1

Onderwerp: Regenboog bisquit wil niet lukken

Ik heb van iemand een opdracht gekregen om een regenboog taart te maken in een vierkante vorm van 25 cm. Nu ging ik daar gisteren aan beginnen, maar het lukte totaal niet. Ik maak altijd zelf met bloem, maizena etc.... Nu had ik voor 5 eieren gedaan en dacht daar 3 lagen mee te kunnen bakken. Maar als ik het in drie porties verdeeld heb, en ik doe de kleurstof er door heen, dan is al het luchtige eruit en rijst het dus helemaal niet meer. Heeft iemand de ultieme tip voor mij???

Groetjes Marianne

Re: Regenboog bisquit wil niet lukken

Hoi,

Hoe doe je de kleurstof er door heen: voorzichtig scheppen of roer je het er door heen. Als je het roert, verlies je al een hoeveelheid lucht die je er met de mixer in hebt geklopt. Belangrijk is ook om het beslag voorzichtig in de bakpan te gieten, dus er niet in gooien, daarmee verlies je namelijk ook een hoop lucht.

3

Ik schep het er door heen... en ik giet het in de bakpan. zou het met een kant en klare mix beter gaan?

Groetjes Marianne

4

ik heb het wel eens met kant en klaar gedaan (funcakes) en gaat prima. Beslag helemaal klaar maken, dan 6 porties wie je op kleur maakt (roeren).

Succes  ;)

Ik maak zelf geen regenboogtaarten, maar kan wel met je meedenken.

Doe je de kleurstof er doorheen, nádat je de bloem er door heen hebt gespateld? Dat zou ik namelijk niet doen. Je bent dan inderdaad heel snel je luchtigheid kwijt. Ook ontwikkelen er zich dan meer gluten, waardoor het biscuit taaier wordt.

Je kunt eens kijken of je 3 hoeveelheden geklopt ei-suiker kan maken en daarna samen met 3 X de bloem de kleurstof er door heen spatelen. Nog beter misschien zelfs de kleurstof eerst een paar halen er door heen halen en daarna pas de bloem spatelen.  In ieder geval zorgen dat de bloem dus zo min mogelijk gespateld wordt.

Met een kant en-klaar mix gaat het makkelijker. Daar zitten allerlei kunstmatige stoffen aan toegevoegd, die zorgen dat je beslag tegen een stootje kan en het niet zo precies komt wat je doet.

6

Het probleem is opgeschoven... Nog even navraag gedaan voor de taart en de dochter van mijn vriendin wil liever een roze binnenkant ipv regenboog.. Dat gaat me lukken want dat heb ik al eerder gedaan.

En volgende keer ga ik het eens met de kant en klare mix proberen.

Groetjes Marianne

7

en 5 eieren is veel te weinig hoor voor een 25 vierkante bakvorm!
net vanmiddag gebakken met 8 eieren!

8

1 kleur is makkelijk. tijdens het mixen of daarvoor gewoon een paar druppels erbij doen :)

9

kleurstof bij de bloem doen werkt ook niet heb ik hier eens gelezen  :think:

10

chantal1980 schreef:

en 5 eieren is veel te weinig hoor voor een 25 vierkante bakvorm!
net vanmiddag gebakken met 8 eieren!

Ik ging eerst 3 kleuren maken, dus uiteindelijk zou ik, als ik alle kleuren gedaan haf op 10 eieren uitkomen.

Groetjes Marianne

11

kan je niet je eieren + suiker opkloppen met de kleurstof  of komt dit niet goed?

dus ipv 1x het volledige deeg te maken, het deeg is 5 keer maken met telkens 2 eieren