Onderwerp: Vervanger rauwe bloem...
Goedenavond,
Een beetje een rare vraag omdat het niet over bakken gaat, maar het is wel een vraag over ingrediënten dus ik hoopte hier op de goede plek te zijn.
Op diverse (Amerikaanse) sites kwam ik het recept tegen van rauw koekjesdeeg dat je kan eten. Het gaat hier om een recept waarbij geen eieren zijn gebruikt. Het leek me erg lekker (wie vindt dat nu niet lekker ) en heb het gemaakt. Het was inderdaad erg lekker maar nu vond ik wat waarschuwingen over het eten van rauw bloem. Rauwe bloem kan de E.coli bacterie kan dragen. In het fabricageproces van het deeg ondergaat meel gewoonlijk geen stap die eventuele ziekteverwekkers doodt. Schijnbaar is wel bewezen dat het risico vele malen kleiner is dan het risico dat je Salmonella kan krijgen van het eten van koekjesdeeg met rauwe eieren, maar omdat er nog steeds een (hele kleine) kans is, heb ik er geen goed gevoel over om het te gebruiken.
Maar het was wel erg lekker, dus ben ik op zoek naar een vergelijkbaar alternatief voor de bloem zodat ik het kan maken zonder dat er risico's aanzitten. Wie heeft er een idee hiervoor. Ik heb al amandelmeel gebruikt maar dat was geen goede optie. Dat maakt het snel te nat en je proeft dan meer de amandel dan dat je koekjesdeeg zou moeten proeven.
Oh ja, nog even het recept:
1 1/3 cup en een eetlepel bloem (ong. 165 gram)
1/2 cup boter op kamertemperatuur (100 gram)
3/4 cup witte suiker (geen poedersuiker want dan knispert het niet zo lekker )(150 gram)
1-2 eetlepels water
1/2 theelepel vanille extract
Alvast bedankt!
Neem ook eens een kijkje op mijn blog voor veel zoete (on)zin: www.zoetezinnen.nl