1

Onderwerp: hoe doe ik de marsepein mooi over een bolvorm taart

Hallo allemaal,

Ik ben nog supernieuw hier (moet me nog voorstellen sorry) en pas begonnen met taarten maken. Maar nu heb ik gisteren voor de juffen 2 mini boltaartjes gemaakt (blanda 12 cm) en kreeg ik het marsepein er niet mooi omheen. Uiteindelijk opgelost door de rand wat hoger te maken. Ook was mijn biscuit zo mooi luchtig geworden dat het eigenlijk was te zacht was. Of komt dit misschien omdat ik het biscuit de avond ervoor heb gebakken. Ik heb het biscuit in een plastic zakje bewaard in de voorraadkast (donker dus).

Nu wil ik dus heel graag weten wat de tips en trucs zijn voor zo'n minitaartje. Ik heb hier al zitten zoeken, maar kan het niet echt vinden. Wel heel veel andere tips gevonden en heel heel heel heel veel mooie taarten voorbij zien komen.

Dank jullie wel voor jullie reacties.
:)

2

Re: hoe doe ik de marsepein mooi over een bolvorm taart

dé tip is: geduld, en veel oefenen!

Op you tube staan veel filmpjes, vond ik erg leerzaam.
Vooral niet trekken aan de fondant en blijven strijken..

Biscuit moet goed luchtig zijn hoor, en ik bewaar het ook in een plastic zak, kamertemp.
Was hij goed afgekoeld voor je de zak gesloten hebt?

3

Dank je wel. Ik ga eens googlen op you tube. Ik dacht wel dat de biscuit goed afgekoeld was.

En oefenen en wat geduld hebben, tja dat is niet altijd mijn sterkste kan.  :(

4

oefening maak kunst hoor,ik heb in begin ook zo moeite maar hoe meer je maken hoe beter gaan.

5 Laatst bewerkt door SweetCleefCakes (07-07-2012 22:57)

De beste regel die je jezelf kunt opleggen is timing/planning. Door deze regel niet te volgen of om stappen over te slaan ga je al heel snel onderuit.
Het beste kun je de 3 dagen regel in acht nemen;
1. Bakken
2. Vullen en afsmeren en eventueel decoraties maken van gumpaste
3. Bekleden en decoreren

Alles heeft zijn tijd nodig, zo lijkt een taart na een uurtje of twee rusten al afgekoeld maar heeft deze ruim de tijd nodig om terug te koelen en zijn stevigheid te krijgen ( ik bak meestal s'middags en kan s'ochtend meteen aan de slag met vullen etc)
Je merkt dus wanneer je met je taartzaag aan de slag gaat dat de korst nog niet krokant genoeg is en meebuigt je taart in en vervolgens je gaten trekt in je kapsel omdat de binnenkant nog te zacht is.
Ook botercreme moet altijd even rusten en terug opstijven om 'lekker'mee te werken.
Een goede tip als je werkt met uitstekers e.d. is om ook je gumpaste even te laten rusten (niet te lang natuurlijk anders droogt 'ie uit!) zodat je geen rafels krijgt wat je moet bijwerken. Nou ja, je begrijpt me wel wat betreft de rest  ;)
Dus plan je bakavontuur goed zodat teleurstelling je bespaart blijft en je na afronding meteen weer zin hebt om verder te gaan!

Groetjes!

"A party without CAKE is just a MEETING"
www.sweetcleefcakes.nl

6

http://www.youtube.com/watch?v=We26gwKS … re=related
Bekijk deze maar en van hieruit kun je door zoeken op u tube.
Succes en veel plezier.

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

7

Negen van de tien taarten die ik maak zijn bolletjes. Inderdaad, goed laten afkoelen is belangrijk. Verder erop letten dat je de marsepein niet te dun uitrolt, zodat je het niet kapot wrijft als je 'm gaat bekleden. Als je je taartje eenmaal hebt bekleed, even een kwartiertje laten rusten, dan pas met de smoother gladstrijken.

(eigenlijk laat ik de botercreme nooit opstijven, dus of dat per se nodig is, betwijfel ik)

Succes!

Kaasblogjes: Licht verteerbaar leesvoer, lekker voor bij de borrel of als tussendoortje. Check www.facebook.com/kaasblogje

8

Bedankt voor de tps. Ik heb het bolletje maar een minuut of 30 laten afkoelen en toen in een zakje gedaan.
Ik ga eerdaags weer eens oefenen.

9

ik weet niet wat je verkeerd hebt gedaan, want ik vind een boltaartje juist makkelijker bekleden dan een gewone ronde taart. maar oefening baart zeker kunst!

10

Je biscuit wordt ook steviger van invriezen. Gewoon 1 nachtje is al genoeg, maar langer mag natuurlijk ook.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties