1

Onderwerp: bol op springvorm???

ik bak mijn biscuit altijd volgens aanwijzing op de verpakking en heb altijd een bol bovenop staan.
Nu vind ik dat over het algemeen niet zo erg want ik laat hem op de kop afkoelen en bekleed hem dan toch met de "bolle" kant boven (anders ziet het niet uit..)

Nu zou ik ook wel eens een echte platte bovenkant willen hebben, is hier een trucje voor of kan ik het beste gewoon de bovenkant afsnijden zodat hij plat is???

Een fb-pagina om alles te showen/
www.facebook.com/LuckeyBakery

2

Re: bol op springvorm???

een truukje is er niet echt voor. Kapsel gewoon omdraaien en de onderkant als bovenkant gebruiken.

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

3

maar dan heb ik aan de onderkant echt openingen...
vullen jullie dan op met botercreme ofzo?

4

geen openingen hier aan de onderkant.
wat bedoel je met openingen? is het deeg dan niet goed verdeeld of zo?

5

Hij komt uit de oven en dan is hij bol aan de bovenkant. Ik haal hem uit de vorm en laat hem op de kop afkoelen.
Hij wordt dan wel nog wat platter maar blijft iets bol aan de onderkant waardoor ik dus een af staande rand heb en dus een opening rondom.....

6

Heb ik ook wel eens als ik hem omdraai op mijn rooster. Ik heb gemerkt dat dit niet allemaal te licht is. Ik draai hem nu om op een dikke broodplank, dat gaat beter.

7 Laatst bewerkt door xhafal (15-04-2012 19:08)

Luckey schreef:

Hij komt uit de oven en dan is hij bol aan de bovenkant. Ik haal hem uit de vorm en laat hem op de kop afkoelen.
Hij wordt dan wel nog wat platter maar blijft iets bol aan de onderkant waardoor ik dus een af staande rand heb en dus een opening rondom.....

nu begrijp ik het. Als die opening echt te groot is dan misschien toch een stukje van de  bovenkant (die dus de onderkant is geworden)  afsnijden.

8

Antwannette schreef:

Heb ik ook wel eens als ik hem omdraai op mijn rooster. Ik heb gemerkt dat dit niet allemaal te licht is. Ik draai hem nu om op een dikke broodplank, dat gaat beter.

wordt je biscuit dan niet te nat vanonder omdat de damp niet wegkwam?

9

ik heb vandaag weer een gebakken en geen mix gebruikt, maar een ingezonden recept van hier en deze is wel plat na het omdraaien.....
Ben benieuwd hoe hij smaakt, morgen ga ik bekleden...

10

Luckey schreef:

ik heb vandaag weer een gebakken en geen mix gebruikt, maar een ingezonden recept van hier en deze is wel plat na het omdraaien.....
Ben benieuwd hoe hij smaakt, morgen ga ik bekleden...

hopelijk lukt het goed.

11

Bij mij werd de bolling een heel stuk minder door de temperatuur van de oven een stuk lager te zetten. Eerst 140 graden en na 25 minuten verhoog ik richting de 150 (10 minuten) en dan nog iets van 5 minuten op 160 graden. Gelijk na het bakken op zijn kop op een broodplank en dan heb ik een mooi plat biscuit!

Wees Jezelf dan ben je al gek genoeg!

12

Een te hoge temp is vaak idd de reden dat er een te hoge bolling aan de boven kant zit.. dit heeft niet zozeer iets met de mix te maken

Tevens zijn hiervoor de bake-evenstrips.. Het probleem is namelijk dat je vorm eerder heet wordt dan de binnenkant van de taart, daardoor schroeit hij aan de zijkant dicht, maar moet nog wel rijzen.. en dat kan dan alleen maar in het midden.

Met de bake-even strips hou je de zijkanten van je bakvorm wat koeler, waardoor het biscuit gelijkmatiger kan rijzen.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

Heb even een ahaa momentje! Kijk net in de oven en mijn biscuit is ook wat bol in de springvorm. Dacht komt door de springvorm, aangezien hij nooit hoger komt dan dat de springvorm is. Terwijl ik m wel ophoog met bakpapier!
Als ik t biscuit op de kop laat afkoelen is hij vaak wel weer mooi recht, maar heb nu n eitje meer gebruikt dus op hoop van zegen straks!

@ Bommeltje
Mijn combi magnetron wil trouwens niet lager dan 150gr. Dus hoe los ik dat dan op? Doe ik m hoger verbrandt alles. Kan ik beter n hoge vorm (pan) kopen of die bake-evenstrips?

14

Even nog een update...

inmiddels lukt het me wel om de taarten mooi plat te "krijgen" na het afkoelen maar zodra ik gevuld heb en afgesmeerd, is die bolling toch weer daar....

Denk dat ik dus maar elke keer een dijkje ga spuiten en niet hoger dan dijkje vullen... *nu spuit ik geen dijkjes*

ik had dat probleem ook maar dan met vierkante taarten. wat ik nu doe is veel beslag aan de zijkanten en in het minder wat minder als ik het beslag in de vorm doe. uiteindelijk blijft de bolling beperkt na het bakken.

kijk ook eens op mijn website en laat een berichtje achter: http://miggels-taart.webklik.nl/page/homepage. Dank je wel.