1

Onderwerp: trempereer vraagje

Hoi,

Nou kom ik zeer regelmatig tegen dat je bij 'natte' vullingen moet tremperen om te zorgen dat je biscuit niet droog wordt.
Wanneer is je vulling echter een 'natte' vulling, want dat begrijp ik, met mn blonde koppie, dus nog steeds niet helemaal.
want met bc mix hoeft het niet en daar gaat toch ook echt water in!!!
Dus water is niet de graadmeter lijkt me.

Wie kan me hierbij helpen?

Groetjes Sandra

I may not be perfect, but i'm always me

2

Re: trempereer vraagje

Dat heb ik me ook altijd al afgevraagd...Ik snap er ook niks van. :nooo  :/

3

Moet je bij cake ook tremperen? Of alleen bij biscuit? Ik werk nl altijd met cake, dat wordt in mijn familie meer gewaardeerd dan biscuit

Trotse mama van Tim en Cas!

4 Laatst bewerkt door mieperdepiep (18-07-2012 13:08)

Tremperen is mijn favoriete onderwerp  :)

Een cake kun je tremperen, hoeft niet mag.. Biscuit 'moet' je eigenlijk altijd tremperen. (haha, wat zeg ik nu, als je 'moeten' gebruikt heb je zo een heel forum over je heen.. :s ) Uiteraard niets hoeft en alles mag je lekker zelf weten, maar volgens de regels van de banketbakkerskunst is een biscuit juist bedoelt om te tremperen, omdat het vanzichzelf wat droog is en weinig smaak heeft, aangezien er geen boter door zit, wat normaal gesproken de smaak draagt.
Een natte vulling als lemon curd, bavaroise, creme suisse heft het al een beetje op, maar zelfs dan is het lekkerder met trempeersiroop. Drogere vulling als (M)BC vind ik ook echt niet lekker zonder tremperen.
Ik weet dat echt heel veel mensen hier dat echter toch doen, maar dan heb je mijn taart nog niet geproeft.. O-)
Tremperen helpt daarnaast ook nog om je houdbaarheid te vergroten. En last but not least.. het smaakje natuurlijk. Zeker tremperen met alcohol/ likeurtjes die de smaak van de vulling verder omhoog tilt helpt een taart echt naar een hemels niveau  :Y .

In biscuitmix zitten al kunstmatige stoffen die de houdbaarheid vergroten en het vocht wat vast houden tegen uitdrogen, zit kunstmatige vanilline in voor een smaakje. Daarom komt het bij een 'from scratch' bakken ook nog nauwkeuriger. Dus je zou denken dat een biscuitmix zonder tremperen dan lekkerder is.. Maar juist die toegevoegde stoffen proef je altijd als zo'n plakkerige plastic nasmaak op je gehemelte na een hap.. Niet iedereen schijnt het te proeven, maar als je eenmaal pakjesloos eet, proef je het daarna direct.

5

mieperdepiep schreef:

Tremperen is mijn favoriete onderwerp  :)

Een cake kun je tremperen, hoeft niet mag.. Biscuit 'moet' je eigenlijk altijd tremperen. (haha, wat zeg ik nu, als je 'moeten' gebruikt heb je zo een heel forum over je heen.. :s ) Uiteraard niets hoeft en alles mag je lekker zelf weten, maar volgens de regels van de banketbakkerskunst is een biscuit juist bedoelt om te tremperen, omdat het vanzichzelf wat droog is en weinig smaak heeft, aangezien er geen boter door zit, wat normaal gesproken de smaak draagt.
Een natte vulling als lemon curd, bavaroise, creme suisse heft het al een beetje op, maar zelfs dan is het lekkerder met trempeersiroop. Drogere vulling als (M)BC vind ik ook echt niet lekker zonder tremperen.
Ik weet dat echt heel veel mensen hier dat echter toch doen, maar dan heb je mijn taart nog niet geproeft.. O-)
Tremperen helpt daarnaast ook nog om je houdbaarheid te vergroten. En last but not least.. het smaakje natuurlijk. Zeker tremperen met alcohol/ likeurtjes die de smaak van de vulling verder omhoog tilt helpt een taart echt naar een hemels niveau  :Y .

In biscuitmix zitten al kunstmatige stoffen die de houdbaarheid vergroten en het vocht wat vast houden tegen uitdrogen, zit kunstmatige vanilline in voor een smaakje. Daarom komt het bij een 'from scratch' bakken ook nog nauwkeuriger. Dus je zou denken dat een biscuitmix zonder tremperen dan lekkerder is.. Maar juist die toegevoegde stoffen proef je altijd als zo'n plakkerige plastic nasmaak op je gehemelte na een hap.. Niet iedereen schijnt het te proeven, maar als je eenmaal pakjesloos eet, proef je het daarna direct.

