1

Onderwerp: Mijn eerste taart! Jullie reacties zijn welkom!

Hallo allemaal,

Gisteren heb ik mijn eerste taart gemaakt... Het was een heel werk, maar ik ben er best trots op! Ik heb wel wat kleine leermomentjes opgedaan, en ben benieuwd naar jullie mening hierover:

- Ik heb drie soorten fondant gebruikt; van dr. Oetker, Funcakes en Pettince (?). De eerste twee werkten prima, maar de derde soort plakte ontzettend. Is dit bij jullie ook bekend of heb ik het misschien teveel bewerkt?

- Hoe dun moet de fondantlaag zijn die over de cake gaat? Nu was deze ongeveer 2 tot 3 mm, maar vond hem zelf behoorlijk overheersend. Is het mogelijk deze nog een stuk dunner uit te rollen of scheurt de fondant dan? Misschien ben ik wel gewoon niet zo'n suikerliefhebber...

Nou, ik ben benieuwd wat jullie van het taartje vinden! Hierbij wat foto's! Bedankt voor alle tips!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MSVCDQOO-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IS6AMZPW-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8WBU7TZ7-D.jpg

Re: Mijn eerste taart! Jullie reacties zijn welkom!

Wat een mooie strakke eerste taart  :thumb:

Leuk gedaan! Tips over fondant heb ik niet voor je... Ik gebruik marsepein ;-)

Cabana consulente worden? Wij zoeken jou! Ben je minimaal 23 jaar, representatief en in het bezit van een auto? Mail me dan of ga naar www.cabana.nl "Think summer, think Cabana"

4

Prachtige taart voor je allereerste! Mooi strak.
Wat betreft de merken fondant kan ik je niet verder helpen. Ik zou niet nog dunner uitrollen, want dan heb je idd meer kans op scheuren.
Wanneer je de fondant vervangt door marsepein of 1:1 mengt met marsepein krijg je een andere smaak. Misschien vind je dat lekkerder (ik wel  :9 )
Je kunt er ook voor kiezen de buitenkant iets dikker af te smeren, zodat dit meer overheerst. Maar dan heb je ook weer meer kans op bobbels.

5

Dankjewel, wat een leuke reacties! Ik zal het zeker eens gaan proberen om fondant met marsepein te mengen (die tip had ik nog niet gelezen hier, haha). Ach, in het ergste geval vind ik het zelf niet zo lekker... Als een ander er blij van wordt is het ook goed! Heb ik nog enige hoop dat ik met deze hobby niet tonnetje rond word...

6

Mooi strak bekleed!!

Ik zou ook niet dunner uitrollen, maar de tip om marsepein en fondant 1:1 te mengen is een goeie! Wij vinden fondant hier ook niet zo lekker maar met marsepein wel.... Maar ik bekleed het allerliefst met de vanille fondant van funcakes en die vinden wij voor fondant ook wel aardig smaken...

Enne troost je... Als ik al een keer een stukje taart mee eet (vind t meestal ook veel te zoet, dus als ik kan kiezen neem ik iets anders haha) dan 'pel' ik het schilletje van fondant er gewoon af :lol:

Ik gebruik nooit fondant om te bekleden. Doe vrijwel alles met marsepein. Fondant vind ik gewoon niet lekker en marsepein bekleed ook goed zolang je niet te dun uitrolt. Gebruik alleen fondant wanneer dingen rechtop moeten blijven staan.

Mooie strakke taart trouwens!

8

Mooie taart voor de eerste keer!! Zelf heb ik met verschillende merken gewerkt en voor mij werkt die van bakels juist lekkerder dan die van funcakes of satinice (of die rotzooi van de xenos haha). Denk dat dat voor iedereen verschillend is. Vindt het plakken juist wel meevallen. Je kan tegen het plakken poedersuiker of crisco gebruiken. Bakels plakt alleen bij mij als het super warm weer is. Veel succes!!

you can't buy happines but you can buy chocolate, that's kind of the same thing ;-), voor meer taartjes kan je ook mijn fb pagina bekijken https://www.facebook.com/youcake.nl

9

wow strakke taart! mooie kleuren ook!
Ik gebruik zelf altijd marsepein, maar als ik jou was zou ik het dunner uitrollen gewoon eens proberen. Wie niet waagt wie niet wint  ;) Als het dan gaat scheuren kan je het altijd nog iets dikker laten toch?

10

Mooi taartje hoor!
Ik gebruik zelf altijd Bakels (Pettinice) fondant. Die vind ik persoonlijk het lekkerst. Als t warm is en je kneed lang dan wordt het inderdaad wat plakkerig. Als ik ga bekleden meng ik de kleur er goed door en laat het dan even rusten. Dan is het echt prima te doen.

FunCakes fondant gebruik ik alleen voor boetseren.

Ik zou in ieder geval niet te dun uitrollen. Het scheurt dan makkelijk en (ik persoonlijk) krijg m dan niet zo strak.
Maar je kan t natuurlijk altijd proberen.

Meer zien? Op m'n pagina deel ik mijn creaties, how to's en mijn favoriete recepten! & sinds kort vogel voederTAARTEN!
www.facebook.com/EllCake

11 Laatst bewerkt door Bianca1969 (05-08-2012 19:08)

Mooie 1e taart hoor. Mooi strak, leuke decoraties.

Ik gebruik het liefste de fondant van de Sligro...iets anders wil ik niet meer. Hij is smakelijk, goed te verwerken en niet te duur. Maar dat is uiteraard voor iedereen anders.

2 à 3mm is een prima dikte. Te dun gaat ie wrsch scheuren.

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

12

ik vind hem heel mooi geworden en strak bekleed! erg knap voor de eerste keer. ik denk niet dat je hem te dik bekleed hebt (als het dunner is, scheurt het) maar ik ben zelf ook niet zo'n fondantfan, ik gebruik altijd marsepein. misschien kun je dat voor je volgende taart proberen?

13

Ziet er geweldig uit voor een eerste, zelf gebruik ik Funcakes, heb een paar keer iets anders gebruikt maar mij beviel dat niet. Voor dochterlief gebruik ik marsefont ( de combinatie van marsepein en fondant) omdat die niet van fondant houdt

14

Dankjewel! ... Wat ontzettend leuk, al jullie reacties...
Ik heb alweer zin in de volgende taart! Het maken dan hè,  ;) !

15

Heel erg mooi voor een eerste taart! :Y

Nu ik ben geboren, kan ik papa ook gaan storen

16

:thumb: da's een supermooie eerste taart :Y

vwb je fondant, het blijkt wel, is zoooo persoonlijk. Ik gebruik RegalIce (niet zo zoet), maar er zijn mensen die dat vreselijk niet lekker vinden.
Het liefst werk ik met marsepein (zeelandia), zooo lekker en fijn te verwerken :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl