1

Onderwerp: hele domme vraag ....over koekjes

:o zoals de titel al zegt een ergggg domme vraag

Eigenlijk meerdere als t ff kan ;)

taarten...cc's nooit problemen mee gehad.. maar ik en koekjes..dat zijn geen vrienden. NU heb ik 6 weken vrij dus alle tijd om goede koekjes te leren maken :)

ik heb wat recepten gevonden en gekregen.. en nu heb ik een paar vragen.

Als er in een recept poedersuiker staat..kan ik dan ook suikerbakkerspoeder gebruiken.. of mis ik dan een aantal essentiele ingredienten?
en.. nu de allerdomste.. als er staat meng t deeg.. moet ik t dan met de hand doen of kan t ook gewoon met de kneedhaak van de mixer :o

mn moeder leerde me altijd dat je deeg nl met de kneedhaak moet doen, maar ik lees hier vaak mix t erdoor en dan denk ik weer aan mn gewone gardes.. enne.. ik had mezelf net aangeleerd niet al te lui te zijn en t met de hand te kneden..

kortom.. hoe meng ik t deeg ( sjowwwwwwwwhe.. ik voel me echt dom nu  :D )

bedankt voor t reageren..enne.. ja ik zal binnenkort mn haar weer laten blonderen :)

2 Laatst bewerkt door Carien (20-07-2012 18:50)

Re: hele domme vraag ....over koekjes

suikerbakkerspoeder = poedersuiker, maar dan zonder anti-klontermiddel (zover ik begrepen heb), dus da's hetzelfde :Y

koekjesdeeg lijkt mij te zwaar voor gardes en dus moet het met deeghaken. Bij mij werken die dingen niet naar behoren (? :think:  :o ), dus ik kneed gewoon met m'n handen :Y

enneuh, wie weet ben je wel gewoon blond, net als zovelen  :Y  O-)  ;)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

Het enige domme aan je berichtje is dat je jezelf dom noemt :Y  O-)

En dan nu de antwoorden op je hele gewone vragen! :

Suikerbakkerspoeder kan je gewoon gebruiken als er poedersuiker staat. :Y

Deeg mengen kan wel met de deeghaak van de mixer, maar pas op dat je het dan niet te lang doet, anders wordt het brooddeeg. Ik doe het zelf het liefste met de hand, dan kan het bijna niet misgaan. Maar doe gewoon wat jij zelf het prettigste vindt.

Als je iets moet mixen dan idd met gardes of met een k-klopper/planeet als het zwaarder is.

Enneh.... blond? Lekker zomers! Juist nu het zonnetje er dan toch is!!!!!! :+

If life gives you lemons, make lemoncurd.

4

hai pien

je kan kneden met je handen of met de deeghaak

NOOIT met de garde.
je garde kan daar niet zo goed tegen

laat me raden je gaat de vanillebatons maken?

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

5

owwwwww... jullie zijn lief.. zeggen dat ik niet blond ben :)

maare..geloof me.. ik voel me redelijk blond als ik moet vragen met welk onderdeel ik een deeg moet mixen :D

@carien
ik wist dat er iets miste in sbp dat wel in poedersuiker zat grin.. k was alleen vergeten dat t alleen t anti klontermiddel was:)

ow..en spidy..
ik zit nu met 4 koekjesrecepten voor mn neus.. ben aan t kijken welke ingredienten ik al in huis heb..dus of t vanaaf kan.. heb ik t niet in huis..dan ga ik of mn vent vervelen...of cakepops maken :)

6

voor meer tips en trucs:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=86988

Ik ben zelf het meest weg van het recept van Peggy Porschen.
Enne..dit recept maak in in de mixer met de bisschopshaak (ik heb een kitchenaid)...precies zoals Peggy Porschen het ook doet  :D

En wat de dames voor mij ook al zeiden: domme vragen bestaan niet hoor. Als je iets voor het eerst doet is het helemaal niet gek om vragen te stellen!