Ok....maar hoe wordt het precies gedaan?? Je zegt met trempeersiroop, maar waar smaakt dat naar en waar haal je die? Wordt het erover gedruppeld of op een andere manier gedaan? Ben nog een leek. :o

6

trempeersiroop is heel makkelijk zelf te maken
1 deel suiker bijv. 200 gram en 1 deel water, ook 200 gram
dit even roeren in een pannetje. laten koken zonder te roeren tot de suiker is opgelost. af laten koelen.

in een flesje doen (bijv. zo'n poffertjesfles) alcohol toevoegen en mengen.

7

Dank je voor het recept!! Ik ga ook proberen om mijn taarten "hemels" te maken! :Y Alhoewel mijn dochter zegt dat ze het al zijn. :o En hopelijk kan ik nu meer ervaringen opdoen. :Y De laatste 2 taarten waren een ramp. :(  :think:

8

essusweets schreef:

trempeersiroop is heel makkelijk zelf te maken
1 deel suiker bijv. 200 gram en 1 deel water, ook 200 gram
dit even roeren in een pannetje. laten koken zonder te roeren tot de suiker is opgelost. af laten koelen.

in een flesje doen (bijv. zo'n poffertjesfles) alcohol toevoegen en mengen.

Ziet er goed uit. Enkel nog wel wat vraagjes, natuurlijk hahaha.
Wat voor alcohol gebruik je?
Ik drink zelf nml absoluut niet en vind dus de meeste alcohol echt niet lekker.
Ik neem aan dat dit qua smaak wordt opgeheven door de suiker en water?
Hoeveel alcohol voeg je er aan toe?
Hoe lang kun je dit bewaren?
en, last but not least, hoeveel doe je over een laagje cake? (besprenkel je de gehele laag met druppeltjes of slechts hier en daar?)

Heb het tremperen echt nog nooit uitgeprobeerd, maar had met mijn eigen verjaardagstaart zelf het idee dat het iets te droog was, vandaar.
Heb ik alleen met bc en jam geen last van, maar wel met bavarois enz.
Vandaar mijn vraag.

Alvast bedankt weer voor je uitleg.

9

http://www.deleukstetaartenshop.nl/choc … p-957.html

zo'n flesje voor 2/3 vullen met de siroop. aanvullen met cointreau (erg lekker bij slagroom+abrikozenjam of creme+abrikozenjam)
dit kun je wel een maand bewaren in de koelkast en denk dat je een taart van 25 cm a 30cm doorsnede met zo'n flesje kunt tremperen.

als je in het flesje knijpt komt er een straaltje uit en deze zigzag je over je biscuit/kapsel heen.

over de alcohol, het liest een zo hoog mogelijk percentage. cointrau of rum is het meest geschikt maar veel variëren met smaakjes.

10

Hmmmm.....met cointreau of rum, dat gaat er wel in. :Y  :9 Dank je!

11

Doe het normaal gesproken alleen met suikersiroop.
Nou drink ik dus geen alcohol en wil ik het ook helemaal niet in mn gerechten hebben.

Zou amandel essence oid ook lekker zijn?
Met wat kan je het allemaal doen?

12

Ik doe door de suikersiroop altijd een scheut citroensap, is vrij neutraal en lekker fris t.o.v. de marsepein/fondant!

13 Laatst bewerkt door mieperdepiep (18-07-2012 22:36)

Er zijn verschillende recepten voor de basis suikersiroop in omloop. Meeste verhoudingen gaan uit van 1:1 water:suiker, soms 1:2. Als je in het Engels googled op simple syrup vind je heel veel.
Ik heb laatst al eens dit gemaild met een forumgenoot. Heb het maar even gecopieerd vanwege het lange verhaal. Her en der wat toegevoegd.

Trempeersiroop maak je door 1 deel water samen te koken met minimaal 1 deel suiker. Komt niet heel precies, want het water wil je gedeeltelijk laten verdampen. Ik doe meestal 1 kop suiker met 1 kopje water. Sommige recepten vragen om , na het oplossen van de suiker nog 1 minuut door te koken, anderen om echt tot een siroop in te dampen. Resultaat is dan een dikkere siroop, dan de siroop die alleen een minuutje heeft doorgekookt. : Ik heb het niet recent meer gemeten, maar dus uit mijn hoofd kook je het dan tot 103-105 graden. Dus óver de kook heen. Het duurt vrij lang (afhankelijk hoeveel water je er in had) totdat het 100 graden water naar 103-105 graden gaat. Er moet eerst veel water verdampen. Je ziet daarna ook op het oog het verschil. (nadat je het een paar keer gedaan hebt) Ineens gaat het wat anders bubbelen, meer grotere bubbels. En als je het van een lepel laat afvallen zie ik het nu heel goed. Normaal water valt echt als water (dus..) naar beneden, en bij 105 graden siroop is het net een tik dikker geworden, zodat de vaart van zo'n straaltje er ineens uit is en hij een wat dikkere druppel maakt. Je moet dan niet verder doorkoken, want dan krijg je hele taaie siroop en uiteindelijk zelfs karamel. Eenmaal afgekoeld is het nog dikker, dus het moet ook niet té dik worden.

