1

Onderwerp: Boltaartje van choco-biscuit gevuld met o.a. aardbeien

Hai!

Ik heb nog niet zoveel bakervaring en zou heel graag van jullie willen horen of ik op de goede weg zit en waar ik op moet letten.

Ik ga komende week een verjaardagstaart voor mijn dochter maken. Het wordt een boltaartje. Afgelopen week heb ik proefgedraaid maar ik wil een paar dingen anders aanpakken. Ik heb een chocoladebiscuit gemaakt en daarvan met repen in een IKEA schaal (20 cm) een boltaart gemaakt. Deze had ik gevuld met mascarpone (beetje aangezoet met poedersuiker) en aardbeien-vlaaivulling. Vervolgens afgesmeerd met de mascarpone en bekleed met marsepein. Ik was niet ontevreden over het resultaat maar het was een machtig taartje.

Voor het 'echie' wil ik sowieso graag verse aardbeien gebruiken. En ik zoek dus ook naar een andere vulling dan Mascarpone.
Nu zat ik aan het volgende te denken:

1) In plaats van een boltaart maken dmv lagen biscuit wil ik hem meteen in de schaal bakken. Dan wordt hij volgens mij net wat strakker. Ik gebruik de choco-biscuit mix van funcakes. Zou ik daar nog wat gesmolten chocolade aan kunnen toevoegen om de chocoladesmaak sterker te maken? En waar moet ik dan op letten?

2) ik wil hem vervolgens gaan vullen met twee lagen. Een laag met ganache en gemalen nootjes en een laag met aangevette slagroom en verse aardbeien.

3) afsmeren met Swiss merengue en bekleden met Marsepein. (die moet ik overigens denk ik dunner rollen dan de vorige keer, dat was o.a. waarom de taart zo zwaar was, letterlijk en figuurlijk  ;) ).

Wat denken jullie: is dit een lekkere combi? Ik denk van wel maar ben ook bang dat hij weer heel zwaar wordt. Ik wil graag aardbeien gebruiken omdat dat lekker fris is bij de chocolade. Maar ook bijvoorbeeld de ganache om het echt een chocolade smaak te geven.

4) En dan nog een laatste vraag: het wordt een 'opengeklapt' taartje, maar hoe zorg ik ervoor dat de marsepein ook opengeklapt blijft staan en niet meteen in elkaar zakt?

Ik hoor graag jullie commentaar, tips en adviezen! Bij voorbaat dank...

p.s. bijgaand een fotootje van mijn eerste probeersel. Wel bekleed, nog niet versierd.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MWXDAOJW-D.jpg

Re: Boltaartje van choco-biscuit gevuld met o.a. aardbeien

ik heb ook een chocobisciut in deze vorm gebakken en kwam erachter dat hij wel wat langer in de oven moet dan anders. het gedeelte wat je ziet was een soort vlies geworden en daaronder was het nog een beetje plakkerig. verder zou ik persoonlijk geen stukjes choco er nog in doen omdat je ook al ganache gebruikt. combi lijkt me erg lekker verder. misschien kun je wat tylose mengen door het deel dat opengelkapt moet blijven staan. zelf heb ik nog nooit zo'n taart gemaakt maar ook marsepein moet dan wat harder worden.

kijk ook eens op mijn website en laat een berichtje achter: http://miggels-taart.webklik.nl/page/homepage. Dank je wel.

3

je zou ook een naturelbiscuit kunnen maken, dat is minder machtig. zelf vind ik mona aardbeienkwarktaart met jam lekker fris. of een naturel cake en dan mona luchtige brownie met jam (of aardbeienvlaaivulling). succes!

4

Dames bedankt voor de tips! Ik ga er nog eens goed naar kijken...

5

Je combi klinkt erg lekker maar ook erg machtig. Als je hem niet zo zwaar wilt maken zou ik kiezen voor óf chocobiscuit óf ganachevulling. Ik heb pas en chocobiscuit gemaakt en gevuld met gewoon vanille botercrème. Daar zou je dan de aardbeien door kunnen doen. Je zou dan kunnen kiezen voor 2 lagen botercrème met aardbeien of een laag botercrème en een laag aardbeienjam.

Je kan de chocomix gebruiken maar als je een wat meer chocosmaak zou willen kun je ook kiezen voor een gewoon biscuit een extra eitje en dan 1/3 van het mix-gewicht aan gesmolten ( en afgekoelde!) chocolade toevoegen tijdens de laatste 2 (langzame) minuten
(zie dit topic van Adrienne: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … id=149071)

Voor het inzakken van de punten kun je als je de marsepein hebt ingesneden van keukenrol een rolletje maken en dat boven op de taart leggen. Je slaat de punten daarna open en die laat je rusten op het keukenpapier. En vlak voor het gebruik haal je de keukenrol weg. Marsepein zakt nu eenmaal sneller in dan fondant.

6

@djehr. bedankt voor je advies. Is botercreme dan minder machtig dan bijvoorbeeld aangevette slagroom?

En ik wil inderdaad graag een lekkere chocolade smaak. Ik vond de smaak van het chocobiscuit nogal tegenvallen, vandaar de ganache... Misschien is gewoon biscuit met chocolade inderdaad wel een beter idee?

7 Laatst bewerkt door djehr (18-07-2012 11:00)

nee ik denk eigenlijk niet dat daar veel verschil in zal zitten. Dus gewoon doen wat je zelf het lekkerst vind. :)

Als je tijd en zin hebt zou ik het zeker proberen om de biscuit eens met chocolade te maken. Zeker omdat je nog niet zolang bezig bent zul je dingen uit moeten proberen om er achter te komen waar je voorkeur ligt qua smaken.