

Carientje hoe los jij het op? Laat je het zitten of snij je het eraf?
En wat gebruik jij dan als bodem?

Groetjes Silvia

6 Laatst bewerkt door Carientje (10-08-2012 11:27)

SillieSilvia schreef:

Nou ik heb het bij elke vorm of maat.
Begint erg frustrerend te raken, want heb alles al uitgeprobeerd wat ik kan bedenken  :mad:

Carientje hoe los jij het op? Laat je het zitten of snij je het eraf?
En wat gebruik jij dan als bodem?

Ik "pluk" als het ware de blaas eraf. Als het meevalt, dan smeer ik het glad met botercreme, anders gebruik ik die kant als onderkant van de taart. Bij mij is het meestal het bovenste laagje dat los zit, daaronder zit een perfecte biscuit. Ik begrijp er ook niks van.

Ik begrijp nu dat jouw biscuit ook niet helemaal gaar is, dat heb ik dus niet.

Ik bak altijd met oplopende temperaturen, 10 min 140 graden, dan 10 min 160 graden en dan 10 min 180 graden (voor een 20 cm rond). Maar dat heb ik altijd gedaan en die blazen zijn inderdaad pas sinds kort.

7

Hmm ga ik ook even volgen, gebeurt bij mij ook (maar wel gaar, zoals bij Carientje, het is maar een vliesje). Ik dacht dat t normaal was, ben net pas begonnen met de mixen. Vind eigenlijk cake lekkerder, maar voor hoge taarten is biscuit toch beter.

Ik begrijp nu dat jouw biscuit ook niet helemaal gaar is, dat heb ik dus niet.

Euh, nee hoor. Bij mij ook alleen maar de bovenkant. :|

Groetjes Silvia

9

:think: ik bak continu 150 hetelucht (voorverwarmen een paar minuten) en heb dat alleen wanneer ik 'm er net te vroeg uithaal :Y
Dussss, 5 minuten langer bakken?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

10

Carien schreef:

:think: ik bak continu 150 hetelucht (voorverwarmen een paar minuten) en heb dat alleen wanneer ik 'm er net te vroeg uithaal :Y
Dussss, 5 minuten langer bakken?

Aha, de ervaren bakster heeft het dus ook  ;)
Maar jij hebt het af en toe  ;)  :think:
Geeft de burger moed!

Ik laat em altijd al langer staan, nu zal ik em gewoon nog langer laten staan.

Haal je me er trouwens meteen uit of laat je de taart afkoelen in de oven?

Groetjes Silvia

11 Laatst bewerkt door Carien (10-08-2012 12:00)

ik haal 'm er meteen uit en stort direct op de kop; wacht wel totdat de biscuitrand iets terugwijkt/krimpt.

Wanneer ik 'm er eerder uithaal (haast enz :rolleyes:  :o ), gaat het mis :(

ik doe rond 20 40 minuten :)

12

Ik ben altijd bang dat de biscuits droog worden, maar de volgende zal ik toch een paar minuten langer in de oven laten dan.

Maar dan begrijp ik nog niet waarom ik dat eerst nooit had  :think:

Ik heb het tegenwoordig ook bak toch al 2,5 jaar met de mix raak er ook zeer gefrustreerd van. Er zit inderdaad een blaas die er dan overheen valt en daaronder heel erg plak. Ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Wat ik nu heb gedaan:

Ik vet mn blik in met dr.Oetker dan een bakpapier op maat erin leggen de zijkanten met meel bepoederen.

Ik bak hem net als ander op hetelucht eerst 20 min. op 150 graden en dan 20 min op 175 graden voor 20 cm rond.

Ik heb geen blazen meer en hij komt er echt wel strak uit alleen moet je heel voorzichtig het bakpapier eraf halen van je onder later bovenkant.

Ik hoop dat je er iets aan hebt en succes!!!

Groetjes P@trici@

14

Ik ben op dit moment bezig met 3 taarten te bakken, een 20 cm, 15 en 10 cm. Ik had nog een aangebroken zak mix voor de 20 cm kunnen gebruiken, die is perfect uit het blik gekomen.

Maar met de nieuwe zak mix heb ik dus een blaas op de hele rand van ongeveer 1 cm (het midden niet). Zowel bij de 15 als bij de 10 cm. De taarten zijn gewoon gaar en onder de blaas is het niet klef, maar alleen lucht. Als je dat gaat bekleden dan heb je zo een overhangend stuk biscuit op de rand. Nou dat heb ik nog nooit gehad hoor! En ik bak toch al een tijdje. Er staat nu nog een nieuwe 10 cm in en ik ga opnieuw mixen voor de 15 cm. Als het dan nog zo is, ga ik er een mailtje aan wagen naar de Leukste Taarten Shop.