Je kunt onwijs varieren met smaakjes: citroen of ander vruchtensap, munt, koffie, gember, kruiden en dus allerlei soorten likeur of alcohol. Denk ook aan smaakextracten als amandelextract of sinaasappelextract (rozenextract).
Afhankelijk hoeveel alcohol je in je taart wilt kun je de likeur van het begin af laten meekoken (dan verdampt bijna alles, ook iets smaak weg), of aan het net klare en nog hete siroopje toevoegen (dan verdampt er een klein beetje), of aan afgekoelde siroop toevoegen voor maximaal alcohol en smaak. Voor nóg meer alcohol maak je niet eens een siroopje en doe je het puur op je taart. Muntblaadjes laat ik na het koken meetrekken (heel heet meekoken kunnen ze bitter gaan proeven). Kan flink wat munt hebben voor een goede smaak. Deze later weer eruit vissen. Citroen of limoensap kun je zowel meekoken als later toevoegen, maar later kun je niet al teveel toevoegen, omdat het anders weer te waterig wordt. Dat geldt voor alcohol niet. Citroenrasp kan ook, zit ook veel smaak in.

Idee achter de dikte van de siroop versus suikerwater is dat water aan een taart toevoegen de houdbaarheid verkort, want vocht is een goede voedingsbodem voor bacteriën, maar alcohol of siroop bevatten juist zoveel suikers dat het dan juist weer conserverend werkt. Water geeft een natte taart, siroop een smeuïge taart. Je wilt dus niet een te dunne siroop. Dat werkt ook niet, dan blijft het niet hangen in je biscuit, maar druipt langzaam naar de bodem.
Ik denk dat de meeste patissiers hun kapsel tremperen, zowel voor de houdbaarheid, voor de smeuïgheid als voor de smaak. Ik heb ook wel eens letterlijk complimenten gehad voor de smeuigheid van mijn taart, dat krijg ik bij een droog biscuit niet voor elkaar. Daarnaast heeft een biscuit van zichzelf weinig uitgesproken smaak, tenzij je er veel vanille of citroenschilletjes door heen doet. Door het te tremperen wordt het kapsel van zichzelf uit ook een tractatie en niet alleen een basis voor je vulling die lekker is.
Nou een hoop blabla.
Als je fruit gebruikt in je taart is elke (goede) likeur van hetzelfde fruitsoort echt iets wat de smaak nog verder omhoog tilt. Dus aarbeienlikeur bij een vulling met aardbei. (volgens één van mijn eters gaf dit echt een aardbeienexplosie in de mond) Grandmarnier past heel goed bij witte chocola, alleen niet teveel. Munt en citroen bij veel fruitsoorten en yoghurtbavaroise. Een beetje rum bij pure chocola. Bij appel kun je aan kaneel, kardemom denken en/ of een paar lepels calvados. Heel licht gekarameliseerde gecondenseerde melk bij room en karamel. Of de karamelsaus de gelegenheid geven in het biscuit te trekken. Soms zijn er ook verrassende combinaties. Zo kan een ietsje kalua een frambozenconfiture precies de smaak van framboos laten versterken. Ook kan de smaak van koffie de smaak van chocola enorm versterken.   
Behalve die met de gecondenseerde melk of teveel later toegevoegd citroensap, kun je de siroop mega lang buiten de koeling bewaren. Het conserveert zichzelf.
Afhankelijk van hoeveel smeuïgheid en smaak je wilt kun je een paar theelepels toevoegen aan elke laag, tot in totaal een half kopje siroop per taart als je echt een smeuïge taart wilt. De onderste laag mag je niet teveel tremperen, daar trekt zoiezo al veel vocht heen en je wilt de taart ook makkelijk kunnen opscheppen, waarvoor een droger en steviger biscuit handig is.

