1

Onderwerp: Enkele onmisbare tips voor de perfecte taart? HELP :-)

Dag allemaal,

Ik ben al een tijd af en aan bezig met taarten, cupcakes etc maar ben zeker geen professional.

Mijn dochtertje viert dit weekend haar eerste verjaardag en ik heb lang getwijfeld maar ik zou toch heel graag zelf haar taart bakken.  Zelfs als ze niet perfect is, is ze toch met ontzettend veel liefde gemaakt!

Desalniettemin wil ik uiteraard liefst een leuk resultaat presenteren.  Kunnen jullie, als experten, mijn wat onmisbare tips geven?

Zelf heb ik een aantal concrete vragen:

-bij het bakken van een 'oefentaart' enkele weken geleden was mijn biscuit aan de randen van de bakvorm weggetrokken waardoor ik schuine randen had i.p.v. mooie rechte randen.  Hoe kan ik dit voorkomen?  Het werkt natuurlijk makkelijker met mooie rechte randen.
-welke vulling gebruiken?  Mijn oefentaart vulde ik op met verse slagroom en smeerde ik ook af met verse slagroom alvorens te bekleden.  Wat raden jullie aan.  Wat is het lekkerste en wat geeft het beste resultaat?
- ik zie op de foto's hier echt mooie strakke randen bij alle taarten, die van mij zag er lang niet zo strak uit.  Tips?
- op het feestje verwacht ik toch zo'n 20 mensen.  Welke hoeveelheid (afmeting) taart moet ik voorzien? Twee taarten bakken?  Stapeltaart? 

Ik dacht zelf aan thema lieveheersbeestjes of bijtjes omdat dit me nog vrij basic leek als decoratie.  Iemand ervaring mee?

Alles wat ik verder nog moet weten: laat maar horen!

Bedankt alvast.

Les

2 Laatst bewerkt door kaatjuh (01-08-2012 14:11)

Re: Enkele onmisbare tips voor de perfecte taart? HELP :-)

om mee te beginnen, bak het biscuit met oplopende temparatuur. Begin bij  140 (120 hetelucht) en bak 20, dan 20graden omhoog, weer 20 minuten en dan 15 graden en tot gaar (15 minuten bij 20 cm) Het biscuit wordt dan platter. Na het bakken wordt de bovenkant de onderkant. Is hij dan nog te bol kan je iets bijsnijden. Gebruik de schema's van felicitaartjes.nl als je met mix bakt. Anders moet je hier ff zoeken als je from scratch bakt. (bij 25 cm kan je 25 min, 25 min, 20 minuten bijvoorbeeld aanhouden) Taart is klaar als hij terugveert, loskomt van de randen en als de prikker er schoon uit komt. Pas als je het biscuit begint te ruiken in huis kan je gaan kijken. Geduld!

Voor 20 personen kan je een taart met een diameter van 25 a 26( bv springvorm met opgehoogde rand bakpapier) gebruiken. Neem voor het bekleden 800 tot 1000 gram fondant. Dan gaat hij er netter overheen aan de zijkanten. als je wat krap bekleed en je bent een beginner dan krijg je vaak de plooien er niet goed uit. Voor bekleden kan je op youtube goed zoeken bv decorating cake, fondant cake etc. In engels vind je meer.
Ik zou niet meteen gaan stapelen als je net begonnen bent.

Qua vulling is met dit weer een slagroomvulling niet het allerhandigst.
Het is warm en taart moet dus goed gekoeld worden met deze vulling. Als je hem er dan uit haalt gaat hij zweten en plakken. Je kunt goed vullen met botercreme van de mix met een lekker smaakstofje erdoor. Dan ook een laagje jam.
Mocht het koelen je niet uitmaken dan is een lekkere vruchtenmousse ook lekker van de toetjes afdeling. Vul niet 2 cm dik ofzo, dan krijg je snel randen als je taart bekleed is.

Afsmeren doe je NOOIT met slagroom. Slagroom kan ervoor zorgen dat je fondant gaat smelten. Het veiligst is afsmeren met een 1:1 botercreme. Dat wil zeggen 1 deel roomboter ongezouten en 1 deel poedersuiker of suikerbakkerspoeder. Eerst mix je de boter(kamertemp) wittig en luchtig en dan in een paar delen de suiker erdoor.
Hiermee kan je de dijkjes spuiten waardoor je vulling word ingesloten en kan je de taart afsmeren.
Afsmeren met botercreme van de mix kan ook, ook al is dat minder veilig omdat het toch wat vocht bevat. Ik ga zelf altijd voor safe en vind 1:1 prettiger werken, maar veel meiden smeren met de creme van de mix en gaat vaak net zo goed.