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

15 Laatst bewerkt door SillieSilvia (10-08-2012 15:07)

Ik heb net ook weer gebakken een 20cm vierkant en 12 cm blanda op 150°C
Al extra lang erin gehad, tussendoor zelfs nog even de oven open gehad. (jongens wilden koekjes bakken en dat moest en zou erbij..)

Toen het belletje ging zag ik weer hetzelfde probleem en voelde dat ie klef was.

:mad:  :mad: :mad:   Dood of de gladiolen  :mad:   :mad:  :mad:

10 minuten extra op 175°C

En ja hoor!!! Geen kleffe bedoeling meer en de kapsel voelt ook wat steviger. Nog wel wat overhangend deeg, maar dat snij ik wel weg.

Heel erg bedankt voor het meedenken.  :thumb:

Petra86 mocht je dlt shop mailen, dan ben ik wel heel benieuwd naar het antwoord  :Y

Groetjes Silvia

Na 3 x oefenen, blijf ook ik een bolling krijgen op mijn taart.

Mix netjes afgewogen (210 gram/3 eieren/21 ml water) zoals op de verpakking

8 minuten gemixt hoogste stand, 3 minuten op de laagste stand

Vorm netjes ingevet (Rond 20 cm)

Ovenstand 175 graden normaal 30 minuten

en ook al geprobeerd met 160 graden hete luchtoven 30 minuten

Wat doe ik fout?

Ook krijg ik donkere randen aan de zijkant, hoe kan ik dit voorkomen?
Als ik in het filmpje kijk komt daar gewoon een perfecte kleur taart uit. http://youtu.be/lqwI81GjWTs

17

een bolling betekent te warm :Y

niet elke oven is hetzelfde, ik bak dus op 150graden, er zijn er die op 180 graden perfecte taart krijgen.....

kwestie van uitproberen :rolleyes:  ;)

18

Die 15 cm is er nu wel goed uitgekomen. De 10 cm nog steeds niet. Wel heel mooi gaar, hij is heerlijk. Had nog beslag over, dus nog een keer gedaan, nu wat langer (2 minuten) en hij is goed, maar wel erg stevig c.q. harde korst, dus denk ik nu weer te lang gebakken. Ik vind het maar raar hoor, in het verleden heb ik dit nog niet eerder aan de hand gehad.

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

19

ik heb dat de laatste tijd ook zo'n luchtbubbel boven op mn bisquit. :Y
en ik bak in een combi magnetron eerst +/- 22 minuten op 125 graden,dan dezelfde tijd nog eens op 150 graden en dan nog eens op 175 graden.
mijn temperatuur loopt dus op,dus te warm kan het niet zijn denk ik.
misschien ligt het aan de mix of zo en helemaal niet aan ons. :D
en anders mailen we gewoon allemaal naar Funcakes .( daar heb ik mijn mix in ieder geval van)

groetjes yvon

20

"yvonne 72" schreef:

en anders mailen we gewoon allemaal naar Funcakes .( daar heb ik mijn mix in ieder geval van)

Dat mailen heeft weinig nut vind ik, ze nemen je toch niet serieus.
Even geleden heb ik dit topic gestart: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=192571
Naar aanleiding van de antwoorden heb ik Funcakes gemaild. Ik kreeg als antwoord: Nav de klacht hebben we een onderzoek ingesteld, er komt een wijziging in het recept zodat deze weer lekker en goed is. Zodra de mix bij ons binnen is sturen we een nieuwe zak. Dit was op 11 mei 2012.
Vervolgens lees ik op facebook dat ze nieuwe verpakkingen hebben, waarop ik reageer met de vraag naar de nieuwe mix, Hun antwoord: de mix veranderd niet, alleen de verpakking. Dit was 6 juni 2012.
Op 13 juli heb ik ze gemaild met het voorgaande, ik had nl niets meer gehoord. Ik krijg als antwoord:Je hebt gelijk.Het heeft even geduurd voordat wij de mix dusdanig hebben aan kunnen passen maar wij kunnen je berichten dat ietwat is aangepast.Uiteraard zullen wij je een nieuwe zak mix gaan toesturen.
En dan krijg ik een week later die "vernieuwde zak mix" in een oude verpakking. Na proberen is de mix precies het zelfde. Weet je als ze niets willen veranderen dan moeten ze dat niet doen. Ik voel me voor de gek gehouden en niet serieus genomen.  Op 6 juni hadden ze al nieuwe verpakkingen. Op 13 juli krijg ik bericht dat het even geduurd heeft maar dat de mix nu aangepast is, en vervolgens komt die vernieuwde mix in een oude verpakking !!!

Ook ik doe alles hetzelfde als voorheen, maar heb toch een chemisch luchtje, korreliger biscuit en inderdaad soms ook zo'n kleffe blaas.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

21

Mamski
Ik heb nu ook jouw topic doorgelezen.

