1

Onderwerp: Wat moet ik nou waar voor gebruiken

Ik raak even de weg kwijt.............. :s  :s  :s

Kan iemand mij uitleggen wanneer je gumpaste en satin ice fondant moet gebruiken. Tot nu toe alleen marsepein en fondant van FC gebruikt. Als beginneling lees ik al die ervaringen en wil van alles wel gaan aanschaffen maar weet dan door de bomen het bos niet meer te vinden :s  Of moet ik als beginnende gewoon bij het "makkelijke" blijven? Bijvoorbeeld mijn taart bekleden gaat nog niet zonder scheuren dus ga ik  nu fondant met marsepein proberen. Maar ik wil ook gaan boetseren, dieren en poppetjes en natuurlijk bloemen maken gaan oefenen.
En ik weet ook niet of ik wel hier goed sta met mijn vraag :(

Misschien wil ik ook wel te snel te veel :s  HELP....

L'excitation sympathique aprГЁs l'utilisation du sildГ©nafil peut ГЄtre impliquГ©e pas entravГ© l'efficacitГ© antitumorale de dox figue.

2

Re: Wat moet ik nou waar voor gebruiken

:D
geen paniek, komt allemaal goed :Y
SatinIce is gewoon een merk fondant, net als FC. Het werkt misschien anders, zal anders smaken, sommigen zijn er lyrisch over, anderen vinden het niks. Net zoals met alle andere merken fondant :s  ;)

Gumpaste gebruik je meestal voor bloemen met dunne blaadjes, die uitharden. Gumpaste is elastischer dan fondant en je kunt er dunner mee werken. Het smaakt alleen niet echt :nooo

Boetseren kan met marsepein (Leonietje gebruikt alleen marsepein bijv), maar ook met fondant. Om fondant te laten uitharden, doe je er tylosepoeder door (1 theelepel op 250gr fondant); de smaak wordt dan wel minder.

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3 Laatst bewerkt door Marie-Popo (08-08-2012 10:29)

Tja, het is net maar wat je het prettigste vindt, want er zijn geen standaard richtlijnen. Elke cake decorator doet waar die zin in heeft ;)

Standaard is gumpaste een suikerpasta die je heel heel dunnetjes kan uitrollen en die ook snel uithardt. Dit wordt vaak gebruikt om bloemen te maken die er heel echt moeten uitzien, waarbij je vaak alle blaadjes afzonderlijk maakt, al dan niet op een draadje en dan laat drogen om nadien de bloem te assembleren.
Gumpaste van Wilton of van Satin Ice vind ik de beste, maar weer persoonlijk. En gumpaste vind ik het minst lekkere dus dit raad ik niet aan voor eetbare decoraties.

Voor boetseren maken sommigen gebruik van gumpaste, of de helft gumpaste en de helft fondant, zeker voor de delen die heel stevig moeten worden omdat ze andere delen moeten ondersteunen - bv. de benen van een popje, of als je armpjes rechtop moet laten staan en dergelijke.
Boetseren kan je ook met marsepein (zakt wat makkelijker in dus moet je ondersteunen) of met gewone fondant (en dan hangt het heel erg af welk merk je hebt) die je dan laat uitharden.
Ik zoek trouwens ook nog altijd naar de beste fondant om te boetseren, die  uithardt maar niet te snel, en die niet te snel scheurtjes gaat vertonen bij het uitharden. En zulke poppetjes raad ik ook niet aan om op te eten.

Fondant (Satin Ice is mijn favoriet tot nu toe, maar Funcakes gaat ook heel goed) met marsepein (3:1) vind ik ook het fijnste om te bekleden. Maar ik heb ook al taarten met enkel fondant of taarten met enkel marsepein bekleed. Ligt er maar aan wat de mensen het lekkerste vinden.
En tegenwoordig gebruik ik fondant + marsepein om huidskleurige delen van poppetjes te maken (hoofd, armen, handjes, voeten) omdat dit dan meer op echte huid gaat lijken.

Je kan dus echt alle kanten op en het is inderdaad heel moeilijk als je nog maar net begint. Maar hier staat zoveel geschreven en je moet gewoon regelmatig lezen en uitproberen en eens horen bij een workshop en dan vind je vanzelf je eigen beste manier.

Succes!

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

4

Oooohhhh bedankt voor je snelle reactie  :)

Zo als ik het nu begrijp kan ik het nog gewoon bij marsepein en fondant houden. En met boetseren inderdaad tylose gebruiken.
Heehee..... ik zie het bos weer :thumb:  :thumb:  :thumb:
En de andere producten nog even laten voor wat het is.

Hartstikke bedankt Carien :D  :D

L'excitation sympathique aprГЁs l'utilisation du sildГ©nafil peut ГЄtre impliquГ©e pas entravГ© l'efficacitГ© antitumorale de dox figue.

5

Marie-Popo schreef:

Tja, het is net maar wat je het prettigste vindt, want er zijn geen standaard richtlijnen. Elke cake decorator doet waar die zin in heeft ;)

Standaard is gumpaste een suikerpasta die je heel heel dunnetjes kan uitrollen en die ook snel uithardt. Dit wordt vaak gebruikt om bloemen te maken die er heel echt moeten uitzien, waarbij je vaak alle blaadjes afzonderlijk maakt, al dan niet op een draadje en dan laat drogen om nadien de bloem te assembleren.
Gumpaste van Wilton of van Satin Ice vind ik de beste, maar weer persoonlijk. En gumpaste vind ik het minst lekkere dus dit raad ik niet aan voor eetbare decoraties.

Voor boetseren maken sommigen gebruik van gumpaste, of de helft gumpaste en de helft fondant, zeker voor de delen die heel stevig moeten worden omdat ze andere delen moeten ondersteunen - bv. de benen van een popje, of als je armpjes rechtop moet laten staan en dergelijke.
Boetseren kan je ook met marsepein (zakt wat makkelijker in dus moet je ondersteunen) of met gewone fondant (en dan hangt het heel erg af welk merk je hebt) die je dan laat uitharden.
Ik zoek trouwens ook nog altijd naar de beste fondant om te boetseren, die  uithardt maar niet te snel, en die niet te snel scheurtjes gaat vertonen bij het uitharden. En zulke poppetjes raad ik ook niet aan om op te eten.

Fondant (Satin Ice is mijn favoriet tot nu toe, maar Funcakes gaat ook heel goed) met marsepein (3:1) vind ik ook het fijnste om te bekleden. Maar ik heb ook al taarten met enkel fondant of taarten met enkel marsepein bekleed. Ligt er maar aan wat de mensen het lekkerste vinden.
En tegenwoordig gebruik ik fondant + marsepein om huidskleurige delen van poppetjes te maken (hoofd, armen, handjes, voeten) omdat dit dan meer op echte huid gaat lijken.

Je kan dus echt alle kanten op en het is inderdaad heel moeilijk als je nog maar net begint. Maar hier staat zoveel geschreven en je moet gewoon regelmatig lezen en uitproberen en eens horen bij een workshop en dan vind je vanzelf je eigen beste manier.

Succes!

Ooohhhh..... Marie-Popo bedankt voor je uitgebreide uitleg. Nu weet ik wat ik waarvoor kan gebruiken en dat geeft echt meer rust.  :Y  :Y