1

Onderwerp: whoopie's kleuren

hai dames,

ik had zaterdag nacht weer eens een bak aanval en naast de mega hoeveelheid caramelshortcake die ik gemaakt heb bedacht ik me ook dat het misschien wel leuk is om whoopie's te kleuren.
T deeg kleuren gaat prima, maar t bakken .. hmzz.. daar heb ik een vraag over

de blauwe zijn aan de rand toch wat bruin geworden en de onderkant ook ( daar liggen ze immers mee op een bakplaat)
de roze zijn alleen aan de onderkant wat gekleurd.

Ik vind t niet echt aantrekkelijk staan .zo een bruin rrandje/plekje/streepje

Is dit te voorkomen door op siliconen matten te gaan bakken? Of moet ik mn temp nog lager zetten? ( ik bak nu op 180 gasoven stand 4 )

Ik hoop dat iemand er een idee over heeft

groetjes en bedankt voor t meedenken  ;)

2

Re: whoopie's kleuren

Ik denk dat je oven te heet staat. Als ik macarons boven de 130 graden bak, verkleuren ze (ik gebruik wilton kleurgel). Misschien moet je wat lager bakken en dan langer. Of kleurpoeders? Heb ik ook niet, maar deze schijnen beter tegen hoge temperaturen te kunnen.

Tieneke

3

dat ga ik dan maar eens proberen .

ik heb nu gebakken volgens recept.. 2 lagen whoopie's op 180 16 min
na 8 minuten de lagen ff omwisselen.

Ik zal eens wat lager gaan en dan kijken wat t doet.. t is nl wel schattig..die gekleurde whoopie's

bedankt voor t meedenken :)

4

ik heb destijds van de leverancier, tijdens een demo, geleerd om te bakken met een stuk karton eronder....

let er alleen wel op dat het karton geschikt is voor in de oven... (dus geen plastic er meer aan oid)

5

Ik bak mijn whoopies op 200 graden elektrisch en op bakpapier. Geen probleem van bruine randjes. Misschien bak je ze te lang?
Heb sinds gisteren de siliconen bakmat voor macarons en dat gaat ook goed.

ben trouwens wel benieuwd naar je gekleurde whoopiesc :)

6

@kim karton ? Als in een doos van de ah ? Is dat wel fris ?
@ djhejij hebt denk ik geen gas oven . Ik bak eigenlijk alles op180(4dus) en dat gaat normaal prima

Ik zal btw vanaaf als ik tijd heb ff een foto van ze plaatsen. Wel ingevuld hoor, had ze nl. Gewoon ff weggelegd zodat ik nieuwe en goede kon bakken

Ik wacht ff op een karton antwoord van k en dan gaan we bedenken wat we dan gaan uitproberen :)

In iedergeval. Allemaal al bedankt

7

haha... ja, met bakpapier er nog tussen he?

Dus
bakplaat
karton
bakpapier
whoopie

dat vertraagt namelijk het proces waardoor ze niet te warm worden/.. maar je zou ook een dikke siliconen mat ertussen kunnen leggen..

8

Karton is goedkoper, gaan we dat eerst uitprober :). Blijf er wel naast staan denk ik, ivm t karton dat in de fik kan gaan

9

ja, dat zou ik ook maar doen..

10

ok.. t is uitgeprobeerd met een gewone siliconen bakmat... de onderkant is nog steeds wat gekleurd.. maar niet zo erg als die met gewoon bakpapier.

oplossing.. siliconenbakmat dus :)