Hier nog een linkje voor wat smaakjes: http://suite101.com/article/how-to-make … rup-a79194

Is dit lang genoeg..? :D  :o  :o

14

En voor een kindertaart? Hoe zit het dan met die alcohol? :)

15

Ik zelf gebruik dan of écht een heel klein beetje. Of laat de alcohol meekoken met de siroop, zodat er al veel verdampt. Of je kiest dus voor citroensap/ munt/ kruiden/ vanille (koffie, haha ook niet teveel).
Je moet even kijken naar het alcoholpercentage van de drank, of denken in de eenheden waarin je het normaal serveert. 1 eenheid verdeelt over een taart van 10 personen vind ik dan al te veel voor kinderen, dus nog wat minder.
Je herkent het dan net niet, maar toch denkt iedereen, goh waarom is die taart toch zo lekker.
De meesten proeven dan niet de alcohol, maar meer de smaak erachter van de likeur. Had een keer iemand die bij een licht getrempeerde taart met Grand marnier vroeg; 'ik proef iets van sinaasappel', terwijl niemand drank proefde. Bingo; grand marnier = sinaasappellikeur.

16

ik trempeer mn taarten ook altijd doet zoveel voor de smaak :Y

en voor kindertaarten met citroen of sinaasappelsap doe ook wel eens een scheutje van die ranja uit die blikken flessen erdoor of de likeur mee laten koken is alle alcohol weg

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

17

wow, wat een informatie!

Dank jullie wel, hier ga ik zeker wat mee doen.

Heb volgende week een bruidstaart, die hebben ook al geproefd, dus daar ga ik denk ik maar niet bij beginnen hahaha, maar ga eerst een taart voor mezelf proberen. (mooi excuus om weer wat te doen met mn kleine meid)

Vind de smaakjes combi best lastig, maar ga het linkje eens even goed bestuderen.

Dus bij deze: mijn dank is groot!  :D

18

Hartelijk bedankt voor de vele info!!! Hier kan ik al super veel mee! :thumb:  :Y Het is nu best nog vroeg...en krijg al  zin in lekkere "hemelse" taart  :9 als ik dit allemaal lees.  :o

19

Ik gebruik vaak vanillecreme met aardbeienjam en 4- vruchtenjam voor kindertaarten. Tot nu toe trempereer ik eigenlijk nooit, maar als ik het hier zo lees moet ik het toch maar eens gaan proberen.
Ik vind het dan toch moeilijk met welke smaak ik dat dan moet doen.
Citroen misschien?

20

hoe zit het met de trempeer siropen uit de webshop? iemand die al eens uitgeprobeerd?

21

Mirie schreef:

Ik gebruik vaak vanillecreme met aardbeienjam en 4- vruchtenjam voor kindertaarten. Tot nu toe trempereer ik eigenlijk nooit, maar als ik het hier zo lees moet ik het toch maar eens gaan proberen.
Ik vind het dan toch moeilijk met welke smaak ik dat dan moet doen.
Citroen misschien?

citroen is er lekker bij en haalt de smaak goed op

22

IMadeCake schreef:

hoe zit het met de trempeer siropen uit de webshop? iemand die al eens uitgeprobeerd?

die zullen best goed zijn maar het is net als met cakemix ed makkelijk zelf te maken en best wel duur
misschien dat je dan wel meer smaken hebt
heb me er niet zo in verdiept

23

Wat een geweldige info mieperdemiep! Bedankt.

24

IMadeCake schreef:

Zoals coconuts al zegt, op zich makkelijk zelf te maken. En je kunt het lang bewaren.

Maar als je echt voor makkelijk gaat snap ik dat je liever kant- en klaar koopt. Ik ben een echte 'from scratch' bakker. (is in het nederlands niet echt een goede term voor, maar zeg koken zonder pakjes en chemische smaakstoffen). Ik zou even goed op het etiket van de fles kijken en kijken of er alleen natuurlijke ingredienten in zitten, of dat het kunstmatige smaakstoffen bevat. Dat is namelijk nogal een kwaliteitsverschil. Zelfde met likeur trouwens, er bestaan goedkope likeurtjes, bijvoorbeeld aardbeienlikeur waar nooit geen echte aardbei in verwerkt is. Als je het dan voor de smaak doet krijg je dat 'hemelse effect' O-) wat mij betreft niet.  Wel werkt het goed tegen een droog biscuit.

25 Laatst bewerkt door mieperdepiep (20-07-2012 19:59)

net even gekeken op de patidess-site. Er wordt gewerkt met aroma's (naast dat er soms ook echte fruitpuree in zit). Alleen de koffiesiroop was zonder kunstmatige aroma's.

Tja dat is dus aan jouzelf en aan je klanten of ze dat lekker vinden...

Het is niet slecht, maar ik denk dat het lekkerder kan..

Edit; niet overdrijven.. vast lekker, maar zelfgemaakt blijft lekkerder.