Kruimelig en zompig heb ik ook! Maar ja, heb niet zooo veel ervaring met bakken met de mix.
Had een half kilootje van mijn moeder overgenomen.
Hiermee geen problemen. Daarna een 5 kilo zak gekocht en sindsdien problemen..
Maar altijd gedacht dat het aan mij lag  :/  Want in die tijd ook een nieuwe mixer gekregen...

Dus aha het ligt niet aan mij  :D , maar dan zit ik nog wel met 4 kilo mix met een gebruiksaanwijzing  :s

Wel een vreemde reactie van funcakes hoor. Lijkt wel of je een beetje aan het lijntje gehouden wordt.

Groetjes Silvia

22

Even off topic over de reactie van funcakes: ik heb hun laatst ook gemaild met klacht over de biscuitmix. Moest ik het batchnummer opsturen want er was een foute mix in de omloop. Maar goed, mijn nummer kwam volgens hun niet overeen met dat van de foutieve mix, dus vroegen ze mij hoe lang ik mixte. Ik mix altijd 7 tot 8 min op de hoogste stand, daarna nog 2 tot 3 op de laagste. Kreeg ik als antwoord dat het mijn fout moest zijn dat de biscuit niet goed rees, kruimelig was, enz, omdat ik te lang mix...:s mixtijd moest volgens hun 5 +2 zijn.ik heb hun toen verzocht de instructie op de nieuwe verpakkingen ook aan te passen, want daar vermelden ze toch echt een langere mixtijd. Ik heb nu de mix van bouwhuis besteld en als ik daar tevreden over ben zijn ze mij iig kwijt als  klant bij funcakes, ik voelde me zeker niet serieus genomen door hun.....

Sorry voor mijn offtopic reactie....

Jeetje wat een reacties allemaal...ik had verwacht met een simpele 'truc' ervan te zijn, haha. Fout

24

pinkcloud schreef:

Even off topic over de reactie van funcakes: ik heb hun laatst ook gemaild met klacht over de biscuitmix. Moest ik het batchnummer opsturen want er was een foute mix in de omloop. Maar goed, mijn nummer kwam volgens hun niet overeen met dat van de foutieve mix, dus vroegen ze mij hoe lang ik mixte. Ik mix altijd 7 tot 8 min op de hoogste stand, daarna nog 2 tot 3 op de laagste. Kreeg ik als antwoord dat het mijn fout moest zijn dat de biscuit niet goed rees, kruimelig was, enz, omdat ik te lang mix...:s mixtijd moest volgens hun 5 +2 zijn.ik heb hun toen verzocht de instructie op de nieuwe verpakkingen ook aan te passen, want daar vermelden ze toch echt een langere mixtijd. Ik heb nu de mix van bouwhuis besteld en als ik daar tevreden over ben zijn ze mij iig kwijt als  klant bij funcakes, ik voelde me zeker niet serieus genomen door hun.....

Dank jewel voor je reactie, ik ben eigenlijk wel blij dat je het laat weten.
Wat een belachelijk antwoord van FC over de mixtijd. Er wordt toch altijd op gehamerd dat je zo lang moet mixen en nu ineens doe je het fout. Ze hebben gewoon zitten klooien met goede mix.  Ik heb deze ellende sinds ze vernieuwd zijn. En ik ben niet de enige dat heb je ook in mijn topic kunnen lezen.
Laat je even weten hoe Bouwhuis bevalt, want ik ben ook zoekende.
Ik voel me ook niet serieus genomen, na hun antwoord op mijn klacht heb ik gewoon 2 maanden niets gehoord en toen kreeg ik hun ietwat aangepaste mix in een oude verpakking terwijl ze al ruim een maand nieuwe verpakkingen  hadden !!

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

25

mamski schreef:
pinkcloud schreef:

Dank jewel voor je reactie, ik ben eigenlijk wel blij dat je het laat weten.
Wat een belachelijk antwoord van FC over de mixtijd. Er wordt toch altijd op gehamerd dat je zo lang moet mixen en nu ineens doe je het fout. Ze hebben gewoon zitten klooien met goede mix.  Ik heb deze ellende sinds ze vernieuwd zijn. En ik ben niet de enige dat heb je ook in mijn topic kunnen lezen.
Laat je even weten hoe Bouwhuis bevalt, want ik ben ook zoekende.
Ik voel me ook niet serieus genomen, na hun antwoord op mijn klacht heb ik gewoon 2 maanden niets gehoord en toen kreeg ik hun ietwat aangepaste mix in een oude verpakking terwijl ze al ruim een maand nieuwe verpakkingen  hadden !!

Ik laat zeker even weten hoe het gegaan is met de mix, ik heb ook hun marsepein besteld en daar ben ik al heeeeeel tevreden over! Fijn om mee te werken en veel lekkerder als funcakes!