1

Onderwerp: taart ongelijk

als ik een taart bak en verdeeld het heel goed,dan is toch het resultaat dat het midden 2 x zo hoog is  als de zijkanten.
wie kent het probleem??
graag reactie

2

Re: taart ongelijk

is je oven dan niet te warm ??

3

nee denk het niet 160 graden staat die

Wanneer het midden hoger is dan de buitenkant van de taart dan is de tempratuur bij het bakken te hoog geweest.

Wat je eens kunt proberen is 20 min. op 145 graden, 10 min. op 160 graden en 5 min. op 175 graden.

Dit werkt bij mij perfect, ik heb volledig vlakke taarten waardoor ik niets hoef te snijden o.i.d.

Succes!

Gr. Lies(beth)
Omdat er iedere dag wel iets te vieren valt is er dus altijd een reden voor TAART! www.zininTAART.com

of je biscuit wat aan de buitenkant ophogen en in het midden wat minder. dit werkt bij mij weer goed.

kijk ook eens op mijn website en laat een berichtje achter: http://miggels-taart.webklik.nl/page/homepage. Dank je wel.

6

Miggels Taart schreef:

of je biscuit wat aan de buitenkant ophogen en in het midden wat minder. dit werkt bij mij weer goed.

Zo doe ik het ook. Ik strijk het beslag omhoog tegen de rand aan zodat ik in het midden een kuil krijg.

7

doen jullie  de bakblik in vetten en met bloem ook bestuiven? of alleen invetten?

Ik spuit de bakpan alleen in met bakspray.

Gr. Lies(beth)
Omdat er iedere dag wel iets te vieren valt is er dus altijd een reden voor TAART! www.zininTAART.com

invetten met cake release van wilton.

kijk ook eens op mijn website en laat een berichtje achter: http://miggels-taart.webklik.nl/page/homepage. Dank je wel.

10

oke dat zou het misschien wel eens het probleem kunnen zijn  dan

dank jullie wel allemaal

11

En hang/zet eens een oventhermometer in je oven, dan kun je controleren of ie echt "maar" 160°C wordt of misschien veel hoger.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

12

en je taart ondersteboven storten. zo wordt de bolling geplet. de onderkant van de taart wordt dus je bovenkant.

13 Laatst bewerkt door @ppeltje (31-07-2012 15:45)

chantal1980 schreef:

en je taart ondersteboven storten. zo wordt de bolling geplet. de onderkant van de taart wordt dus je bovenkant.

Dat raad ik zowiezo aan en met een beetje bolling is dit geen probleem. Maar als de taart in het midden 2x zo hoog is, gaat dit toch niet helemaal lukken, lijkt me.
Ik bak ook met oplopende temperaturen en mijn taarten zijn kaars recht. Hoef nooit bij te snijden.

Ik gebruik zowel bakspray als bakpapier en als ik zonder zit ook wel boter en bloem. Lijkt me niet dat het daar aan ligt.  :rolleyes:  :nooo

Dat is toch een TAART waard!

14

Ik zou inderdaad met een veel voorzichtige temperatuur beginnen, 140 graden na 15 minuten pas 160 graden.

Ik zou hem in tegen stelling tot wat hier boven staat niet ondersteboven storten om de bolling te pletten. Het voordeel van omdraaien is dan wel een meer gelijke taart (alhoewel een bolling van 2 keer zo hoog nog best moeilijk is weg te pletten, dat is héél veel pletten) Maar het nadeel is dat je dan al je luchtigheid ook weg plet. Terwijl je die met zoveel zorg er in hebt gemixt, plet je dat dan met 1 beweging er weer uit.. :s . Ik zou zelf de bolling wegsnijden en hem als hij is afgekoeld en 'gesetteld' wel omdraaien, omdat de onderkant vaak mooi gebakken is met een mooi zacht korstje en dat lekkerder afsmeert en minder kruimelt.

15

Weet je wat je ook nog kan proberen een ,,bake even strip,, kopen en deze nat maken en om je bakblik doen, bij mij komen ze er nu perfect gelijk uit het bakblik !!

16

Een hoge bolling komt doordat de temperatuur te hoog is. De buitenkant wordt dan te snel gaar en omdat de binnenkant nergens heen kan gaat die omhoog.
Als je dus op lagere temperatuur bakt gaat het geleidelijker en heb je hooguit een zeer lichte bolling, die je wegwerkt door onderste boven te storten. Je raakt dan echt geen luchtigheid in je biscuit kwijt.
Zelf bak ik op 150 gr. hete lucht constante temperatuur. Elke oven is anders en die moet je dus echt leren kennen.
Bake even stripes van Wilton werken ook super goed. Ik gebruik ze bij rond vanaf 25 cm en vierkant vanaf 20 cm en krijg er altijd een mooi egaal biscuit door. Door de strips wordt je blik enigszins gekoeld waardoor de buitenklant minder snel gebakken wordt en het rijzen dus gelijkmatiger gaat.
Succes met een volgende keer  :)

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

17

Bake even strips kun je overigens ook zelf maken door een handdoek in repen te knippen (ong. even breed als de rand van de bakpan) en deze na het natmaken rondom de vorm vast te zetten met een speld. Werkt prima!  ;)

18

oke dames allemaal bedankt die tip van die handoek vind ik een  goeie tip  zou ook een theedoek kunnen dus,vlieg dat niet in de brand dan?

19

charmed1962 schreef:

oke dames allemaal bedankt die tip van die handoek vind ik een  goeie tip  zou ook een theedoek kunnen dus,vlieg dat niet in de brand dan?

Theedoek is volgens mij sneller droog dan een handdoek. Zou dus liever voor een handdoek gaan.
Nee hoor, vliegt niet in de brand. (Maar zou wel in de buurt blijven  :rolleyes: )

20

Precies wat Boska zegt.  :Y
Behalve dan over de luchtigheid en nog heet ondersteboven storten, blijf ik eigenwijs zeggen. Ik deed het zelf eerder ook zo en heb het ook van een expert geleerd dat dit toch niet klopt. Als je maar een klein bolletje hebt druk je een klein beetje lucht weg en als je een grote bol hebt, druk je dus een grote hoeveelheid lucht weg.
Ik weet niet waar anderen denken waar die bol dan gebleven is...

21

mieperdepiep schreef:

Precies wat Boska zegt.  :Y
Behalve dan over de luchtigheid en nog heet ondersteboven storten, blijf ik eigenwijs zeggen. Ik deed het zelf eerder ook zo en heb het ook van een expert geleerd dat dit toch niet klopt. Als je maar een klein bolletje hebt druk je een klein beetje lucht weg en als je een grote bol hebt, druk je dus een grote hoeveelheid lucht weg.
Ik weet niet waar anderen denken waar die bol dan gebleven is...

Ik gebruik de moskovisch mix van Zeelandia. Mijn biscuits zijn zo luchtig en hebben nagenoeg geen bolling, zodat het ondersteboven storten totaal geen negatief effect heeft. Uiteraard stort ik wel op een rooster waardoor de warmte weg kan.
Als je de onderkant op het rooster laat afkoelen komt er toch de afdruk van het rooster in, wat je dan weer kan zien als je de taart ondersteboven gebruikt  :|
Kan mij wel voorstellen dat als je een hoge bolling hebt dit tenkoste van de luchtigheid gaat

Tijdens mijn workshops waren klanten altijd zo verbaasd dat het kapsel zo luchtig was  :D Dus ik blijf het op deze manier doen.

.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties