1

Onderwerp: Teveel beslag

Hoi allemaal

Afgelopen weekend als proef een piepklein taartje gebakken. Maar na he maken van het beslag bleek dat dat veel te veel was.
Daarnet het beslag voor de eigenlijke taart gemaakt (volgens de zak van het biscuitdeeg). 330 gr mix, 5 eieren en 33 ml water voor een vorm van 26 cm. En al weer te veel beslag.

Hoewel ik gelezen heb dat je beslag eigenlijk niet te lang moet laten staan vind ik het zonde om het weg te gooien en bak hierna nog maar een biscuit die ik in vries om later af te maken.

Maar wat ik nu wilde weten is waarom ik veel te veel beslag krijg :s
Ik heb een springvorm van 26 cm doorsnee.

2

Re: Teveel beslag

hoe hoog is je springvorm?

Hoi,

Ik heb een handige berekening voor je beslag, op voorwaarde dat je biscuitmix gebruikt.
Als je bakvorm er niet bij staat, zorg er dan in ieder geval voor dat je beslag voor 2/3 de vorm vult.

Je kunt ook een berekening maken voor de hoeveelheid beslag dat je nodig hebt: Vul je vorm voor 2/3 met water, deel dat getal door 350 = een getal. Per ei heb je 66 gram biscuitmix nodig.

Bijv: 1500:350=4,28 = 4,5 eieren (5 eieren). 4,5 x 66= 297 (300) gram biscuitmix.
Beslag in de vorm altijd max, 3/4 vullen om te voorkomen dat ie overstroomt.

4

Of makkelijker: vul de hele vorm met water en gebruik per liter inhoud 1 ei, 66 gr mix en 6 gr water.........

Gebruik je geen mix, dan staat hier de berekening: http://www.deleukstetaarten.nl/faq/3/Ho … dig+heb?+/

@Saskia: vullen voor 2/3 is niet altijd helder als maatstaf: bij een blanda bijvoorbeeld is de bovenkant ruimer dan onder, waar zit dan de 2/3?

@karin09

is dit per liter of halve liter?

want in mij 26 cm vorm gaan 5 eieren maar geen 5 liter lijkt mij

gr

6 Laatst bewerkt door djehr (18-07-2012 10:55)

De inhoud van je 26 cm vorm is afhankelijk van de hoogte.
5 cm = 2,7 liter
6 cm = 3,2 liter
7 cm = 3,7 liter
8 cm = 4,2 liter
9 cm = 4,8 liter
10 cm = 5,3 liter

Ik hou voor de mix aan: per halve liter inhoud van je vorm:
1 ei, 65 gram mix, 6,5 ml water

Als je vorm lager dan 5 cm is dan heb je inderdaad te veel beslag. Je zou dan je vorm kunnen ophogen met bakpapier.
Misschien een stomme vraag, maar heb je gecheckt of je vorm 26 cm is?Ik heb een springvorm van Blokker daar staat op dat hij 20 cm is maar als je hem meet dan is het maar 18  :/

7 Laatst bewerkt door @ppeltje (18-07-2012 11:39)

Karin09 schreef:

Of makkelijker: vul de hele vorm met water en gebruik per liter inhoud 1 ei, 66 gr mix en 6 gr water.........

Is per halve liter (en dus niet per liter)  ;)

Heb je ook al in de tabellen gekeken in de linker kolom?
Daar staat per vorm hoeveel je nodig hebt.

Succes!

Dat is toch een TAART waard!

Zoals hierboven staat.. :Y

Beslag laten staan wordt niet echt een succes, hoor. Biscuit moet het hebben van zijn luchtigheid en zelfs na een kwartier zie je al dat het al een stuk is ingezakt, laat staan langer. Dan krijg je een hele zwaar taaig biscuit.

9

eileen_posthuma schreef:

@karin09

is dit per liter of halve liter?

want in mij 26 cm vorm gaan 5 eieren maar geen 5 liter lijkt mij

gr

Per halve liter..........sorry  :o

10

@appeltje: de tabellen gaan uit van 6 of 7 cm hoogte...........de gemiddelde springvorm haalt dat niet, dus dan is tabellen volgen lastig.

Het overzicht van Djehr is  :thumb:

@Djehr: die ervaring heb ik ook dat springvormen vaak kleiner zijn dan de maat die opgegeven wordt. Aan de andere kant weet ik ook dat velen de hoeveelheden van een maat groter gebruiken om een hoog biscuit te krijgen.

11

Karin09 schreef:

@appeltje: de tabellen gaan uit van 6 of 7 cm hoogte...........de gemiddelde springvorm haalt dat niet, dus dan is tabellen volgen lastig.

Daar heb je gelijk in.
Je zou dan eventueel wel de vorm wat kunnen verhogen met bakpapier, om toch die hoogte te krijgen. Werkt altijd prima bij mij.

Dat is toch een TAART waard!

12

Karin09 schreef:

Het overzicht van Djehr is  :thumb:

@Djehr: die ervaring heb ik ook dat springvormen vaak kleiner zijn dan de maat die opgegeven wordt. Aan de andere kant weet ik ook dat velen de hoeveelheden van een maat groter gebruiken om een hoog biscuit te krijgen.

De tabellen zijn prachtig uitgerekend, met dank aan Djehr :thumb: Maar er staat wel in hele kleine lettertjes bij voor hoeveel centimeter het is.  :think:
Zeker voor de hoeveelheden voor het basisrecept. Dat is voor 6 cm en dat is bij een springvorm altijd te veel en bij de PME-Wilton heb je een pan van 7,5 cm (of 10 cm) en is het altijd te weinig. Vind ze dus niet zo bruikbaar..  :o bij het basisrecept.

13 Laatst bewerkt door djehr (18-07-2012 14:54)

mieperdepiep schreef:

De tabellen zijn prachtig uitgerekend, met dank aan Djehr :thumb: Maar er staat wel in hele kleine lettertjes bij voor hoeveel centimeter het is.  :think:
Zeker voor de hoeveelheden voor het basisrecept. Dat is voor 6 cm en dat is bij een springvorm altijd te veel en bij de PME-Wilton heb je een pan van 7,5 cm (of 10 cm) en is het altijd te weinig. Vind ze dus niet zo bruikbaar..  :o bij het basisrecept.

De tabellen hier op de site heb ik berekend op basis van de bestaande tabellen. Inmiddels ben ik er achter dat het handiger is om de berekening per ei aan te houden. dan blijkt dat als je een hoger biscuit hebt je meer beslag moet maken.

Daarom vind ik het handiger om voor je zelf een berekening te maken op basis van de halve liter inhoud van je vorm.

Niet iedere springvorm is precies de maat die er op staat en niet iedere springvorm is even hoog. Daardoor is de inhoud ook steeds anders. Als je zelf het recept berekent op basis van de halve liters kom je altijd goed uit.
Je bepaalt dus van tevoren hoe hoog je je biscuit wilt hebben en berekent daarna hoeveel ingrediënten je nodig hebt. Zo kun je in een 10 cm hoge vorm zowel een biscuit van 5 cm hoog bakken als van 10 cm.

14

djehr schreef:

De tabellen hier op de site heb ik berekend op basis van de bestaande tabellen. Inmiddels ben ik er achter dat het handiger is om de berekening per ei aan te houden. dan blijkt dat als je een hoger biscuit hebt je meer beslag moet maken.

Daarom vind ik het handiger om voor je zelf een berekening te maken op basis van de halve liter inhoud van je vorm.

Niet iedere springvorm is precies de maat die er op staat en niet iedere springvorm is even hoog. Daardoor is de inhoud ook steeds anders. Als je zelf het recept berekent op basis van de halve liters kom je altijd goed uit.
Je bepaalt dus van tevoren hoe hoog je je biscuit wilt hebben en berekent daarna hoeveel ingrediënten je nodig hebt. Zo kun je in een 10 cm hoge vorm zowel een biscuit van 5 cm hoog bakken als van 10 cm.

Precies zo doe ik het ook.  :Y
Alleen voor de mensen die niet van rekenen houden is zo'n tabel eigenlijk wel heel handig.

15 Laatst bewerkt door djehr (18-07-2012 15:30)

Misschien helpt deze tabel?
Dan hoef je alleen nog de ingredienten te vermenigvuldigen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FFWAUZSW.jpg

16

Waauw!  :thumb: Ik heb je niet nagerekend  O-) maar geloof je direct. Deze is echt handig.

17 Laatst bewerkt door djehr (18-07-2012 15:56)

Ik zal de rest van de tabellen als ik tijd heb vanavond even in een apart topic zetten. ;)

[edit] ging toch sneller dan ik dacht  :D http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … 2127191613