1

Onderwerp: Chocolademouse vraagje!

Hey Meiden,

Ik heb een bestelling voor een taart voor een collega, ze heeft hem aanstaande zaterdag nodig, donderdag, vrijdag en zaterdag kan ik geen taart maken en dat weet ze, ik heb haar de gelegenheid gegeven om te kiezen voor een taart die ze kan invriezen en dat wil ze dan ook graag  :Y

Woensdag ochtend ga ik de taart maken tussen 10-13 en dan om 14 uur geef ik hem haar op werk en neemt ze hem mee naar huis en kan hem meteen om 15 uur invriezen.

Maar nu wil ze chocolademousse, ik heb deze vulling nog nooit gemaakt en weet dan ook niet of deze ingevroren kan worden, ik wil het makkelijk recept gebruiken van de site hier!

Dus wat zeggen jullie ???

Taart woensdag toch voor twee dagen invriezen of gewoon bewaren tot zaterdag, is dan 4 dagen oud, nee toch, lijkt mij niet lekker, naja nog nooit gepronbeerd EN kan de choco mouse worden ingevroren?

Hoop dat jullie me kunnen helpen, fijne zondag allemaal!

Liefs Ivy

2

Re: Chocolademouse vraagje!

ik zou chocolade mouse denk ik niet invriezen,... :think:
maar ik zou ook geen taart (zeker niet met mouse) 4 dagen bewaren...

Persoonlijk vries ik helemaal nooit taarten in dus daar kan ik je niet bij helpen maar ik zou dan denk ik wel kiezen voor botercreme.. (eventueel met chocolade erdoor) of misschien ganache?

3

Met mousse weet ik niet of het kan, maar ik heb wel ergens op het forum gelezen dat als je je taart opmaakt met fondant of marsepein, dat je het dan beter niet kunt invriezen.

4

@ Kim en Pandora, bedankt meiden voor jullie reactie, maar nu weer ik het nog niet over de vulling :( wel kan ik jullie advies geven met invriezen,  dat kan heel makkelijk, marsepein of fondant maakt niet uit, de smaak gaat er niet op achteruit, 24 uur van te voren uit de vriezer halen en langzaam laten ontdooien, alle taarten wat ik over hou doe ik in de vriezer wel met veilige vullingen zoals botercreme, gaat prima !!

5

@ ivy.. ik weet dat ik taarten kan invriezen hoor... geef het ook als tip aan mijn cursisten na een workshop...
Ik geef alleeën aan dat ik er zelf niet achter sta en het dus nog nooit gedaan heb... ik houd alleen van verse taarten..

Maar zoals gezegd.. ik zou mousse niet doen omdat ik denk dat mousse zijn luchtigheid verliest bij het ontdooien.. maar dat denk ik.. zoals gezegd.. geen ervaring met invriezen.

Ik heb al verschillende keren taarten met chocolade mousse ingevroren, steeds bij het zelfde gezin! Ik gebruik dan gewoon almhof chocolade mousse (omdat de kinderen die zo lekker vinden ;))
en dat gaat perfect!

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

7

De chocolade-mousse staat gewoon bij de sticky bovenaan deze rubriek  ;) http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=91996

Chocolademousse invriezen kan in principe wel. Maar bij het ontdooien veranderd er wel altijd wat aan de structuur. Er zal wat in je biscuit lekken. Er gaat iets luchtigheid uit. Dus je proeft het verschil wel. Maar dat wil niet zeggen dat hij opeens niet meer lekker is. (alleen dus iets minder zoals bedoelt.)
Het is dus een beetje wat je aan kwaliteit wilt leveren.
(net zoals vers brood van de bakker verschilt van ingevroren brood qua kwaliteit, maar het is allebei eetbaar.)
Een biscuit 4 dagen bewaren zou ik zoiezo  niet doen, dat proef je echt in de droogheid. En chocolademousse zolang bewaren kan niet.