Die super strakke randen krijg je door met 2 smoothers te werken. Toen ik er nog geen 2 gebruikte lukte het me ook redelijk met mijn hand en 1 smoother. Maar goed strak afsmeren is al het halve werk, smeer vooral niet te dik (biscuit moet je er nog gewoon door zien) als het er erg dik op zit ga je dus met bekleden ook in de creme drukken en wordt het nooit strak.

Heel veel van bovenstaand kan je ook gewoon in de faq vinden aan de linkerkant, maar ik dacht voor 1 keer kan ik het wel allemaal neertypen.

Succes!

3

Dag Kaatjuh!

Bedankt  voor de info.  Ik heb eerder ook al wat zitten opzoeken in de how to rubriek en dat hielp ook al.

Nog net een vraagje.  Wat bedoel je met de crème van de mix?

4

Funcakes mix voor botercrème

http://www.deleukstetaartenshop.nl/ingr … -1942.html

5

je kunt in de webshop botercrèmemix kopen; da's vanillebotercrème, die best lekker is en makkelijk  http://www.deleukstetaartenshop.nl/ingr … -6403.html
Je kunt er ook vers fruit aan toevoegen, hetzij in stukjes, hetzij in puree (ik houd zelf niet zo van de kunstmatige smaakjes :s ).
Succes :thumb:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

6

De taart omdraaien, dus de onderkant wordt de bovenkant, voor een mooie strakke bovenkant

groetjes Hanneke

7

Bedankt allemaal!

Bakken jullie allemaal met de mix van funcakes (voor de biscuit zelf?).  Mijn oefentaart maakte ik namelijk zelf (zonder bakmix).  Ze viel ook nogal 'plat' uit.  Nogal laag zeg maar.  Tips hiervoor? 

Ook die randen die zicht terugtrekken van de bakvorm en dus een scheve zijkant veroorzaken waren lastig.  Iemand ervaring mee?

8

wat leuk dat je zelf je eerste taart gaat maken voor je dochter.

de meesten gebruiken inderdaad de mix voor biscuit van funcakes, dat is het makkelijkste.

ik raad je aan om te beginnen met een taart van 1 laag (uit een 20 cm taart haal ik 10 tot 12 goede stukken). je zou twee taarten kunnen bakken, maar je kunt ook 1 taart bakken en bijpassende cupcakes erbij maken (of er 1 taart bijkopen, want ik denk dat je aan 1 taart de eerste keer je handen vol hebt).

ik heb mijn eerst taart ook afgesmeerd met slagroom, maar met botercreme wordt hij veel strakker. sommigen gebruiken botercrememix van funcakes maar voor het afsmeren wordt toch 1:1 botercreme geadviseerd. dan weet je zeker dat je marsepein niet smelt. zie http://www.deleukstetaarten.nl/recept/1 … afsmeren)/ voor het recept.

zelf gebruik ik altijd het aantal ingredienten dat nodig is voor een grotere vorm, dus voor 20 cm gebruik ik de ingredienten voor 22 cm, zodat ik zeker weet dat hij hoog uitvalt. zie http://www.deleukstetaarten.nl/tabellen.

qua versieren raad ik je aan simpel te beginnen met uitstekers voor bijv. bloemen of vlinders. dat geeft al snel een leuk resultaat!

wat betreft de scheve randen, ik probeer er altijd voor te zorgen dat de biscuit goed is verdeeld over de vorm (met een spatel) en hoog de bakvorm op met bakpapier. heb je ook een goede hoge vorm of gebruik je een springvorm? een hoge vorm van min. 7,5 cm hoog is een goede aanschaf!

voor de vulling maken veel mensen gebruik van monatoetjes, let op: wel de luchtige toetjes. dit kun je bijv. combineren met een laag jam of slagroom. makkelijk en voor kinderen ook lekker. of gewoon een laag slagroom of banketbakkersroom (dr oetker) met een laag jam.

succes, en op deze site kom je veel tips tegen. ook kun je filmpjes op you tube bekijken voor het bekleden van een taart. zie bijv. http://vrijetijdtv.ntr.nl/mod/resource/view.php?id=176
en als je onderweg nog dingen tegenkomt, google je het gewoon en vind je al snel het antwoord  :).

9

Bedankt alweer voor de info.  Ik raak hier inderdaad echt niet uitgekeken.

Nog een paar vraagjes i.v.m. de versiering. 

Ik heb op m'n oefentaart m'n decoratie vastgezet met een beetje water (suikerfondant op marsepein gekleefd), in vele van de how to's zie ik dat m'n spreekt van een soort lijm?  Is dit noodzakelijk of werkt water even goed.

Bij het maken van m'n oefentaart kleefde suikerpasta en marsepein geweldig aan m'n werkblad.  Hoe voorkom ik dit?  Ik las toen ergens poedersuiker gebruiken maar dit werkte echt niet bij mij.

10

En nog een vraagje:

Stel dat ik wil vullen met slagroom (is bij ons het meest gebruikelijk, ik ben van België  :) ).  Maak ik dan best zo'n 'dijkje' van botercrème zodat de slagroom en het bijhorende vocht niet naar m'n fondant kan of is dit vreemd en past dit niet samen?  :/

11

dag les ! op je laatste 2 vraagjes : water werkt ook goed, zeker voor kleine versieringen te plakken en inderdaad een dijkje van botercreme , ik gebruik dan wel dezelfde smaak als de vulling

succes!

12

Ik gebruik nooit mix, hoor. En ben echt niet de enige hier. Wel komen de receptinstructies dan preciezer.
Als je wil kan ik meedenken, hoor. Dan is het handig om te weten welk recept je hebt gebruikt en welke 'instructies'  je allemaal al hebt meegenomen.

13

*LeS* schreef:

Bedankt alweer voor de info.  Ik raak hier inderdaad echt niet uitgekeken.

Nog een paar vraagjes i.v.m. de versiering. 

Ik heb op m'n oefentaart m'n decoratie vastgezet met een beetje water (suikerfondant op marsepein gekleefd), in vele van de how to's zie ik dat m'n spreekt van een soort lijm?  Is dit noodzakelijk of werkt water even goed.

Bij het maken van m'n oefentaart kleefde suikerpasta en marsepein geweldig aan m'n werkblad.  Hoe voorkom ik dit?  Ik las toen ergens poedersuiker gebruiken maar dit werkte echt niet bij mij.

bij mij plakt water meestal ook goed. en als de decoratie te zwaar is, gebruik ik water gemengd met poedersuiker.
ik heb een stuk transparant tafelzeil van marskramer dat ik op mijn aanrechtblad doe. en als de taart uitgerold is, leg ik het tafelzeil op zijn kop op de taart en 'pel' het marsepein eraf.

14

ipv poedersuiker gebruik ik maizena, werkt prima :Y
Een schone zakdoek pakken, een bultje maizena in het midden schudden, zakdoekje erboven samenknopen met elastiekje. Met dit buideltje op je werkblad 'meppen' en je hebt precies genoeg :Y

15

Bedankt dames voor alle tips!

@mieperdepiep: ik gebruikte een biscuitrecept van Piet Huysentruyt dat ik hier heb gevonden: http://zesta.be/recept/luchtige-biscuit-bakken

Ik vond m'n taart nogal 'dun' uitvallen als ik de andere taarten hier op de foto's bekijk.  Ik vind een hoge taart sowieso mooier.

Ik wil graag m'n taart bekleden met groene marsepein maar ik kon enkel felgroen vinden (niet het effect dat ik wou) dus ik ga zelf kleuren.  Ik heb al vloeibare kleurstof.  In het verleden heb ik weleens geprobeerd om zelf marsepein te kleuren, niet altijd met het gewenst effect :-)  Dus tips zijn hier ook zeer welkom!  (hoe kan ik bv groene handen vermijden?  Kan ik bv al vanavond kleuren om pas morgenavond te gebruiken.

Nog een bedenking: aangezien een taart gaat zweten in de koelkast, waar moet ik m'n taart dan bewaren tot ze kan opgegeten worden?  Ik plan ze morgenavond af te maken en het feestje is op zondagnamiddag dus ze moet absoluut gekoeld blijven!

Wat de vulling betreft.  Een dijkje van botercrème en dan het midden opvullen met slagroom of een dijkje van slagroom kan ook?  Ik wil absoluut vullen met slagroom en jam omdat dat denk ik het meest voorkomend is hier en ik toch wel wil dat m'n taart in de smaak valt!  ;)

16

Hi Les,

Een dijkje van botercreme is beter (veiliger) dan een dijkje van slagroom. Met slagroom heb je kans dat je fondant gaat 'smelten'.

Taart kan, als je hem morgen maakt, gewoon in de koelkast, hoor. Moet ook! Zet de koelkast niet te koud, haal 'm voor gebruik eruit en zet hem dan niet in de volle zon. Dus of meteen uit de koelkast en serveren, of heel even op een koele plaats laten 'acclimatiseren'.

Voor het kleuren; smeer je handen in met crisco voordat je met kleurstof gaat werken of trek plastic handschoentjes aan. Ik gebruik altijd de eerste methode, werkt geweldig!

