1

Onderwerp: Biscuit bakken mislukt ?!

Hoi,

ik heb dus een poging gedaan mijn biscuit zelf te bakken ...
Ik had op internet gevonden dat hij 45min moet bakken op 160 graden ...

Na 15 min was de bovenkant van de biscuit al zwart aan het worden ...
Toen meteen de over lager gezet en nog wat laten bakken ...
Toen ik prikte met een sate stok bleef niks kleven dus ik dacht 'klaar' ...
Maar toen ik hem uit de oven haalde en wou laten afkoelen op een rooster liep het fout : Er liep nog deeg uit ?!

De binnenkant was dus toch niet gebakken ondanks er niks aan de stok bleef plakken van deeg ??

Moet hij dan toch op lagere temperatuur ?
Ik had nu de oven op boven en onder warmte (hetelucht functie werkt niet meer) en de taart stond midden in de oven ...

2

Re: Biscuit bakken mislukt ?!

ik heb dat ook voor gehad toen ik de eerste keer "mijn" (lees: die van mijn huisbaas) nieuwe oven gebruikte... Bovenkant verbrandde direct & midden bakte niet... Ik heb enkele weken moeten experimenteren met de graden van mijn oven en ik moet hem nu op "50" zetten (en ik geraak er niet wijs uit voor wat die 50 zou kunnen staan, farenheid, klein,... in alle geval het klopt niet met de celcius)

dus ik zou zeggen: experimenteren is het enige dat je kan doen.

3

Het kan al helpen om met een oventhermometer de werkelijke temperatuur van je oven te meten.
Misschien had je de oven op grill staan?
En misschien kan je proberen van eerst enkel de onderwarmte te gebruiken en pas op het einde de bovenwarmte?
Als je merkt dat je cake/biscuit al bruin begint te worden, kan je er ook altijd een bakpapiertje bovenop leggen, dat houdt het wat tegen.

Bij mij werkt het best in oplopende temperaturen, 15min op 140°; 15min op 150° en afhankelijk van de grootte van de cake nog 15-25min op 160°.

Elke oven is anders, en het is moeilijk om een standaard te geven van zo lang op die temperatuur. Dus het is veel experimenteren. Succes!

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

Ik heb een hetelucht oven en bij mij werkt het perfect als ik eerst 15 min op 125 graden bak dan 15 min op 140 graden en dan nog 15 min op 150 graden. Warmer gaat niet want dan krijg ik een enorme bol in het midden van mijn biscuit.  Tijden die ik noem zijn wel voor mijn bakvorm van 22,5x 10 cm.

5

Een oventhermometer zou idd miss wel eens een oplossing kunnen zijn ...
is een oven die al in het huis zat dus miss werkt hij gewoon niet meer zo goed ...
ga vandaag nog een poging doen en idd eens veel lager starten ...
Thx !