Onderwerp: Advies gevraagd over planning bakken, vullen en decoreren

Op maandag 25 juni heb ik voor mijn afstuderen 2 presentaties.
1 presentatie zal gaan over het onderzoek dat ik heb gedaan en de ander zal gaan over wie ik ben als begeleider en mijn ontwikkeling in de laatste 4 jaar.
Voor die laatste presentatie wil ik een stapeltaart maken waarin mijn groei als begeleider kan visualiseren en mijn creativiteit kan laten zien.
Ik bak ongeveer sinds een jaar af en toe en heb nog nooit een stapeltaart of zoveel taarten tegelijk te hoeven maken.

Mijn vraag is hoever van te voren kan ik beginnen? Ik heb geen ruimte in de vriezer. Is het mogelijk dat ik zaterdagavond alles bak, vul en afsmeer en zondag decoreer zodat ik het maandag kan laten zien tijdens de presentatie en 's avonds op te eten?

Ik hoop dat jullie mijn advies kunnen geven.

Re: Advies gevraagd over planning bakken, vullen en decoreren

Hoi,

Ja hoor je planning is prima. Alleen kun je van te voren decoreren en dat goed bewaren in een afgesloten bak. Ik doe er in de bak dan nog huishoudfolie over zodat het zacht en eetbaar blijft.
Vaak heb je als je pas een dag van te voren gaat decoreren weinig tijd voor je versieringen, dus het is handig om dat van te voren te doen, dan hoef je het op de laatste dag alleen nog maar aan te vullen wat je nog mist.
Veel plezier op je afstudeerdag. Weet je wel hoe je moet stapelen?

Ow ontzettend bedankt voor je advies.
En nee ik weet eerlijk gezegd niet zo goed hoe je moet stapelen.
Heb je daarin misschien ook advies?

Monique Demmers schreef:

Ow ontzettend bedankt voor je advies.
En nee ik weet eerlijk gezegd niet zo goed hoe je moet stapelen.
Heb je daarin misschien ook advies?

Hoi,

Als je googelt op stapeltaart maken kom je heel wat filmpjes tegen, maar hierbij een goed voorbeeld:
http://www.youtube.com/watch?v=3qu9ZtV5 … re=related

Ahh dank je wel Saskia.
Ik zal morgen eens een dagje google zoeken.
Als mijn stapeltaart geslaagd is, zal ik hem plaatsen op de forum.
Nogmaals bedankt!

6

Planningsvragen: [MOVE] -> taartdecoratie algemeen

7

:think: hoeveel taarten ga je maken dan? Zaterdagavond bakken, vullen en afsmeren lijkt mij een beetje veel, zelfs al voor 1 taart. Een heel verse taart is praktisch niet te snijden. Beter vrijdag bakken, af laten koelen, in folie en plastic zak verpakken en laten rusten in een kast ofzo. Dan zaterdag vullen en afsmeren. ZOndag bekleden en decoreren :Y

:shh: Houd je rekening met niet-koelkastvullingen :)

Voor het stapelen, kun je ook hier kijken: http://www.tartacadabra.com/nl_main.html

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Ik wil er 3 maken.
Moet ik het dan in een pandaalemmerzak doen of in iets anders?

9

ik doe ze altijd eerst in huishoudfolie en dan in een pedaalemmerzak idd :Y

afhankelijk van de grootte, ben je toch gauw 3x 30-40 minuten alleen al aan het bakken; afkoelen duurt toch ook een uur, dan al snijden wordt een drama van kruimels :s  Dus echt een dag van tevoren bakken hoor :Y
3 taarten vullen, bekleden en decoreren kost al genoeg tijd ;)

Succes :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Bedankt voor de tip Carien  :thumb:
Ik denk dat het wel wat meer rust voor mezelf meebrengt als ik inderdaad vrijdag al begin met bakken ipv zaterdag.

11

Ik spring even in: kan ik bijvoorbeeld morgen overdag een taart bakken, om die op donderdag te vullen/bekleden/decoreren en vrijdag op te eten?
(Ik had m'n eigen topic, maar in de verkeerde rubriek geplaatst, dus ik kom nu gewoon hier mee lezen, nu ik weet waar ik moet zoeken!)

Groetjes,
Marieke

Ik heb wel eens gelezen dat iemand de taarten voor het weekend op Maandag al bakt en dan in een pendaalemmerzak. Ik doe dat ook maar zet ze in de vriezer. Maar 3 dagen moet lukken als je ze goed verpakt!

Groetjes P@trici@

13

Grantaime schreef:

Ik spring even in: kan ik bijvoorbeeld morgen overdag een taart bakken, om die op donderdag te vullen/bekleden/decoreren en vrijdag op te eten?
(Ik had m'n eigen topic, maar in de verkeerde rubriek geplaatst, dus ik kom nu gewoon hier mee lezen, nu ik weet waar ik moet zoeken!)

Zo doe ik het altijd  :Y  Ik bak op 1 dag, doe de biscuit in een plastic zak en laat die 's nachts op het aanrecht staan. De volgende dag ga ik vullen, bekleden en afwerken en de dag erop wordt ie dan opgehaald.

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

14

Merci!

Groetjes,
Marieke

15 Laatst bewerkt door sissi88 (17-07-2012 12:56)

Als ik een taart maak in de volgorde van Pertra68 dus op 1 dag bisquit bakken, de volgende dag vullen, bekleden en afwerken en de dag erop op eten en deze maak met een vulling die niet in de koelkast hoeft, waar kan ik hem dan het beste in bewaren. Ik heb een ronde taartdoos van de xenos maar las ergens dat er dan condens op je fondant kom of is dit alleen het geval als je hem in de koelkast zou zetten wat ik dus niet doe.

16

Ik gebruik een kartonnen taartdoos. Ik heb geen ervaring met plastic taartdozen en condens.

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

17

Ik heb ook n ronde taartdoos van Xenos, ik bewaar de taart dan niet in de koeling (ook niet in de volle zon natuurlijk),  en nog nooit last gehad van condens.