1

Onderwerp: Waar / hoe beginnen met deze hobby?

Hallo allemaal,

Nou ik het bakken van de taarten en cupcakes onder de knie heb, wil ik me gaan verdiepen in het aankleden hiervan... Lijkt me namelijk ontzettend leuk om te doen! Ik heb al verschillende spulletjes besteld, maar weet eigenlijk niet zo goed waar ik het beste mee kan beginnen. Zie zo'n mooie dingen op de site, maar dat is denk ik allemaal nog wat te hoog gegrepen... Dus vandaar mijn vragen aan jullie:

- Wat zijn mooie projecten om mee te beginnen?
- Welke technieken 'moet' ik echt leren?
- Welke materialen zijn voor jullie onmisbaar?

2 Laatst bewerkt door djehr (28-07-2012 13:19)

Re: Waar / hoe beginnen met deze hobby?

Er zijn heel veel manieren om te beginnen:

- workshop basis taart
- Howto's hier op de site lezen
- Youtube filmpjes bekijken
etc. etc.

een aantal handige topics:
http://www.deleukstetaarten.nl/faq
http://www.deleukstetaarten.nl/how-to/3/Projecten/
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=169809

3

Op de workshop na, heb ik dat natuurlijk al gedaan... Maar toch vind ik het moeilijk om zomaar ergens te beginnen. Als jullie terugkijken op het begin van jullie hobby, waarmee zijn jullie dan begonnen? Waardoor werd je echt aangestoken met het taartenbakvirus?

4

Ik doe even makkelijk en kopieer een stukje dat al op mijn site staat  :D

Sinds eind vorig jaar ben ik begonnen met het zelf maken en decoreren van taarten. Het begon allemaal toen mijn jongste zoon Steven van toen 17 jaar opeens cup cakes begon te maken en zich ook aan taarten wilde wagen. Om alleen voor hem alle toch wel prijzige materialen aan te schaffen die nodig zijn vond ik toch wel een risico voor het geval hij er na enkele maanden weer de brui aan zou geven. Dus ik trok de stoute schoenen aan en ging ook een poging wagen om een taart te bakken en te decoreren om te kijken of ik het wat vond en of ik het überhaupt zou kunnen. Sindsdien ben ik besmet met het taarten decoreer virus en maak voor elke gelegenheid die ik kan vinden een taart, meestal alleen en soms samen met Steven.

Ik zou met een boltaartje of in elk geval een rond taartje beginnen. Dat is wat makkelijker bekleden dan vierkant.
Hier een duidelijke howto voor het vullen, afsmeren en bekleden van een taart
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=169809

Verder kun je het decoreren met wat je maar wil. Leuke bloemetjes of misschien een leuk puzzel plaatje. Op de site van felicitaartjes.nl staat een how to van hoe een puzzel plaatje moet.

Om de onderrand van de taart zou je randje kunnen maken om eventuele oneffenheden weg te werken.

Wat ik persoonlijk je aan zou raden: een goede rolstok, een smoother en wat moddeling tools. De pröjs onderlegger (bureaumat) is heel handig met uitrollen van fondant of marsepein. Een pizasnijder voor het afsnijden van overtollig fondant. Ik vind een draaiplateau ook geen overbodige luxe met het afsmeren, bekleden en decoreren van een taart, gaat dan veel makkelijker. Hebben ze ook bij ikea en is niet duur.

Verder kan ik alleen maar zeggen spit heel het internet door en lees en kijk heel veel.
Succes!

Ik heb nooit een workshop gedaan. Bedenk wat voor taart je wil maken, wellicht met behulp van deze site, bekijk foto's en kijk wat voor jou te doen is. Begin niet te moeilijk want dan is de lol er snel af. En dan bekijk je wat je voor die taart nodig hebt.
Vandaaruit kun je verder gaan, en je taartenuitzet uitbreiden! En dat gaat héél snel!
Veel plezier met deze geweldige hobby!

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

6

Nadat ik besmet werd met het virus tijdens een workshop had ik nog 3 of 4 maanden om een taart te maken voor mijn zoontje die toen 3 zou worden. Ik heb elke gelegenheid aangenomen (prive dan ;) zoals op bezoek bij iemand, taartje voor peuterleidsters ivm laatste dag voor vakantie, een nietszeggend diplomaatje moest natuurlijk ook gevierd worden etc etc ) om te oefenen.

Begin gewoon met bloemetjes of simpel rondjes (uitstekers). De marsepein of fondant om de taart mooi heen krijgen is in het begin al een aardige uitdaging (soms nog wel eens :lol: ) Decoreren is dan soms een bijzaak.
En langzamerhand wil je daar ook uitdaging in (of misschien ook wel meteen). Ik google altijd naar ideetjes over een onderwerp (bv taart "thema", of in het engels cake) en aan de hand van wat ik dan zie en wat mij aanstaat en ik denk te kunnen of wil proberen. ga ik mee aan de gang.

Je zult zien dat je jezelf steeds meer zal uitdagen. Zeker als het niet perfect hoeft te zijn ivm eigen gebruik. De smaak van de taart is tenslotte toch het belangrijkste ;)

Succes, Evelien

Zoek je een printje? Pb mij gerust.

7

Oja, wat is voor mij echt onmisbaar?
De projs van de ikea. betaalbaar en werkt erg prettig om een grote lap marsepein/fondant (in mijn geval marsepein, ik werk eigenlijk weinig met fondant) uit te rollen.
De dralla van de ikea. Voor het kleinere werk, de decoraties voor op de taart.

Smoother vond ik in het begin niet zo nodig, ging prima met mijn handen, maar na meer ervaring toch aangeschaft en geeft veel beter resultaart :thumb:

Kleurstof, ik kleur zelf mijn marsepein

Kunstof roller, Eerst had ik alleen een kleintje en later heb ik er ook 1 gekocht van 50 cm. Een behoorlijke uitgave. Een pvc buis werkt ook. Maar ook dit werkt ivm gewicht van de roller veel fijner.

Uitstekers, ik kan echt niet zonder :lol: Heb er ook veel te veel inmiddels. Bloemetjes, rondjes, hartjes en sterretjes is wat mij betreft toch wel het minimum om verschillende simpele leuke taarten te kunnen maken. een cc's natuurlijk ;)

Taartzaag (ik heb die met 2 zaagjes, zou niet anders willen)

Als je toch bij de ikea bent. behalve die matten, en het draaiplateau wat ook al geopperd was (idd erg gemakkelijk, ik heb heel lang zonder gedaan, zelfs toen ik hem al had en merk nu pas dat ik hem steeds vaker erbij pak) zijn de blanda schaaltjes ook erg gemakkelijk. De 12cm en de 20cm zijn eigenlijk wel een must. Je kunt er gewoon je biscuit in bakken en het bekleden is eigenlijk wel gemakkelijker dan een gewone ronde taart.

Spateltje is heel goed vervangbaar voor een mes.

En dit is wat ik mij op dit uur van de dag zo even voor de geest kan halen wat ik minimaal uit de kast trek als ik aan het taarten ga.

Groetjes, Evelien

Zoek je een printje? Pb mij gerust.

8

Wauw, bedankt voor de reacties, hier kan ik wat mee! Ben vol verwachting aan het wachten op de post... Verschillende dingen uit de webshop besteld en die worden vanmiddag geleverd! Een goed begin is het halve werk!

... Mijn vriend vroeg gisteren aan me of ik het niet ook leuk zou vinden om echt uitgebreid te koken in plaats van al die taarten te maken... Haha, goed geprobeerd!