1

Onderwerp: spoed! Help! zwetende taart?!

Ik heb mijn eerste bestellings-taart gemaakt.. en zodra ik  hem uit de koelkast haalt begint hij enorm teplakken/zweten..? wat nu?! In de koelkast houden? koelkast hoger of lager? is er iets tegen te doen? hij smelt waar ik bij sta...  :s  :grr:  :grr:

alvast bedankt!

2

Re: spoed! Help! zwetende taart?!

Het komt door het vochtige weer. Een waaier tegeb houden kan helpen.
Anders op het forum zoeken voor tips. Veel mensen hebben met dit weer er last van.

3

Waar heb je mee afgesmeerd? Dat kán (indien bijvoorbeeld met de mix voor botercrème) ook een oorzaak zijn: marsepein en/of fondant vinden het vocht niet ok en smelten regelmatig......  :s

Naast het ellendige weer wat met de súperhoge luchtvochtigheid ook al voor heel veel ongemak zorgt......

4

Ja dat het het weer is, wist ik haha  maar wel in de koelkast bewaren?

Ik heb afgesmeerd met BC mix van funcakes

5

Annick dit heeft niets met de mix van de bc te maken.. Ze geeft toch aan dat hij aan de buitenkant zweet...

Het is buiten de koelkast warm en de luchtvochtigheid is enorm hoog
Zodra je een taart uit de koelkast haalt slaat door het temp verschil het vocht in de lucht neer op je taart. Zet hem het liefst in een kartonnen doos, dit absorbeert het vocht.. en hem gewoon met rust laten.

Heb je een taart met slagroomvulling, dan kan hij niet te lang uit de koelkast en zul je genoegen moeten nemen met een taart die blijft glimmen.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

6

Bommeltje schreef:

Annick dit heeft niets met de mix van de bc te maken.. Ze geeft toch aan dat hij aan de buitenkant zweet...

Het is buiten de koelkast warm en de luchtvochtigheid is enorm hoog
Zodra je een taart uit de koelkast haalt slaat door het temp verschil het vocht in de lucht neer op je taart. Zet hem het liefst in een kartonnen doos, dit absorbeert het vocht.. en hem gewoon met rust laten.

Heb je een taart met slagroomvulling, dan kan hij niet te lang uit de koelkast en zul je genoegen moeten nemen met een taart die blijft glimmen.

Ik zeg toch ook dat het kán......tjemig zeg.  :s
Je kan het ook op een 'normale' toon zeggen, alsjeblieft en dank je wel.

Smelten kan net zo goed aan de buitenkant zichtbaar zijn maar vanaf de binnenkant van de taart af glijden. Maar goed, ik houd mijn mond alweer dicht.....  :x

Veel succes ermee Rchell!

Ik heb precies hetzelfde probleem.
Het is momenteel zo erg dat ik vind dat ze niet verkoopbaar zijn. :(

Dat hij gaat glimmen ken ik. Klopt dat dit nu erger is met warm/vochtig weer. Snel werken en zolang mogelijk in de koelkast houden helpt wel iets.
Maar laatst was het bij mij zo erg dat de marsepijn bijna letterlijk van de taart gleed. Niet om aan te zien. Gelukkig was deze voor eigen gebruik. Anders had ik echt een nieuwe moeten maken.
Zou dit ook met het weer te maken kunnen hebben?
Ik heb dit namelijk nooit gehad, en deed niet anders dan normaal.

Iemand tips.......?

Thanx, liefs Annemarie

8

Ik heb hetzelfde, ik laat de taart even een kwartiertje staan met een ventilator erop, dan trekt het weer aardig weg. Maar de zomer is geen goede periode voor taarten maken...  :s  tenzij je een gekoelde ruimte hebt.