1

Onderwerp: Thermometer

Misschien een hele stomme vraag....maar kan ik in plaats van een suikerthermometer te kopen, niet gewoon mijn vleesthermometer (uitgekookt en ontsmet) gebruiken bij het meten van de temperatuur van suikersiroop of andere bereidingen?

Het leven is verrukkelijk.....en taart trouwens ook!

2 Laatst bewerkt door JPS (07-08-2012 22:21)

Re: Thermometer

Ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen.
Enige voorwaarde is dat ie nauwkeurig genoeg is, even testen in goed kokend water.

Ik zou het zelf niet doen vanwege het gevaar op besmetting met vleesbacterien.
Niet zozeer de uitgekookte meetpunt maar de behuizing van de thermometer zelf zitten ook vaak bacterien op.
Zelfde geld ook voor messen. Bij mij gaan ze in de vaatwasser dus worden ze geheel ontsmet maar als je met de hand afwast wordt het handvat niet heet genoeg om te ontsmetten.

Lijkt nu wel of ik smetvrees heb maar dat valt wel mee hoor.
Tís alleen vaak dat niet iedereen stilstaat bij het risico van kruisbesmetting via handvaten e.d.

gr,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

3 Laatst bewerkt door ireen123 (08-08-2012 07:26)

Re: Thermometer

suikerthermometer is wel nauwkeuriger dan een vleesthermometer .
Tevens staan de suiker stadia meestal er op genoteerd

referentie: food-info.net

1    Verdamping van water    100    Suiker smelt en onzuiverheden stijgen naar het oppervlak.    
2    Kleine Draad    102    Geen kleur; zacht na koeling; geen smaakverandering; Gebruikt in glazuur.   
3    Grote Draad    104    Geen kleur; zacht na koeling; geen smaakverandering; Gebruikt voor ingemaakte producten en jams.    
4    Kleine Bal    110 - 115    Geen kleur, half-zacht na koeling; geen smaakverandering. Gebruikt in vullingen van roomsnoepjes, Italiaanse meringue, fondant en marshmallows.   
5    Grote Bal    119 - 122    Geen kleur; stevig na koelen; geen smaakverandering. Gebruikt in zachte karamels (snoepjes).    
6    Zachte Kraak    129    Geen kleur; stevig na koelen; geen smaakverandering. Gebruikt in half-harde snoepjes.    
7    Harde Kraak    165 - 166    Geen kleur; hard na koelen; geen smaakverandering. Gebruikt in butterscotch en harde snoepjes.    
8    Extra-harde Kraak    168    Iets kleur; splinters die lijken op glassplinters na koelen; geen smaakverandering. Gebruikt in harde snoepjes (Haagse hopjes).   
9    Licht Karamel    180    Bleek amber tot goudbruin; rijk aan smaak.   
10    Medium Karamel    180 - 188    Goudbruin tot kastanjebruin; rijk aan smaak.   
11    Donker Karamel    188 - 204    Erg donker en bitter; verbrande geur. Gebruikt voor kleuring, maar mist zoetkracht.   
12    Black Jack    210    Ook bekend als “apen bloed”. Op dit punt begint suiker af te breken in pure koolstof. Verbrande smaak.

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij