1

Onderwerp: E nummers in funcakes mix

Hallo,
Ik ben hier nieuw :P
Sinds m'n dochtertje op youtube de prinsessetaarten van howdini.com heeft ontdekt weet ze het zeker, ze wil een belletaart voor d'r derde verjaardag. Nou bak ik wel taarten maar biscuit was nooit mn favoriet, omdattie nooit zo hoog kwam. Dus flink aan het oefenen geslagen en ondertussen via dit forum funcakes mix ondekt. Mn gewone wordt ng niet zo heel hoog en heb net de eerste funcake in de oven staan (duim duim)

Nou zag ik op de ingredientenlijst nogal wat e nummers staan. Weet iemand of dat natuurlijke ingredienten zijn of dat dat echt chemische toevoegingen zijn waar de kleintjes van gaan stuiteren. ( als ze datval niet gaan doen van al die suiker van de fondant)
Papa is nogal voor veel dingen allergisch en ik ben een beetje voorzichtig met kleur/smaakstoffen.

Oja, op hoeveel graden bakken jullie de wondermold? Mn eerste poging stond op 180 gr en de jurk kwam net tot boven de knieen van de barbie zeg maar  :o

Groetjes
Annemiek

pffft ben helemaal uitgebakken

Re: E nummers in funcakes mix

de e-nummers waar kinderen van kunnen gaan stuiteren zoals je het noemt, zitten hier niet in. Als je dit erg belangrijk vindt, moet je vooral op de kleurstoffen letten en niet die van americolor kopen

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

De E-nummers zijn geen natuurlijke toevoegingen  :nooo en dus chemisch. Sommige E-nummers hebben de bijwerking van druk gedrag bij kinderen, anderen doen weer wat anders, sommigen zijn redelijk onschuldig. Sommige mensen proeven E-nummers in de smaak, anderen weer niet.

Dit is een hele goede betrouwbare site over E-nummers van de universiteit van Wageningen:
http://www.food-info.net/nl/index.htm

Als je op google het E-nummer intypt, samen met de term food-info kun je op deze site zien wat het E-nummer betekent en wat de bijwerkingen zijn.

4

Veel E-nummers zijn wel van natuurlijke stoffen hoor...

5

e nummer is gewoon een ander woord voor additief door de EU goedgekeurd, dat kan zowel natuurlijk als chemisch zijn...

Ja, sorry dat zeg ik verkeerd. Sommige additieven zijn wel van natuurlijke oorsprong. Ze zijn wel industrieel gemaakt. Zo zijn er veel natuurlijke additieven wel chemisch geproduceert. En als iets van een luis geproduceerd wordt bijvoorbeeld is het maar de vraag hoe 'natuurlijk' natuurlijk is.
Verhit en ingedikt citroensap uit een knijpflesje , wat dus relatief nog weinig processen doorlopen heeft, smaakt heel anders als vers citroensap.
Ook additieven van natuurlijke oorsprong kunnen bijwerkingen hebben.

7

ja maar bloem wordt meestal ook industrieel gemaakt terwijl het ook n natuurproduct is.
net als vitamines bijvoorbeeld.

t klinkt zoals jij het omschrijft nl alsof alle e-nummers sowieso slecht voor je zijn terwijl dat niet is.

8

e-nummers waar kindjes van gaan stuiteren zijn specifieke e-nummers waar die specifieke kindjes allergisch voor zijn en voor suiker geldt hetzelfde.

Verder heeft bijna alles een e-nummer. Als je geen e-nummers wilt gebruiken heb je zo ongeveer alleen suiker, zout en water tot je beschikking.

Het lijkt me handig om een lijstje te maken van de stoffen waar je dochtertje en genoemde papa niet tegen kunnen en alleen die dingen te vermijden. Dan is het vaak al ingewikkeld genoeg. :Y

@mieperdepiep: "Ook additieven van natuurlijke oorsprong kunnen bijwerkingen hebben" Klopt! Maar dat geldt voor alles. Dus ook "additieven" als bv bloem, ei, melk, enz. Elk voedingsmiddel kan bijwerkingen hebben bij diegenen die er allergisch voor zijn.

Maar de meeste mensen hebben van de meeste voedingsmiddelen geen last, dus als er niemand een specifieke allergie heeft kan je alles gebruiken. Of het gezond is is natuurlijk een tweede.  ;) Maar dan zeg ik: Volkorenmeel, oerzoet en biologische eieren. (Of je zoekt een voor jou acceptabele middenweg  :) )

If life gives you lemons, make lemoncurd.

9 Laatst bewerkt door Bommeltje (30-07-2012 23:27)

Even een fabeltje de deur wijzen..  ;)

Azo-kleurstoffen zijn synthetische kleurstoffen. Dat betekent dat de kleurstoffen chemisch bereid zijn. Azo-kleurstoffen komen in de natuur niet voor. Ze worden door fabrikanten vooral toegepast in alcohol, felgekleurd snoep, frisdrank en alcohol.

Azo-kleurstoffen zijn veilig. Uit één Engelse studie zou blijken dat kinderen hyperactief worden van azo-kleurstoffen, maar volgens de Europese voedselveiligheidsautoriteit (EFSA) zijn de effecten verwaarloosbaar klein.

De Europese Unie heeft niettemin uit voorzorg besloten dat producten met azo-kleurstoffen een waarschuwing moeten hebben op het etiket.

Ook de funcakes mixen zijn voorzien van waarschuwingen op de producten waar deze kleurstoffen in zijn verwerkt (zo uit mijn hoofd de rode fondant, en de rode marsepein)

Dit geldt voor de kleurstoffen E102, E104, E110, E122, E124 en E129). De exacte tekst luidt: “[naam of e-nummer van de kleuren]: kan de activiteit of oplettendheid van kinderen nadelig beïnvloeden."

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

10

mieperdepiep schreef:

Dit is een hele goede betrouwbare site over E-nummers van de universiteit van Wageningen:
http://www.food-info.net/nl/index.htm

Als je op google het E-nummer intypt, samen met de term food-info kun je op deze site zien wat het E-nummer betekent en wat de bijwerkingen zijn.

Bedankt; dit vind ik nou superhandig!  :thumb:

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

11

Was m'n eigen topic kwijt... Zoekfunctie gebruikt
Dank je wel voor die site,  heel veel nuttige informatie! ( we weten ongeveer waar papa groen van wordt, maar nog niet van de kleine, voorzichtig uitproberen dus.

pffft ben helemaal uitgebakken