Een hoge taart krijg je het beste door zo'n 10 minuten je beslag te mixen en dit, als je klaar bent met mixen, gelijk in de oven te zetten.

Veel succes, ik ben benieuwd naar je resultaat!

17

Vloeibare kleurstof  :think: ... heb je die van een toko ofzo?
Kleurstoffen die (meer) geschikt zijn, zijn pasta's. Door het vocht in een vloeibare kleurstof kan je marsepein gaan smelten èn je handen worden mega-groen :s ; dan helpt Crisco echt niet meer :nooo
Je kunt zeker van tevoren kleuren; rood en zwart bijv worden na een paar dagen veel intenser van kleur, donkere kleuren meestal allemaal wel, dus beter van te voren kleuren bij donkergroen :)

Koelkast zo 'warm' mogelijk zetten (rond 7 graden); de taart zal wel iets gaan zweten, maar wanneer je goed met botercrème of ganache ( O-)  :9 ) hebt afgesmeerd, mag dat geen probleem zijn  :)

18

bij de v&d verkopen ze ook een mooie kleur groene marsepein, beetje olijfgroen. zie mijn taart http://3.bp.blogspot.com/-KJoKB3H8rcM/T … N0473.JPG., de laag waarmee hij is bekleed. daar is de marsepein ook vaak in de aanbieding en hij bevalt mij prima!
ik heb ook weleens marsepein gekleurd, met speciale handschoenen van een taartenwinkel. ik vond het wel een zwaar karwei, dus geef mij maar voorgekleurde marsepein.
ik zet mijn taarten in de koelkast (zonder plastic of een doos eromheen) en ze gaan bij mij echt niet zweten.
ik denk niet dat een dijkje van slagroom kan want dan komt het tegen de marsepein aan. ik zou botercreme doen als dijkje of gewoon de slagroom een halve cm van de rand houden en geen dijkje (dat doe ik altijd) en dan afsmeren/dichtplamuren met botercreme.
en inderdaad, je biscuit lang mixen. minstens 10 min.

19

Bedankt dames voor alle tips.  Ik hoop het tot een goed eind te brengen!  :D

20

Oh ja Renata, ik wou nog even zeggen dat ik je groen echt heel mooi vind maar gezien de tijdsdruk ga ik toch maar zelf kleuren ( ik kocht gisteren al witte rolmarsepein aangezien ik het juiste groen niet kon vinden) en ik ben van België dus v&d is nog een eindje weg.

Ik denk dat ik best eens inkopen ga doen over de grens want jullie hebben blijkbaar veel mee keuze en het zou me niet verbazen mocht het ook nog een stuk goedkoper zijn!

21

*LeS* schreef:

Oh ja Renata, ik wou nog even zeggen dat ik je groen echt heel mooi vind maar gezien de tijdsdruk ga ik toch maar zelf kleuren ( ik kocht gisteren al witte rolmarsepein aangezien ik het juiste groen niet kon vinden) en ik ben van België dus v&d is nog een eindje weg.

Ik denk dat ik best eens inkopen ga doen over de grens want jullie hebben blijkbaar veel mee keuze en het zou me niet verbazen mocht het ook nog een stuk goedkoper zijn!

oke, heel veel succes met je taart! met al deze tips kom je vast een heel eind!

22

in België zit De Taartenfee volgens mij :think:

23

Ha Les,

Dat recept kan beter, hoor. Ik gebruik zelf geen zelfrijzend bakmeel, maar gewoon bloem met maizena (zie basisrecept 1 hier links bij de recepten). Dus voor een volgende keer wat aanvullingen op het recept:
- Eieren met suiker eerst au bain marie verwarmen.
- Zeker 10 minuten mixen. Afhankelijk van je mixer en aantal eieren kan dat ook gerust 15 minuten zijn. Het moet een stevig wittig gekleurd beslag worden, waar je pieken in kunt trekken.
- Bloem zeven
- bloem zeker niet mee mixen!!! Als je dat doet gaat alle lucht eruit en vormen er ook nog eens gluten, wat een taai plat kapsel geeft. Heel voorzichtig in delen er door heen spatelen.
- 180 graden is nogal warm. Start eens met 15 minuten op 140 graden en dan door naar 160 graden. waarschijnlijk is dat al genoeg.

Je kunt inderdaad zoals hierboven staat geen dijkje maken van slagroom. Behalve dat het je marsepein kan laten smelten, is het vooral niet stevig genoeg voor het doel 'dijkje'. Het moet een stevig randje zijn die zorgt dat de vulling niet naar buiten kan lopen.
Ik gebruik daarvoor Meringue botercreme, maar dat is misschien voor als je weer een volgende uitdaging er bij kan gebruiken. Botercreme is al makkelijker, daar kun je ook goed een klein dijkje mee maken en dun mee afsmeren.

