1

Onderwerp: Ojee dom! Ingevroren frambozen, en nu?

Kom ik net terug van de winkel met frambozen uit het vriesvak, bedacht ik me opeens: zal maar eens op de verpakking kijken... Staat erop dat de frambozen maar een 1 dag goed blijven in de koelkast  :s  had ik me natuurlijk eerder kunnen bedenken haha!

Maar wat nu? Ik wil graag een taart die wat langer goed blijft, een week ofzo. Heb geen zin om weer terug te moeten naar de winkel. Zou ik iets met de frambozen kunnen doen dat ze langer goed blijven? Misschien iets van een bijna-niet-zoete frambozen jam? Of een ander recept?

Het is voor op een naturel biscuit met als vulling Mona toetje straciatella kokos en afgesmeerd met witte choco ganache. Je kunt je misschien wel voortstellen dat het veel te zoet wordt als ik de frambozen weg laat.

Iemand ideeën?

2

Re: Ojee dom! Ingevroren frambozen, en nu?

waarom wil je een taart een week bewaren vraag ik me af? dan zou ik hem toch echt gaan invriezen..
de ingevroren frambozen gebruik ik ook in taartjes, maar die worden wel met 2 dagen opgegeten. in combi met witte chocolademousse en frambozenjam (weet even niet wat voor merk, maar zonder pitjes!)

3

chantal1980 schreef:

waarom wil je een taart een week bewaren vraag ik me af? dan zou ik hem toch echt gaan invriezen..
de ingevroren frambozen gebruik ik ook in taartjes, maar die worden wel met 2 dagen opgegeten. in combi met witte chocolademousse en frambozenjam (weet even niet wat voor merk, maar zonder pitjes!)

Ja een week is misschien wel overdreven ja. Maar iig langer dan 1 dag. Ik wil de taart vandaag vullen en afsmeren. Morgen heb ik geen tijd dus wil ik zondag de taart gaan bekleden. Dus tussendoor koelkast of vriezer. Maar bij vriezer worden de frambozen weer opnieuw ingevroren en dat kan denk ik niet goed zijn. Dus vandaar.

chantal1980 schreef:

...... en frambozenjam (weet even niet wat voor merk, maar zonder pitjes!)

Frambozenpasta van Betuwe misschien? Die is erg fijn van structuur...

Sowieso vind ik de diepvriesframbozen lekker op smaak (dus redelijk zoet)...en dan weet ik weer even niet welk merk ik altijd heb :+  :o

5

ja idd, die jam!
taart vrijdag vullen en afsmeren om hem voor 2 nachten in de koeling te laten zou ik ook niet doen hoor.. veel te lang. is ie compleet uitgedroogd als je hem aan wilt snijden. uurtje of een kort nachtje, langer zou ik niet doen.

Als je een taart minimaal 2 dagen wilt bewaren na het maken, dan moet je echt voor een houdbare vulling kiezen.
Jam is een houdbare vulling omdat én het fruit is gekookt, vocht is ingedampt én met veel suiker is gezoet, wat conserverend werkt. Daarnaast zijn er aan potjes jam nog conserveermiddelen toegevoegd (meestal).

Ik zou dus geen zelfgemaakte jam, met weinig suiker gebruiken als je enige houdbaarheid wilt.

7

Ja een week is misschien wel overdreven ja. Maar iig langer dan 1 dag. Ik wil de taart vandaag vullen en afsmeren. Morgen heb ik geen tijd dus wil ik zondag de taart gaan bekleden. Dus tussendoor koelkast of vriezer. Maar bij vriezer worden de frambozen weer opnieuw ingevroren en dat kan denk ik niet goed zijn. Dus vandaar

Wat zal dat lekker zijn :( zo'n oude en haast bedorven taart, *D  :nooo

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

8

Ok bedankt voor al jullie tips! Het is nog maar mn eerste taart dus wist niet zo veel over de houdbaarheid  :)

Dan ga ik daar voortaan rekening mee houden.

Ik had in een boek gelezen over 1e dag bicuit
2e dag vullen
3e dag fondant

En ik dacht dan sla ik dag 2 over, niet zo handig dus!

Goh hoe dat je dat dan toch als je 3 of 4 taarten op een dag moet maken? Erg knap moet ik zeggen! Als ik zie hoe lang ik al over 1 taart heb gedaan  :D

9

Wat ik doe:
1e dag bakken, 2e dag vullen en bekleden en 3e dag opeten. Anders wordt het veel te lang met de vulling die je gebruikt.

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

10

ik bak altijd vantevoren en vries mn kapsel in, dat snijd beter en smaakt ook beter vind ik. bekleden en vullen doe ik altijd op dezelfde dag, avond voordat ie op wordt gehaald. decoraties maak ik zoveel mogelijk met de taart koel

11

oh ik ben blij dat ik dit hier lees dus eerst bakken en dan invriezen ,daarom kakte het bij mij in alles op 1 dag gedaan
weet ik het voor de volgende keer

12

kan prima op een dag hoor.. op school doen we dat eigenlijk altijd...

13

etmc schreef:

ik bak altijd vantevoren en vries mn kapsel in, dat snijd beter en smaakt ook beter vind ik. bekleden en vullen doe ik altijd op dezelfde dag, avond voordat ie op wordt gehaald. decoraties maak ik zoveel mogelijk met de taart koel

:Y  Zo dus..

En decoraties kun je over het algemeen ook maken op de dag dat je bakt.. (dus dag 1) zorg dat het netjes stofvrij opgeborgen wordt..
Dan kun je op dag 2 vullen, afsmeren, bekleden en meteen door met decoreren!

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!