7 Laatst bewerkt door sweet978 (20-07-2012 22:09)

@djehr

ik had je topic al meerdere keren doorgelezen:)

ik heb 4 recepten..oa die van pp en zandkoekjes uit je topic al opgeschreven en aan de magnetron hangen:)

alleen..ehm.. een bisschopshaak...das een eenarmigebandiet he?
t worden hier de kneedhaken denk ik.. ik heb nl een tomado van de blokker  :lol:

t is gewoon vreemd.. geef me fondant.. marsepein.. en of ri.. no problem.. gaat prima.. maar een koekje.. of een cakepop...omg.. das drama

8

sweet978 schreef:

@djehr

ik had je topic al meerdere keren doorgelezen:)

ik heb 4 recepten..oa die van pp en zandkoekjes uit je topic al opgeschreven en aan de magnetron hangen:)

alleen..ehm.. een bisschopshaak...das een eenarmigebandiet he?
t worden hier de kneedhaken denk ik.. ik heb nl een tomado van de blokker  :lol:

t is gewoon vreemd.. geef me fondant.. marsepein.. en of ri.. no problem.. gaat prima.. maar een koekje.. of een cakepop...omg.. das drama

Bischopshaak:
http://d037343-s06.bytecdn.nl/media/catalog/product/cache/3/image/265x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/k/i/kitchenaid_mengh_49b2823201523.jpg
;)

Maarre gaat goed komen hoor met de koekjes. Lijkt moeilijk, maar als je gewoon het recept volgt kan het bijna niet mis gaan  :thumb:

9

we hebben 6 weken de tijd.. dus moet goed gaan komen..grin waar een schoolvakantie toch niet allemaal goed voor is.

ow.. btw.. djehr
die gekleurde whoopie's... die kan ik niet meer op de foto zetten.. vriend had ze opgeruimd aangezien ik aangegeven had dat ze mislukt waren :)

10

yessssss.... ik kan koekjes bakken;)

heb t recept van PP gebruikt..en die waren goed in vorm gebleven> ik vond ze wel wat licht, maar heb ze eruit gehaald toen de zijkanten gingen verkleuren. Misschien de volgende keer toch wat langer. Ze zijn hier thuis in iedergeval goedgekeurd.

Ik liep alleen wel tegen t probleem aan dat als je de koekjes uitgestoken hebt en op de bakplaat wilt leggen..ze wel lichtelijk vervormen..
iemand daar een tip voor?

Nu eens bedenken hoe ik ze ga versieren:)

ow.. meteen een vraag.. versierde koekjes met fondant... ook gewoon in een weckpot met rijst?
En koekjes met RI... hoe lang moeten die ongeveer drogen? en kunnen die dan ook in een weckpot met rijst?

more questions to come:)

11

foto's !?!?!?!?!

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

12

als ze versierd zijn neem ik aan ????

13

ja leuk maar ook nu

14

het vervormen van je deeglapje tijdens het op de bakplaat leggen kan je voorkomen met bv een taartschep of met een palletmes

je moet de koekjes misschien met lagere temp bakken als je randen bruin worden
en misschien heb je niet gelijkmatig uitgerold waardoor de randen misschien dunner zijn en dus eerder bruin worden.

en fondant versierde koekjes bewaar ik gewoon in een koektrommel!

en verpakte koekjes  in kleine zakjes met een strik erom heen blijven ook heel lang goed en lekker.

15 Laatst bewerkt door sweet978 (21-07-2012 21:34)

ze zijn er hoor :)

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … 2127194396

ik was nu na 3 koekjes idd ook al over gestapt op mijn ouderwetse taartmes.. misschien eens een goede platte aanschaffen..deze heeft kartelrandjes nl

hmz.. ze zijn niet heftig verkleurd aan de randjes hoor.. maar ik las in t topic van djehr juist dat ze oed zijn als de randjes licht verkleuren. Je moest juist niet wachten tot ze helemaal bruin zijn..dan heb je een droog koekje begreep ik.

een koektrommel... wist je dat ik die niet eens heb:)

16

Koekjes nietlanger bakken hoor. Alleen als ze nog wat zacht zijn als je ze nu eet. Als ze lekker knapperig zijn dan is het goed. Dit deeg blijft gewoon wat bleek. Als je ze langer bakt dan worden ze keihard.

Wat ik meestal doe is het deeg uitrollen klaarmaken en dan gelijk uitrollen tussen 2 stukken bakpapier. Daarna het uitgerolde deeg 20 minuutjes in de koelkast. Het deeg is dan lekker stijf. dan steek ik de koekjes uit en vervormen ze niet als je ze oppakt. (oppakken doe ik trouwens met een palletmes)

17

dat is wel een goede idd.. uitgestoken nog ff in de ijskast.

Moeten ze dan langer in de oven.. omdat ze uit de ijkast komen?

dit was PP idd.. volgende week t recept van spidy uitproberen :)