1

Onderwerp: help ; margrietjes maken met plunger cutter

Hallo mede verslaafde taartenbakkers,
Ik heb mezelf een beetje in de nesten gewerkt.
Ik ga een bruidstaart maken voor mijn zus maar nu komt het probleem, het is mijn allereerste taart om te maken.
Nu zit ik al een aantal dagen mee te lezen op dit geweldige forum maar ik heb een vraag waarop ik het antwoord niet kan vinden.
Willen jullie mij helpen ?

Hoe maak ik die margrietjes zodat ze een beetje bol blijven staan?
Ik heb begrepen dat ze moeten drogen, maar hoe en waarop?
Ik ga as zaterdag de taart decoreren maar daarna moet hij nog een aantal dagen de vriezer in. Kan dit en zo ja blijven ze dan goed bol staan?

Heel erg bedankt voor jullie hulp!

2

Re: help ; margrietjes maken met plunger cutter

Hoi Lotteke,

Tjeetje - dat is nogal een taak, voor een eerste taart! Knap dat je het aandurft....

De margrietjes kan je, als ze echt in een 'bolle' vorm moeten blijven staan, het beste met gum paste maken, dan worden ze namelijk echt hard en kunnen ze absoluut niet meer 'inzakken'. Die kunnen de vriezer in, maar (net als marsepein, fondant, etc.) is er wel de kans dat als het uit de vriezer komt, en de temperatuur omhoog gaat, dat ze dan gaan zweten - wordt dan een beetje nattig...
Je houdt ze 'bol' door ze ergens op te laten drogen met een 'kuip' vorm. Een lege eierdoos is bijvoorbeeld perfect - kan je de bloemetjes zo inleggen dat de blaadjes omhoog blijven staan. je hebt ook 'officiele' wilton bakjes om te gebruiken, maar die eierdozen werken net zo goed!

Ik zou trouwens wel uitkijken met het invriezen van een hele, afgemaakte taart... ik ben daar altijd een beetje huiverig voor. de 'losse' taart (dus het biscuit) kan je prima invriezen voor een dagje of 2 ofzo, als je deze heel goed verpakt in een stevige zak.

Het vullen, bekleden en decoreren doe ik zelf altijd op z'n vroegst een dag van tevoren en dan bewaar ik het hele ding in de koelkast op een niet al te koude temperatuur. Dan blijft alles het mooist, en heb je zo vers mogelijke taart! Ik heb dus geen ervaring met het invriezen van hele taarten... maar dat lijkt me wel een beetje tricky...!

Succes!

Je kunt bloemetjes in allerlei dingen laten drogen. Ik gebruik toffifee bakjes, negerzoenen bakjes, eierdozen en alle verpakkingen die maar holletjes hebben. Oh ja, en niet te vergeten mijn poffertjes pan. Je kunt ook cupjes kopen, maar vind dat zelf dus niet nodig. Genoeg huis, tuin en keuken spul beschikbaar.

Ik weet niet hoe niet platte fondant dingetjes het doen in de vriezer. De enige taart die ik ooit uit de vriezer heb gehad was een puzzelplaatje en die had heel erg kleverige fondant. Had ik niet zelf gemaakt overigens, maar die fondant was zo plakkerig dat niks overeind zou blijven staan. Er zijn vast anders die het je kunnen vertellen.

4

Hoi hoi,
Ik maak ze dan altijd en paar dagen van te voren, ik meng m'n fondant met tylose, en laat ze drogen in van die wilton forming flower cup, kan misschien ook wel in een leeg eierdoosje
Hoop dat je hier wat mee kan.
Groetjes vindt

Help mijn vrouw heeft een hobby

Overigens kun je fondant decoratie prima bewaren. Je kunt dat dagen van tevoren maken. Wellicht kun je je decoratie allemaal vast maken (wat het meeste werk is) en dan 2 dagen van tevoren je biscuit bakken, vullen en afsmeren met botercreme, weg zetten in de koeling en 1 dag van tevoren bekleden met fondant en je deco opplakken. Ik vind het zelf fijn als de botercreme goed stevig is voordat ik de fondant erop doe, maar geen idee wat anderen daarvan vinden. Ik zou zelf het risico niet willen lopen dat mijn fondant gaat zweten als het uit de vriezer komt.

6

Heel erg bedankt voor jullie reacties!!

Ik ga mijn best doen en ik houd jullie in de gaten  ;)

Ik zou gedroogde gumpaste decoraties niet in de vriezer doen. Het kan er goed uitkomen, maar de kans op inzakken is ook groot. Zonde! Je kan de decoraties prima bewaren en opplakken als de taart de dag zelf helemaal klaar is.