Ik zou zelf slagroom wat verstevigen met wat gelatine, of iets makkelijker, er wat mascarpone door heen roeren. Slagroom loopt snel uit. Zeker als je de taart niet dezelfde dag maakt als dat hij wordt gegeten. (tegelijkertijd kan je slagroom ook niet al te lang vantevoren maken. Eenmaal geklopt is het vrij bederfelijk. (dag vantevoren komt wel goed)  En dus wel in de koelkast bewaren, hoor!

Ik weet niet welke groene kleurstof je hebt. Maar ik heb zelf een potje vloeibare natuurlijke kleurstof, wat in de marsepein prima werkt. Misschien dat het bij fondant anders gaat, maar mijn marsepein (Zeelandia) houdt de vloeistof prima. Als je erg goedkope marsepein hebt, met relatief veel suiker, kan het misschien moeilijker worden. Ik zou het gewoon vantevoren uit proberen.   

Het is nogal een gedoe, he, zo'n taart. Een baby is minder bewerkelijk..  :lol:

24

In België hebben we de taartenfee maar redelijk wat van wat ik nodig had bleek 'even niet beschikbaar' bij haar en het is toch een heel eind rijden.  Ik heb me dus beholpen met boodschappen bij AVEVE en Hema.

Nu heb ik al één en ander in docoratie gemaakt en dit lijkt prima te lukken.  Marsepein is ook gekleurd en is ook geslaagd.

Begin ik net m'n biscuit te bakken, ziet er prachtig uit, komt mooi omhoog, en wanneer ik de temperatuur omhoog doe na 20 minuten valt ie plots in  :(   Help!

25

Dag allemaal,

Na al jullie goede raad wil ik uiteraard ook even laten weten hoe het verlopen is.  :D

Bij m'n eerste bakbeurt viel m'n biscuit dus in wat ik natuurlijk heel jammer vond.  Dus helemaal opnieuw begonnen met ondertussen toch wat lichte paniek.  Dit keer iets langer gewacht om tussentijds de temperatuur te verhogen en toen lukte het wel.  Alleen was hij helemaal niet zo mooi omhoog gekomen als de eerste en had ik dus een lage taart.  Ik had nochtans m'n springvorm opgehoogd met bakpapier.

Onder het motto 'beter een lage taart dan geen taart' dan toch maar aan de slag gegaan  :|

Het afsmeren vond ik moeilijk aangezien de bovenkant van m'n taart (nu dus onderkant) redelijk kruimelig werd en ik dus telkens stukjes meetrok als ik afsmeerde.  Uiteindelijk is het toch gelukt.  Ik heb opgevuld met 2 lagen slagroom en 1 laag confituur met een dijkje van botercrème en dat lukte prima!

Ik had al wat van m'n decoratie gemaakt, nog een deel bijgemaakt.  Toen moest m'n marsepein worden uitgerold... was zeer moeilijk.  Ondanks de poedersuiker plakte het heel erg aan m'n werkblad, toch nog in orde gekregen en met een diepe zucht van opluchting over m'n taart heen gekregen. 

Ik had geen mooie strakke randen maar ik was eigenlijk al gelukkig dat m'n marsepein vrij goed zat en dat ik geen gaten en scheuren had  :o

Het plaatsen van de decoratie vond ik het allerleukste maar dat was natuurlijk het minste werk (was ik op een kwartier mee rond denk ik :-))

Ik kon om middernacht op zaterdag eindelijk gaan slapen met een afgewerkte taart in de koelkast.

De reacties waren toch allemaal positief gisteren op het feestje (zowel naar smaak als naar vormgeving toe) dus ik ben al bij al een tevreden vrouw.  Aangezien mijn taart zeker niet voldoende was voor alle gasten en ook niet iedereen graag biscuit eet hadden we zelf nog een frangipanetaart gebakken en nog een fruittaart bijgekocht bij de bakker.

Ik heb nog een hele hoop suikerpasta en marsepein over die ik zou willen gebruiken later.  Hoe bewaar ik deze best?  Op dit moment heb ik elke kleur in een apart plastic zakje en vervolgens in een afgesloten doosje gedaan en dan in de kast.  Moet dit in de koeling of mag dit in de kast?

Het was een heel avontuur maar ik vond het wel heel erg leuk om te doen en ik zal zeker nog wat pogingen ondernemen!

PS: hoe kan ik hier een foto plaatsen zodat jullie ook eens kunnen kijken?