Onderwerp: Rolgebak is brokkelgebak wat doe ik fout?
Hey,
ik heb gisteren een rolgebak gemaakt, maar de biscuit werd gelijk te dik en toen ik em wou oprollen met confituur tussen is ie volledig gebroken.
Ik snap der niks van. Lekker is ie wel.
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » Rolgebak is brokkelgebak wat doe ik fout?
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
Hey,
ik heb gisteren een rolgebak gemaakt, maar de biscuit werd gelijk te dik en toen ik em wou oprollen met confituur tussen is ie volledig gebroken.
Ik snap der niks van. Lekker is ie wel.
heb je m niet te lang in de oven gedaan? en heb je gewoon biscuitbeslag gebruik? want je verhoudingen zijn anders als je er een plak van maakt..
Ik denk te veel beslag en misschien ook te lang gebakken.
Ik gebruik gewoon de biscuitmix van funcakes, wat zijn de verhoudingen dan voor een rolgebak?
ik heb wel een heel lekker en makkelijk recept voor een rolcake. Die is wel iets dichter dan biscuit, maar mislukt nooit! De kunst bij deze cake is dat je hem rechtstreeks uit de oven moet smeren en oprollen! misschien is dat bij biscuit ook zo.
ik heb wel een heel lekker en makkelijk recept voor een rolcake. Die is wel iets dichter dan biscuit, maar mislukt nooit! De kunst bij deze cake is dat je hem rechtstreeks uit de oven moet smeren en oprollen! misschien is dat bij biscuit ook zo.
Ohhh, mag ik m lenen ???
Gewoon met de funcakes, en dan je bakblik maar met 1.5 cm beslag vullen en heel kort bakken
Goed af laten koelen in maar niet te lang 'open' laten liggen.. anders wordt het biscuit te droog..
Natuurlijk mag dat!
Dit recept is voor een ovenschaal van 23 x 33 cm
165 gr bloem
1,5 tl bakpoeder
180 gr ongezoute zachte boter
150 gr fijne kristalsuiker
3 eieren, losgeklopt
1 tl vanillearoma
2 el melk
verwarm de over voor op 180 C
Bekleed de ovenschaal met een bakpapiertje.
Zeef de bloem en bakpoeder, voeg de boter, suiker, eieren en vanillearoma toe. Mix tot een glad mengsel.
voeg de melk er aan toe en mix tot de melk helemaal is opgenomen.
Schep het beslag in de schaal en verdeel voornamelijk goed in de punten. Ik laat hem dan altijd nog even 5 min staan zodat ie goed kan uitlopen en overal evenveel beslag zit.
Bak de cake in ongeveer 25 min gaar. Ik prik altijd de eventuele bellen al tijdens het bakken door.
Zodra de cake uit de oven komt haal je hem uit de schaal. Ik doe dit door een bakpapier op de schaal te leggen en dan een broodplank of zoiets. Dan keer je de schaal om. door het bakpapier in de schaal komt hij er heel makkelijk uit.
Ik smeer altijd de jam (of andere vulling) aan de kant waar je het bakpapier vanaf trekt. Dan krijg je de mooiste buitenkant.
Door het extra bakpapier wat nu onder je cake ligt kun je hem heel makkelijk oprollen. Doe dit wel heel langzaam anders breekt ook deze. Maar met een beetje gedult kan het bijna niet mis.
Ik pak dan de rol in het bakpapiertje in en zet hem in een cakeblik. En zo laat ik hem helemaal afkoelen. Dan blijft de cake mooi zitten.
Veel succes met bakken. Hier is het een van de favorieten!
Natuurlijk mag dat!
Veel succes met bakken. Hier is het een van de favorieten!
Hartelijk bedankt, ga ik dit weekend zeker eens uitproberen
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » Rolgebak is brokkelgebak wat doe ik fout?